سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
کورکر:

جهت مذاکرات با ایران نگران‌کننده است

پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب: 429952
رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت که سمت و سوی مذاکرات هسته‌ای با ایران نگران کننده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، "باب کورکر" سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز چهارشنبه در جلسه استماع کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ با ایران گفت: من بیشتر و بیشتر درباره سمت و سوی این مذاکرات و امکان تخطی از خطوط قرمز نگران هستم.

همچنین "اد رویس" نماینده جمهوری خواه ایالت کالیفرنیا که ریاست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده دارد در پی پیشرفت‌های حاصل شده درباره مذاکرات هسته‌ای ایران بیانیه‌ای را صادر کرد.

در بیانیه رویس آمده است: دولت اوباما در حال کوتاه آمدن از حداقل خواسته هاست. امروز صبح گزارش شده که سایت فردو برای تولید ایزوتوپ استفاده خواهد شد. این در حالی است که خواسته شده بود که این سایت که زیر کوه قرار دارد تعطیل شود و امروز ما در آستانه پذیرفتن فناوری در آنجا هستیم که به سرعت قابل مهندسی مجدد برای ساخت بمب است.

وی در این بیانیه افزود: این امتیازدهی‌ها تنها باعث تقویت ایران برای فشار بیشتر می‌شود. همانند دیروز که رهبر ایران اساسا چارچوب توافق ضعیفی که در ماه آوریل حاصل شد را پاره کرد. هیچ بازرسی از سایت‌های نظامی ایران پذیرفته نمی شود؟ برداشته شدن سریع تحریم‌ها؟ چرا ما هیچگونه امتیاز دهی از طرف ایران نمی بینیم؟ مسیری که این مذاکرات به پیش می‌رود رسیدن به توافق پایدار معنی داری که برای کنگره قابل قبول باشد بسیار سخت می‌کند.

در حالی که ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا ۳۰ ژوئن یعنی ۹ تیرماه تلاش می‌کنند، گروهی از مشاوران امنیتی آمریکا از جمله مشاوران سابق باراک اوباما، هشدار دادند که توافق هسته‌ای با ایران با این خطر مواجه است که فاقد پادمان‌های کافی است.

گروهی از مقام‌های رسمی سابق و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا در نامه‌ای سرگشاده هشدار دادند که توافق هسته‌ای ایران فاقد معیارهای دولت آمریکا برای یک توافق خوب است مگر اینکه تدابیر سختگیرانه‌تری از جمله در خصوص بازرسی‌های سازمان ملل و شرایط لغو تحریم‌ها در آن لحاظ شود.

انتشار این نامه که از سوی دنیس راس مشاور سابق اوباما در امور خاورمیانه امضا شده در حالی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا برای سفر به وین و پیوستن به مذاکرات هسته‌ای روز جمعه آماده می‌شود.

راس در مصاحبه با رویترز تأکید کرد: این مسئله مهم است که مذاکرات تحت تأثیر ضرب الاجل تعیین شده قرار نگیرد بلکه مذاکره کنندگان به‌دنبال دستیابی به یک توافق درست باشند. ایرانی‌ها باید درک کنند که اگر به‌دنبال تقلب باشند ما متوجه خواهیم شد و هزینه این اقدام زیاد خواهد بود. ایرانی‌ها باید بدانند که ما اجازه نخواهیم داد تا به قابلیت سلاح هسته‌ای دست یابند.

راس افزود: مقام‌های دولت آمریکا که من با آنها صحبت کرده‌ام، تأکید کرده‌اند که اصولی که در این نامه به آنها اشاره شده است شامل توافق موقت هسته‌ای است که ایران و قدرت‌های جهانی در ۲ آوریل به آن دست یافته‌اند.

در این نامه که از سوی انستیتو واشنگتن منتشر شده آمده است: اکثر ما یک توافقنامه مستحکمتر را ترجیح می‌دهیم. این توافقنامه ایران را از دستیابی به یک قابلیت سلاح هسته‌ای منع نخواهد کرد. این توافق مستلزم از بین بردن زیرساخت‌های هسته‌ای ایران نیست. این توافق تنها زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را برای ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش خواهد داد.

این نامه همچنین از سوی دیوید پترائوس مدیر سابق سیا و فرمانده آمریکا در عراق، روبرت آینهورن عضو سابق تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران، ژنرال‌های بازنشسته جیمز کارت‌رایت و گری سیمور امضا شده است.

آمریکا و قدرت‌های جهانی در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا پایان ژوئن یعنی ۹ تیرماه هستند. ایران و گروه ۱+۵، ۲ آوریل (۱۳ فروردین)، به چارچوب توافق اولیه‌ای دست یافتند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد و به‌ازای آن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *