جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

اتصال ریلی ایران و عراق تا اربعین سال آینده

جمعه ۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 430030
وزیر راه و شهرسازی از اتصال راه‌آهن ایران و عراق تا اربعین سال آینده خبر داد و با اعلام "پس از ۳۶ سال اجازه پرواز هواپیماهای عراقی بر فراز ایران را دادیم" پیش‌بینی کرد عملیات لایروبی اروند به‌زودی آغاز شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، عباس آخوندی در تشریح دستاوردهای سفر به عراق اظهار کرد: نخستین موضوع مطرح شده تأمین زیرساخت‌های لازم برای تسهیل عبور و مرور زائران اباعبدالله الحسین(ع) از ایران به عراق به‌ویژه در اربعین امسال بود. در این زمینه سال گذشته تصمیمات بسیار مهمی برای بهسازی و توسعه ظرفیت جاده‌ای ایران به‌سمت مرز مهران گرفته شد که بهسازی این محور از ایران به‌سمت مهران به‌سرعت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه جاده مهران به‌سمت بغداد وضعیت مناسبی ندارد، ادامه داد: در خصوص این محور ــ با مقامات عراقی ــ صحبت شد که این محور در سمت عراق نیز به‌منظور افزایش ایمنی، امنیت و تسهیل تردد زائران ایرانی بهسازی و دوبانده شود.

وی با ابراز اینکه در این زمینه قرار شد تیم کارشناسی هفته آینده برای بازدید از محور مهران به‌سمت عراق اعزام شوند، افزود: پس از آماده شدن گزارش‌های فنی برای بهسازی این محور، از طریق وزارت امور خارجه ایران طی هماهنگی با دولت عراق بهسازی این مسیر آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: عراقی‌ها پیشنهاد ایجاد آزادراهی از سومار به‌سمت بغداد به‌طول ۱۷۵ کیلومتر را دادند که مسیر بسیار خوبی است اما به سرمایه میلیارد دلاری نیاز دارد اما منابع مالی دولت عراق در حال حاضر برای ساخت این مسیر کفایت نمی‌کند.

آخوندی همچنین با اشاره به بحث و تبادل نظر درباره اتصال ریلی ایران و عراق گفت:‌ در ارتباط با این موضوع در گذشته جلسات متعدد کارشناسی با هیئت عراقی در ایران برگزار شد و جزئیات نحوه اتصال ریل ایران به عراق و نحوه انجام کارهای مرزی و فنی آن مورد بررسی قرار گرفت. تمام مشخصات و جزئیات مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی حاصل شد و امیدواریم سایر موارد باقی‌مانده توسط گروه‌های کارشناسی با سرعت به نتیجه برسد. برنامه زمانبندی اجرای پروژه را با عراقی‌ها به تفاهم رسیدیم که بخشی از کار توسط ایران و بخشی نیز توسط دولت عراق باید اجرا شود. اقدامات ما در این راستا ادامه دارد و تلاش می‌کنیم تا اربعین سال آینده این امکان فراهم شود.

او با اشاره به لایروبی اروند افزود: در این زمینه مذاکراتی با طرف عراقی صورت گرفت و خوشبختانه با توجه به بهبود روابط سیاسی دو طرف شاهد پیشرفت‌هایی در خصوص مذاکرات برای لایروبی اروند خواهیم بود. قرار شد به‌محض اینکه توافق برای لایروبی اروند در سطح سیاسی صورت گرفت بلافاصله تمام گروه‌های پیمانکاری ما برای لایروبی عملیات اجرایی را آغاز کنند.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود عملیات لایروبی اروند به‌زودی آغاز شود که با پاکسازی اروندرود شاهد تحول اقتصادی در آبادان و خرمشهر خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه هوایی نیز برنامه‌های بسیار خوبی بین دو دولت مطرح شده به‌طوری که ما بعد از ۳۶ سال اجازه پرواز هواپیمای عراقی بر فراز ایران را دادیم تا پروازهای ایرلاین‌های عراقی بر فراز آسمان ایران به‌صورت امن انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
این هم ازخدمات دولت قبل است