کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون اول قوه قضائیه:

صاحبان قدرت و ثروت در برخی پرونده ها فوق العاده فشار می آورند و تهدید و تطمیع می کنند

5 تير 1394 ساعت 16:01

معاون اول قوه قضائیه از فشار فوق العاده روی پرونده دانه درشت ها خبر داد و گفت: در برخی پرونده های مربوط به نزدیکان صاحبان قدرت و ثروت به قوه قضائیه فوق العاده فشار می آورند و تهدید و تطمیع می کنند تا ما به وظیفه خود عمل نکنیم.


به گزارش جهان، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران افزود: خوشبختانه قوه قضائیه برخورد موثری با جریان های سازمان یافته و اقدامات ضد امنیتی که از برخی کشورهای همسایه به داخل وارد شده و جرایمی همچون آدم ربایی ، سرقت مسلحانه و همچنین مزاحمت های نوامیس داشته است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد که در این باره نیازمند همکاری بیشتر مردم ، مجلس و قوه مجریه هستیم.

وی تاکید کرد: فرزندان ملت در قوه قضائیه جهادگونه و بدون تاثیرپذیرفتن از فشارها به کار خود ادامه می دهند تا فاصله خود را با آنچه که مردم و قانون می خواهد کم کنیم.

محسنی اژه ای در همین زمینه با اشاره به برخورد جدی با دانه درشت ها از سال ۹۲ تاکنون گفت: به عنوان نمونه اگر در پرونده ای ۲۰۰ ساعت بررسی آن زمان ببرد بیش از ۲۰۰ ساعت هم بر آن فشار وارد می کنند و چون صاحب قدرت است می گوید من باید قاضی را تعیین کنم اما اگر اینگونه باشد، پس استقلال قوه قضائیه کجاست.

وی ادامه داد: می گوید چرا به من نگفته ای ، پاسخ ما این است، شما در این زمینه چه مسئولیتی دارید که به شما بگوییم اتهام را به متهم و وکیلش می گویند.

بازداشت برخی بدهکاران بانکی

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به ورود دستگاه قضایی به پرونده بدهکاران کلان بانکی گفت:قوه قضائیه با بخشی از بدهکاران بزرگ بانکی برخورد کرد که برخی بازدداشت شدند و طلب بانکها را از آنها وصول شد و یا در حال وصول شدن است.

محسنی اژه ای به مناسبت هفته قوه قضائیه در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران افزود: یکی از اولویت ها درباره مسائل اقتصادی کمک به دولت و مردم و همچنین فعال شدن چرخ اقتصاد سالم و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: یکی از بخشهایی که می تواند در اقتصاد موثر باشد، تولید را رونق و بیکاری را کاهش دهد؛ و همچنین از بسیاری مشکلات اقتصادی جلوگیری کند بانک ها هستند.

وی اضافه کرد: اگر بانکهای ما به صورت بنگاهداری عمل نکند و با همان شرایطی که قانون تعیین کرده است اجازه دهد پول در اختیار همه و در گردش در جامعه باشد و در دست عده ای معدود رسوب نکند، اگر بر پولی را که بانکها تسهیلات می دهند نظارت و اعتبار سنجی و نظارت شود، حرکت عظیمی در چرخه اقتصاد به وجود می آید.

محسنی اژه ای افزود: قوه قضاییه احساس کرد باید در اینجا به نفع مردم و نظام وارد میدان شود، و از جمله وظایف ما در جهت احیای حقوق عامه، حفظ سرمایه های مردم در بانکهاست.

وی گفت: در این موضوع وارد شدیم و معوقات بانکها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

اژه ای افزود: با بسیاری از بدهکاران صحبت شد و این افراد بدهی شان را تسویه کردند.

محسنی اژه ای افزود: اجرائیات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعال تر شد و در سال ۹۳ نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان از معوقات و مطالبات بانکها را وصول کرد.

برخورد با موسسات اعتباری و شرکتهای لیزینگ غیر مجاز

وی با اشاره به اینکه بسیاری از موسسات، شرکتهای اعتباری، شرکتهای واسپاری، لیزینگ و صرافی ها که در مسائل پولی به نحوی دخالت می کنند ، بسیاری از آنها غیر مجاز در حال فعالیت هستند گفت: قوه قضاییه در این باره به کمک بانک مرکزی و دولت آمد و نسبت به ساماندهی آنها کارگروهی متشکل از دولت ، قوه قضاییه ، بانک مرکزی و نیروی انتظامی به وجود آمد که این موسسات و شرکت ها ساماندهی شود.

محسنی اژه ای افزود: این ها یا باید خودشان را با قانون تطبیق دهند و یا باید بساط شان را جمع کنند و اگر این کار را نکردند با آنها برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: حدود هزار شرکت لیزینگ و حدود ۵۰۰ شرکت تعاونی اعتباری شناسایی شد که بدون مجوز هستند و همچنین صرافی های مجاز فراوان که باید در جهت سیاست های پولی کشور عمل کند.

دست اندازی به منابع طبیعی

محسنی اژه ای افزود: بسیاری از افراد با دست اندازی به منابع طبیعی ، جنگل ها و زمین های مزروعی ، ثروت بسیار به دست آورده بودند و از این ثروت به دست آورده هنگفت، فسادی در ادارات و در جاهای مختلف ایجاد و همچنین منابع طبیعی و محیط زیست را تخریب می کردند.

وی گفت: قوه قضاییه در این باره در سال ۹۲ و ۹۳ وارد شد و به همه دادستان ها و روسای کل قوه قضاییه اختیار داد که از ظرفیت مدعی العموم استفاده کنند و با تمام کسانی که در جهت تخریب جنگل، منابع طبیعی ، محیط زیست و تصرفات غیر مجاز به زمین های مزروعی دارند برخورد کنند.

محسنی اژه ای افزود: در سال ۹۳ حدود ۴۳ هزار هکتار زمین هایی که از راه غیر قانونی تصرف شده بود در اختیار دولت قرار گرفت.

وی گفت: همچنین در سال ۹۳ حدود ۴۴ هزار سند رسمی را سازمان ثبت به نام دولت صادر کرد.

سالگرد شهادت شهدای هفتم تیر

وی با اشاره به فضائل ماه مبارک رمضان و لزوم بهره گیری معنوی بیشتر از این ماه مبارک افزود: در آستانه سالگرد شهادت شهدای هفتم تیر قرار داریم و یاد و خاطره این شهیدان بویژه شهید بزرگوار آیت الله بهشتی را گرامی می داریم.

وی افزود: این فاجعه که به دست عوامل مزدور جهانی رخ داد زمانی بود که شعله آتش جنگ بالا گرفته بود و صدام با حمایت غرب و شرق جنگ سنگینی را علیه انقلاب نوپای ما به راه انداخت.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در شرایطی که ستون پنجم دشمن افترا افکنی می کرد و گروهک ها با نام و اسم های مختلف و شعارهای به ظاهر انقلابی و خلقی در جای جای کشور کارشکنی و مقابله با انقلاب می کردند.

محسنی اژه ای ادامه داد: در شرایطی که دشمنان تلاش می کردند تا نفاق و شقاق بین امت و امام ایجاد کنند و دست شیطان بزرگ آمریکا از این جریانها در انقلاب پیدا شد و گروهکی دست به این فاجعه زد که این گروهک با رنگ و لعاب اسلامی و انقلابی در قبل و در آستانه و در اوائل انقلاب جوانان را جذب کرده بود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: گروهک ها در بسیاری از خانه های متدینان نفوذ کرده و جوانان متدین و مسئول را به خود جذب کرده بود و آنچنان چهره نفاق خود را پوشانده بود که در مراکز حساس نظام مانند ریاست جمهوری، نخست وزیری و حزب جمهوری اسلامی و مراکز حساس دیگر نفوذ کرده بود.

وی گفت: اگر کسی می خواست ماهیت و محتوای این گروهک منافق ترورسیتی را برای ملت و دنیا بیان کند راهی جزء پرداخت بهای سنگینی چون خون عزیزان شهید در هفتم تیر نبود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در هفتم تیر سال ۶۰ عزیزان و فرهیختگان و عالی ترین مقام قضایی کشور را از دست دادیم و ملت از آنها بی بهره ماند اما با نثار خون این عزیزان نه تنها ماهیت پلید و وابسته گروهک و کینه آنها نسبت به اسلام ناب و کینه غرب نسبت به انقلاب اسلامی روشن شد بلکه ماهیت سایر گروهکهای وابسته به شرق و غرب هم برملا شد و از این جهت انقلاب را بیمه کرد.

محسنی اژه ای گفت: مهمتر اینکه در آن شرایط وحدت و انسجامی مثال زدنی و بی مانند در همه جریان های راستین انقلاب ایجاد شد که با این وحدت، انسجام و هوشیاری در امت، از آن پس هیچیک از ترفندهای شیطان بزرگ و شیطان های کوچک دیگر نتوانست در مقابل انقلاب بایستد و انقلاب را متوقف کند.

وی با اشاره به هفته قوه قضائیه گفت: عالی ترین مقام قضایی یعنی آیت الله شهید بهشتی در سال ۶۰ در جهت تحقق اهداف نظام به خیل شهیدان پیوست و به همین مناسبت از اول تا هفتم تیر هفته قوه قضائیه نامگذاری شد که فرصتی است تا مردم با عملکرد قوه قضائیه و نقاط قوت و ضعف آن آشنا شویم.

وی با اشاره به جایگاه قوه قضائیه از منظر اسلام و قانون اساسی گفت: منسب قضا در نظام اسلامی منسب الهی است .

وظایف قوه قضائیه

معاون اول قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی قوه ای مستقل است که حمایت از حقوق فرد و اجتماع و گسترش عدالت در نظام را بر عهده دارد که در بند ۵ این اصل ؛ وظایف آن برشمرده شده است.

محسنی اژه ای افزود: قوه قضائیه برای کمک به سلامت نظام اسلامی و برای جلوگیری از انحراف ها می تواند نقش بسزایی داشته باشد و اگر قوه قضائیه مستقل مقتدر ، سالم و عادل داشته باشیم می توانیم جلوی کجی ها و انحراف ها و ناهنجاری ها را در سطح کلان و ریز بگیریم.

وی گفت: از قوه قضائیه توقعاتی از جمله پاسداشت عدالت است و قانون اساسی می خواهد به همه تظلمات و شکایات رسیدگی و خصومات را حل و فصل و جرائم را کشف، مجرمان را تعقیب و مجازات و حدود الهی را اجرا کند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: قانون اساسی از قوه قضائیه می خواهد در پیشگیری وقوع جرم اقدامات مناسب داشته باشد و برای اصلاح امور گام بردارد و از حقوق عامه دفاع کند.

محسنی اژه ای افزود: هدف دیگری که قوه قضاییه پیگیری کرد مسائل مربوط به ناهنجاری های جامعه و مخل امنیت بوده است.

وی با اشاره به بندهایی از قوانین درباره مبارزه با مفاسد گفت: در این باره قوه قضاییه با توجه به مقدورات برنامه ریزی کرد، کسانیکه در فضای مجازی ، فساد و فحشاء را ترویج می کنند این قوه با انان برخورد کرده است و دستاورد خوبی داشته است.

محسنی اژه ای افزود: قوه قضائیه با کسانیکه در نشریات مکتوب و دیجیتال به مقدسات توهین می کنند ، تهمت و افتراء می زنند برخورد کرده و خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما


کد مطلب: 430053

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/430053/صاحبان-قدرت-ثروت-برخی-پرونده-فوق-العاده-فشار-می-آورند-تهدید-تطمیع-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com