سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

ارائه لایحه قانون جامع انتخابات به دولت

شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۰
کد مطلب: 430274
وزیر کشور از ارائه لایحه قانون جامع انتخابات به دولت خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز در نشست دبیران احزاب سیاسی کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال جاری اظهار داشت: با توجه به اینکه در فضای انتخابات هستیم، برای اینکه فرایند انتخابات کاملا مدیریت شده و نظارت شده طراحی شود و انتخاباتی قانونی و با نشاط داشته باشیم، مشغول آسیب شناسی و طراحی متناسب با آن هستیم.

وی افزود: از احزاب توقع داریم در هر مرحله از مراحل انتخابات که احساس کردند وزارت کشور باید نکته ای را رعایت کند، تذکر دهند.

وزیر کشور همچنین از تدوین منشور اخلاقی انتخابات خبر داد و گفت: توقع داریم که همه احزاب منشور اخلاقی انتخابات را رعایت کنند و به آن پایبند باشند.

لایحه شفاف سازی منابع مالی انتخابات آماده شده است


رحمانی فضلی در ادامه از تدوین لایحه شفاف سازی منابع مالی انتخابات خبر داد و گفت: متن این لایحه پیش از ارائه به دولت، در سایت وزارت کشور قرار می گیرد و اگر احزاب پیشنهادی برای تقویت آن دارند ارائه دهند تا منابع مالی انتخابات قابل حسابرسی باشد.

وی ادامه داد: نکته ای که در سیاست های کلان انتخابات تصویب شده و البته هنوز این سیاست ها به تایید رهبر معظم انقلاب نرسیده، این است که نحوه اخذ آراء به گونه ای باشد که هویت رای دهنده یک روز قبل از اخذ رای احراز شود تا امکان تخلف صفر شود.

رحمانی فضلی افزود: لایحه اصلاحیه ای در این رابطه آماده شده و به زودی به دولت ارائه می شود.

لایحه قانون جامع انتخابات به دولت ارائه شده است


وزیر کشور همچنین از ارائه لایحه قانون جامع انتخابات به دولت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تصویب این لایحه زمان می برد، فعلا فقط بخش مربوط به انتخابات مجلس در آن قابل توجه است.

وی همچنین در پاسخ به درخواست برخی نمایندگان احزاب برای پیگیری لایحه جرم سیاسی گفت: این لایحه را قوه قضائیه باید پیگیری کند و ما نیز دنبال می کنیم.

درباره لغو کنسرت ها اغراق می شود


رحمانی فضلی درباره موضوع برخورد با تجمع ها نیز گفت: هر نوع تجمعی که با مجوز وزارت کشور برگزار می شود، خود را موظف به حفظ امنیت آن می دانیم اما در رابطه با لغو کنسرت ها قدری اغراق می شود.

وزیر کشور در همین رابطه به آمار کنسرت های مجوز دار اشاره کرد و افزود: بر اساس بررسی که انجام داده ایم، در سه ماه اول امسال ۳۱۲ کنسرت مجوزدار داشته ایم که فقط ۹ مورد از آنها لغو شد؛ از این تعداد سه مورد را خود برگزارکنندگان لغو کرده اند و یک مورد نیز اشکال محتوایی داشته که از سوی وزارت ارشاد لغو شده است، بنابراین آمار باقی مانده در مقایسه با کل کنسرت ها رقم زیادی نیست.

وی دعوت احزاب به صورت گزینشی به این جلسه را رد کرد و گفت: اینکه می گویند دولت محل تاخت و تاز اصلاح طلبان است، این گونه نیست و این طور قضاوت نکنیم.

رحمانی فضلی همچنین درباره تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس نیز تصریح کرد: تایید صلاحیت نامزدها از منظر وزارت کشور، از طریق ۴ مرجع خواهد بود که بر روی آن می ایستیم و با شورای نگهبان باید تعامل کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *