چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳

درخواست جبرائیل از پیامبر(ص) در شب معراج

جمعه ۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 429995
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: هنگامی که در شب معراج جبرائیل، حضرت پیامبر اکرم(ص) را به سمت آسمان‌ها برد از ایشان درخواست کرد که سلام آن فرستاده الهی را به حضرت خدیجه کبری(س) برساند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله روح‌الله قرهی در همایش بزرگداشت حضرت خدیجه کبری(س) که به منظور بررسی ابعاد شخصیتی این بانوی کریمه در سالن همایش‌های دارالشفا مدرسه عالی فیضیه قم برگزار شد، با بیان اینکه برای تفسیر ابعاد شخصیتی حضرت خدیجه کبری(س) باید حرکت‌های پژوهشی گسترده‌ای انجام شود، اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) به صورت مستقیم در مورد شخصیت این بانو سخنان بسیاری بیان کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه کبری(س) جایگاه ویژه‌ای را در جهان هستی به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ایشان طبق روایات شریفه برای فراهم‌سازی بسترهای پیروزی دین مبین اسلام گام‌های مناسبی برداشته و از دارایی‌های مادی خود به راحتی گذشته است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه شناخت حضرت خدیجه کبری(س) فقط مخصوص پیامبر اسلام(ص) است، بیان کرد: اینکه ایشان مادر حضرت فاطمه‌الزهرا(س) و همسر پیامبر اسلام(ص) هستند افتخارات بسیاری را به ایشان نسبت می‌دهد، اما ویژگی‌های فردی ایشان علت اصلی رسیدن به این افتخارات است.

وی ادامه داد: نسبت خویشاوندی حضرت خدیجه کبری(س) با حضرت محمد(ص) و بانوی کریمه دو عالم علت اصلی برگزاری این تکریم‌ها و بزرگداشت‌ها نیست، بلکه شخصیت رفتاری ایشان سبب می‌شود حضرت خدیجه کبری(س) در میان زنان پیامبر اسلام(ص) به عنوان الگو و منتخب معرفی شود.

آیت‌الله قرهی با بیان اینکه بزرگان دینی مقاطع مختلف به جایگاه حضرت خدیجه کبری(س) اشاره کرده‌اند، مطرح کرد: تولد حضرت فاطمه‌الزهرا(س) به حضرت خدیجه کبری(س) اختصاص داده شده و این نشان از مقام پاکی و معنوی بالای این بانوی کریمه است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه حضرت محمد(ص) جایگاه مادر را برای فرزند خود لایق می‌داند و حضرت فاطمه‌الزهرا(س) احساس نیک و رابطه بسیار نزدیکی با حضرت خدیجه(ص) دارند باید در میان خانواده‌های جامعه اسلامی ترویج داده شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه خداوند تبارک و تعالی قائل به جسمانیت نیست عنوان کرد: پروردگار جهان هستی فرمانداری زمین خاکی و بسیاری از بخش‌های جهان هستی را به پیامبر اکرم(ص) واگذار کرده‌اند و اینکه ایشان نسبت به خدیجه کبری(س) احترام ویژه‌ای قائل می‌شوند نشان از جایگاه والای این بانوی کریمه است.

وی با اشاره به اینکه لزوم حفظ وحدت برای اقشار مختلف جامعه اسلامی لازم است تصریح کرد: حضرت خدیجه کبری(س) یکی از برترین زنان جهان هستی هستند که در رفتار و گفتار خود نسبت به حرکت‌های معنوی اهتمام ویژه ای دارند

آیت‌الله قرهی به برخی از ویژگی‌های رفتاری حضرت خدیجه کبری(س) اشاره کرد و گفت: هنگامی که در شب معراج جبرائیل، حضرت پیامبر اکرم(ص) را به سمت آسمان‌ها برد از ایشان درخواست کرد که سلام آن فرستاده الهی را به حضرت خدیجه کبری(س) برساند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه یادآور شد: هر فردی که حضرت خدیجه(س) را بشناسد نسبت به ایشان معرفت خاصی پیدا کرده و برای یافتن آموزه‌های ایشان اقدامات لازم را انجام می‌دهد که این نشان از آثار برکت معرفت الهی است.

وی با بیان اینکه مقاومت و ایثار در مقابل هجمه‌های دشمن و تلاش برای رسیدن به پیروزی نیازمند ایمان و تقواست، ابراز کرد: افرادی که جوانان خود را در اختیار امام خمینی(ره) قرار داده نسبت به وعده‌های الهی اعتقاد درستی داشته‌اند؛ اگر حضرت خدیجه کبری(س) اکنون در میان مردم بودند بر تبعیت از ولایت تأکید می‌کردند.

مؤسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به اینکه حضرت خدیجه کبری(ع) جان و مال خود را در اختیار پیامبر اسلام(ص) قرار داده است، مطرح کرد: واگذاری جان و مال به ولایت پیام کنونی حضرت خدیجه کبری(س) است زیرا اگر اکنون از امام زمان(عج) و نایب آن حضرت حمایت نکنیم نمی‌توانیم مقابل دشمن به پیروزی برسیم.

وی در پایان بر ضرورت ترویج آموزه‌های دینی حضرت خدیجه کبری(س) در جامعه اسلامی تأکید کرد و متذکر شد: امیدواریم این همایش برنامه مقدماتی باشد تا در آینده بتوانیم همایش‌های ملی را با حضور آیات عظام و اساتید برجسته برگزار کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *