پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۷

بالا گرفتن تب شهریه در مدارس غیردولتی‌

جمعه ۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 430040
روزهای گرم تابستان برای خانواده‌هایی که به دنبال مدرسه برای فرزندشان می‌گردند گرم‌تر و داغ‌تر است چرا که اعداد و ارقام نجومی شهریه مدارس غیردولتی موضوعی است که با چرتکه و ماشین حساب هم نمی‌توان فرمول تعیین آن را محاسبه نمود.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، با شروع تابستان، دغدغه ثبت نام دانش آموزان هم برای والدین شروع می‌شود دغدغه‌ای که اغلب با تفکر پرداخت هزینه بیشتر برای تحصیل بهتر فرزندان همراه می‌شود. اما آنچه در این میان جلب توجه می‌کند شهریه‌هایی است که از والدین دانش آموزان مطالبه می‌شود. شهریه‌هایی که حتی با مبلغ سال قبل همان مدرسه هم هم‌خوانی ندارد.

مدارس غیردولتی تضمینی برای موفقیت تحصیلی است؟
گفتنی است بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش آموزان کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و این میزان بر اساس تبلیغات و دغدغه والدین روز به روز بیشتر می‌شود، به گونه‌ای که والدین تحصیل فرزندشان در این مدارس را تضمینی برای ورود آن‌ها به دانشگاه و موفقیت تحصیلی می‌دانند.

اما آنچه مهم است این مبالغ هنگفت تحت چه عنوانی اخذ می‌شوند؟ در بررسی‌هایی که به صورت سرزده از تعدادی از این مدارس داشته‌ایم، عمده مبالغ در جهت فعالیت‌های فوق برنامه گرفته می‌شود فعالیت‌هایی که استاندارد معینی برای آن وجود ندارد و در واقع کسی نمی‌داند پشت این واژه چه اهداف و تفکری جای دارد.

مقایسه شهریه برخی مدارس با دکتری دانشگاه آزاد

بنابراین گزارش مسئولین این مدارس در ازای دریافت شهریه‌هایی گاها بیش از ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلیون تومان باید وظایف خطیری بر دوش خود احساس کنند، چرا که کارشناسان آموزش و تعلیم و تربیت بر این باورند که هزینه تحصیل دکتری دانشگاه آزاد بعضاً از این گونه مدارس پایین‌تر است و این شکاف عمیق خود جای بحث دارد.

جای خالی نظارت بر شهریه‌های نجومی مدارس
البته این شرایط در حالی است که مسئولین آموزش و پرورش هر ساله کف و سقف شهریه مدارس غیردولتی را تعیین می‌کنند اما انگار این مهم از سوی مدارس چندان جدی گرفته نمی‌شود شاید هم بازوی نظارتی در این بین آنچنان که باید و شاید قوی نیست. نکته‌ای که باید از سوی مسئولین این وزارتخانه جدی‌تر دنبال شود.

مرضیه گرو رئیس سازمان مدارس غیردولتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص افزایش شهریه‌های این مدارس در سال جاری اظهار کرد: شهریه‌های مدارس غیردولتی حداقل ۲.۵ و حداکثر ۱۷.۵ درصد افزایش دارد و چیزی به نام افزایش ۲۰ درصدی در این میان وجود ندارد.

وی ادامه داد: پرداخت مبالغ اضافه بر شهریه همانند برگزاری کلاس‌های فوق برنامه اجباری نیست و مدیران مدارس غیردولتی باید قراردادهای شفاف و مشخصی با اولیا داشته باشند و این موضوع از طرف اداره کل مدارس غیردولتی به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی تأکید کرد: مدارس موظف‌اند شهریه‌های شورای نظارت را در دید عموم قرار دهند و شماره تلفن‌های پیشنهادات و شکایات را در آن درج کنند.

اخذ شهریه ۴ برابر نرخ مصوب
اما به نظر می‌رسد این موضوع از دید مدارس غیردولتی با جدیت پیگیری نمی‌شود چرا که ما شاهد بودیم یکی از همین مدارس در شهر تهران به جای شهریه ۴.۵ میلیون تومانی مصوب خود با بهانه فعالیت‌های فوق برنامه شهریه‌ای ۱۶ میلیون تومانی از والدین دانش آموزان اخذ نموده و حتی صورت قرارداد را در اختیار والدین قرار نگذاشته است.

لذا به نظر می‌رسد مسئولین آموزش و پرورش باید نگاه خود در بحث نظارت به این مدارس در خصوص نحوه فعالیت، اثرگذاری و به خصوص اخذ شهریه آن‌ها را مورد بازبینی و ارزیابی مجدد قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


معلم غیرانتفاعی
سلام
در بین همه این حرفها فقط معلمان مدارس غیرانتفاعی خیلی مظلوم واقع شده اند مخصوصا در مقطع ابتدایی.
هیچ کس از حال ما خبر ندارد. همه نام مدارس غیرانتفاعی را با پولهای زیاد عجین می دانند در صورتی که معلمانش باید کمترین حقوق را بگیرند یعنی کمتر از یک سوم معلمان رسمی،آموزش و پرورش ما را حمایت نمی کند و بیگانه می داند.
ای کاش قانونی در مورد حقوق مزایای این قشر زحمت کش تصویب شود.
خودم یک فرهنگی هستم الان تو مدارس دولتی هم پول میگیرن دیگر زمان آموزش رایگان تمام شد.
اولا آموزش و پرورش رایگان حکم اصل سی ام قانون اساسی است. ثانیا اگر قرار است مدارس غیر دولتی فعالیت کنند . باید متناسب با خدمات آموزشی که می دهند وسود متعارف، شهر شریه بگیرند. نه اینکه پوست مردم رابکنند . با انصاف هایشان حداقل دوبرابر مصوبه آموزش و پرورش می گیرند. امروز وضع کشور به جائی رسیده که هردستگاهی که وظیفه خدمت رسانی به مردم را دارد تلاش می کند برای درآمد بیشتر مردم را تحت فشار قرار دهد . این رفتار برای کشور آسیب زا است.
سعید
سلام
نظر من در مورد حق و حقوق معلمان غیرانتفاعی چه ایرادی داشت که منتشر نکردید. کجایش خلاف واقع است.
واقعا برای شما متاسفم که حاضر نیستید صدای مظلومی را به گوش دیگران برسانید.
معلم شاغل در غیر انتفاعی
چندین برایر پول می گیرند به معلمین حداقل حقو ق را پرداخت می کنند اغلب نیروهایشان را در سال اول یا حتی دوم برخلاف تاکید قانون،بیمه نمی کنند از نیروهای تازه کار وبی تجربه استفاده می کنند به بازرسان هم رشوه پرداخت می کنند ونیروهای غیربیمه ای را ازدید بازرسان پنهان کنن هزارجورکار غیرفرهنگی وخلاف قانون آن وقت خانم مدیرکل دلش به کاغذ پاره های بخشنامه خوش است. مردم باید آگاه باشند وبه این گونه مدارس که پول غیر منطقی طلب می کنند اعتماد نکنند وگرنه دولت که تعطیله
مسئولین وزارت آموزش و پرورش خودشان مدرسه غیر دولتی دارند. لذا نظارت مفهومی ندارد.
سلام علیکم. رئیس محترم سازمان مدارس غیر دولتی خود را به بی خبری زده . مگر ایشان نمی دانند. که این مدارس مبلغ مورد نظر خود را بدون توجه به این بخشنامه های صوری از اولیاء می گیرند. وگرنه به رغم بر گزاری آزمون های فرمایشی ثبت نام نمیکنند. میگویند نرخ همین است نمی خواهید ثبت نام نکنید. متأسفانه اینگونه مدارس در نحوه تعیین شهریه باهم هماهنگ عمل می کنند.برنامه های اختیاری هم حرف است همه اش اجباری است از جمله برنامه های تابستانی که صرفا برای پول گرفتن است و هیچ افزوده ای برای دانش آموزان ندارد. متأسفانه چون مدارس مربوط به آقایان و وابستگان آقایان است هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و هیچ فریادی هم به گوش مسؤلان ذیربط نمی رسد. روی دانشگاه آزاد را سفید کرده اند. که برای یکسال تحصیلی از یک دوره لیسانس و فوق لیسانس بیشتر می گیرند. باور کنید همه اولیا مرفه نیستند ولی به دلیل ضعف های اخلاقی،و پرورشی و آموزشی مدارس دولتی به این مدارس روی می آورند.که متأسفانه همان ضعف ها در این مدارس هم وجود دارد ولی باشیوه های گوناگون از دید اولیا مخفی نگه می دارند . تا کجا و تا کی این رفتارهای ظالمانه ادامه خواهد یافت . خدا عاقبتمان را به خیر کند.