پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۳

مرگ مارپیتون با بلعیدن جوجه‎تیغی+تصاویر

شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 431519
یک مار پیتون ۴ متری در اثر بلعیدن یک جوجه تیغی ۳.۵ کیلوگرمی جان خود را از دست داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ممکن است همیشه این سئوال برایتان پیش آید که اگر یک مار پیتون جوجه تیغی را ببلعد چه خواهد شد ماجرایی که برای یکی از این مار های غول پیکر در پی خوردن یک جوجه رخ داده به این سئوال شما شما پاسخ خواهد داد.

یک مار پیتون بزرگ جثه که معمولا طعمه خود را پس از خفه کردن آن، می بلعد با خوردن یک جوجه تیغی جان خود را از دست دادو نتوانست بعد ار خوردن آن با تکبر به راه خود ادامه دهد.

حدود دو هفته گذشته، یک دو چرخه سوار که در مسیر دوچرخه سواری کنار پارک Lake Eland Game Reserve in KwaZulu-Natal در جنوب آفریقا عبور می کرد با این مار پیتون مرده متورم مواجه شد.


این دوچرخه سوار بلافاصله عکس هایی از این مار تهیه کرد و در فضای مجازی منتشر کرد که بر اساس گفته های جنیفر فولر مدیر این پارک طبیعی این کار موجب شد طی روزهای بعد مردم بومی و جوامع محلی که تمایل زیادی به دیدن یک مار پیتون غول پیکر پرخور داشتند به سمت این پارک سرازیر شدند.

به گفته او، زمانی که این عکس ها گرفته و منتشر شد هیچ کس نمی دانست که این مار پیتون چه چیزی خورده که اینگونه متورم شده و باعث مرگش شده است اما واضح بود که طعمه جثه بزرگی داشته است.


در صفحه فیس بوک مخصوص این پارک عکس مار متورم مرده گذاشته شد تا بازدید کنندگان حدث بزنند که این پیتون چه چیزی بلعیده که منجر به مرگش شده است که از گراز تا کودک ماجراجو پیشنهاد هایی بود که ثبت شده بود. اما سرانجام کارکنان پارک موفق شدند این مار موجود در عکس را پیدا کنند و با شکافتن شکمش متوجه شدند که طعمه چیزی به جز یک جوجه تیغی ۳.۵ کیلو گرمی نبوده است.

در مجله خزنده شناسی Phyllomedusa گفته شده برای یک مار پیتون خوردن جوجه تیغی و یا دیگر گونه های شاخدار و خاردار غیر معمول نیست همچنین خوردن گونه ای با ۳.۵ کیلوگرم وزن هم برای یک پیتون خیلی عادی است.

آنطور که فولر گفته گاهی دیده شده که مارهای پیتون موجود در این پارک طعمه های بسیار بزرگتر از یک جوجه تیغی مانند یک بز کوهی با وزن حدود ۲۳ کیو گرم را خورده است.

در حقیقت مارهای پیتون قابلیت فوق العاده ای در تغییرات متابولیسمی دارند و قادرند اندازه اندامهای خود را بعد از خوردن طعمه هایشان تغییر دهند.

این قابلیت به مارهای پیتون توانایی خوردن طعمه های بسیار بزرگتر از خودشان را می دهد. بنابراین به طورقطعی نمی توان خوردن این طعمه خاردار را دلیل اصلی مرگ این پیتون عنوان کرد در حالیکه محیط بانان این پیتون را زیر یک صخره پیدا کرده اند و ممکن است علت مرگ آن افتادن از این صخره باشد.

به گفته وی، ممکن است تیغ های جوجه تیغی در شکم مار موجب سوراخ شدن اندام های دستگاه گوارش پیتون و کشته شدن آن شده باشد.

در سال ۲۰۰۳ در مقاله ای با عنوان غذاهای تیغ دار اذعان کردند وقتی که مارها طعمه هایی مانند جوجه تیغی را می خورند تیغ های این طعمه ها به صورت هضم نشده در در دستگاه گوارش آنها باقی می ماند و به راحتی می توان در دل و روده مار تیغ ها را تشخیص داد.که البته گاهی این تیغ ها موجب سوراخ و زخم شدن تمام مسیر گوارشی مار ها می شود.

با این حال هنوز هم دقیقا نمی توان گفت علت مرگ این پیتون سوراخ شدن دستگاه گوارش با تیغ های جوجه تیغی بوده یا افتادن از بالای صخره و یا حتی و یا اینکه پاره شدن دستگاه گوارش در اثر افتادن و فشار تیغها بوده است.

محیط بانان پارک بعد از خارج کردن جوجه تیغی پوست مار را از اندمهای داخلی تهی کردن تا این اندام ها را بررسی کنند.

آنها توانستند از این حادثه برای اندازه گیری دقیق ابعاد پیتون استفاده کنند و متوجه شدکه طولی بالغ بر ۳.۹ متر دارد و در بررسی سر آن متوجه قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالای آرواره پیتون شدند که موجب می شود حیوان به اندازه طعمه های بسیار بزرگ نیز دهان خود را باز کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به این میگن حرص دنیا
احمق
Iran, Islamic Republic of
بی سواد
حدس بزنن نه حدث