پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

پیشنهاد قوه‌قضاییه درباره مجوز کنسرت ها

شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 430266
معاون فرهنگی قوه‌قضاییه برای برطرف شدن مشکلات صدور و لغو مجوز کنسرت‌ها پیشنهادی مطرح کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام هادی صادقی در نشست خبری خود که در فضای مجازی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه نهاد اصلی تصمیم‌گیرنده درباره کنسرت‌ها چه برای تأییدیه و چه در حوزه لغو با چه ارگانی است؟ نیروی انتظامی؟ قوه‌قضاییه یا وزارت ارشاد؟ چرا سردرگمی‌های اهالی موسیقی در این حوزه باید تداوم داشته باشد؟ چرا بعد از لغو کنسرت‌ها مراجع انتظامی و قضایی مسئولیت لغو را بعضا بر گردن همدیگر می‌اندازند؟ و چرا با وجود تبعات منفی تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و بدون پشتوانه فکری، هیچ تصمیم عاجلی برای پایان دادن به این وضعیت گرفته نمی‌شود اظهار داشت: همان طور که قبلا نیز گفته بودم مرجع اعطای مجوز وزارت ارشاد است و تردیدی نیست. اما وزارت ارشاد وقتی مجوز بدهد باید ملاحظات قانونی را از همه ابعاد در نظر بگیرد و چون مراجع دیگری برای رسیدگی به تخلفات حوزه موسیقی وجود دارد، این مراجع هم می‌خواهند به موقع وارد عمل شوند. بنابراین برای اینکه این مشکلات پیش نیاید و تداخل ایجاد نشود و دادستانی و نیروی انتظامی مجوز ارشاد را لغو نکنند باید هماهنگی بین این مراجع وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که مراجعی که می‌خواهند مجوز برگزاری کنسرت‌ دهند، پیشاپیش با دادستانی و نیروی انتظامی، هماهنگ شوند و تمام شرایط را بسنجند. ممکن است ارشاد مجوزی صادر کند اما از طرف دیگر تجربه نیروی انتظامی و دادستانی می‌گوید، برگزاری کنسرت در فلان شهر با چنین شرایطی ممکن است، تخلفاتی را به همراه داشته باشد و آنها وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را دارند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: بنابراین،دادستان می‌تواند، برای پیشگیری از وقوع جرم، حکم به تعطیلی بدهد اما این وضعیت، وضعیت خوبی نیست و بنابراین پیشنهاد ما این است مراجعی که می‌خواهند مجوز دهند، پیشاپیش با دادستانی و نیروی انتظامی هماهنگ کنند، تمام شرایط را بسنجند و بعد از اینکه پیش‌بینی کردند مشکلی وجود ندارد، آن وقت مجوز صادر کنند.

خشونت بیش‌از حد در اسیدپاشی ایجاب می‌کند قوانین شفاف‌تر و روشن‌تری وضع شود

صادقی درباره مشکلات و خلاء قانونی در بحث اسیدپاشی گفت: به نظر می‌توان با قوانین موجود نیز با تدابیری که در مسایل امنیتی و انتظامی اتفاق می افتد و نوع اطلاع رسانی که از مجازات های موجود صورت می گیرد بازدارندگی کار را بالا برد و در عین حال به دلیل خشونت بیش از حدی که در این عمل وجود دارد بهتر است که قوانین شفاف تر و روشن تری هم بر این موضوع وضع شود.

در صورتی که قوانین خاص این حوزه وضع شود می توان انتظار داشت با اطلاع رسانی خاص بازدارندگی بهتر داشته باشد. در حال فعلا قوانینی داریم که برای برخورد با کسانی که این عمل را مرتکب می شوند.

وی همچنین درباره بی‌احترامی از سوی قضات نسبت به مردم و قولی که سال گذشته برای برخورد با قضات متخلف در این زمینه داده بود خاطرنشان کرد: در این خصوص باید دو نکته را لحاظ کرد. مردم نیز باید احترام همکاران را نگه دارند. آنها در حال انجام وظیفه هستند و باید طبق قانون عمل کنند. گاهی همکاران ما نیز گلایه دارند که مردم گاهی اوقات رعایت نمی کنند و همین موجب بی‌احترامی متقابل می‌شود.

معاون فرهنگی قوه‌قضاییه گفت: نکته دوم این است که اگر مردم بی احترامی دیدند می توانند به روابط عمومی قوه قضاییه پیام دهند یا به حفاظت اطلاعات مراجعه کنند و هم رسما طرح شکایت به دادستانی انتظامی قضات ببرند.

فراموش شدن اهمیت جایگاه قضا از سوی قضات را قبول ندارم


صادقی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید به نظر می‌رسد شأن و جایگاه منصب قضا تاحدودی فراموش شده و قضات درگیر امور اداری شده‌اند اظهار داشت: این سئوال که گفته شده منصب قضا در درون قوه قضاییه به دست فراموشی سپرده شده یک مقدار ابهام دارد. یعنی چه که به فراموشی سپرده شده و قضات جایگاه خود را نمی بینند؟ به نظر نمی‌رسد اینگونه باشد. شاید مواردی پیدا شود که برخی شئون را رعایت نمی‌کنند اما اکثر موارد قضات حریم شئون قضاوت را رعایت می کنند و در مقام اصدار حکم نیز بر مسسد قضاوت می نشینند و حکم صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که معاونت فرهنگی برای ارتقا شأن و منزلت قضاوت و دستگاه قضایی و شأن و منزلت خود قضات، برنامه‌هایی دارد از جمله اینکه روی اخلاق حرفه‌ای قضات کار می‌کند و در سراسر کشور نیز برای ارتقای اخلاق حرفه‌ای همه همکاران از جمله قضات، برنامه‌های وسیعی را گذاشته است. در همین سال گذشته ۴۰ کارگاه اخلاق حرفه ای در سراسر کشور داشتیم و در مدت گذشته از سال جدید نیز ۱۵۴ کارگاه دیگر اخلاق حرفه‌ای داشتیم که در این کارکاه شیوه‌ها و روش‌های حرفه‌ای اخلاق قضاوت آموزش داده می شود.

معاون فرهنگی قوه‌قضاییه گفت: در کنار کارگاه‌های اخلاق حرفه‌ای، مباحث دیگری نیز وجود دارد از جمله مواضع اخلاقی و بحث های سنجشی که شنجش هایی را از وضعیت رفتاری و ارتباطی همکاران مان داریم و در مواقعی که نیاز باشد معاونان فرهنگی ورود و تلاش می کنند اصلاح رفتاری و ارتقا اخلاقی و ارتباطی صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *