پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
در کتاب سفیر اسرائیل در واشنگتن فاش شد

نتانیاهو از عذرخواهی خودازترکیه پشیمان است

پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 429949
در کتاب جدید سفیر سابق اسرائیل در آمریکا آمده است نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بسیار از این مساله پشیمان بوده که از ترکیه به خاطر حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی مرمره و کشتن ۹ شهروند ترک عذرخواهی کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در کتاب جدید «مایکل اورن» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا آمده است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از عذرخواهی خود از ترکیه به خاطر حمله صهیونیست‌ها به کشتی «ماوی مرمره» که در آن کماندوهای اسرائیلی ۹ شهروند ترک را در ماه مه ۲۰۱۰ کشتند، پشیمان و اندوهگین است.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح»، اورن در کتاب خود تحت عنوان «همپیمان» نوشته که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا همیشه با محاصره غزه مخالف بود و از اهرم خود علیه نتانیاهو استفاده کرد و از نتانیاهو خواست که به منظور عادی سازی روابط تل‌آویو با ترکیه، آنچه را که «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر سابق و رئیس‌جمهور کنونی ترکیه می‌خواهد را انجام دهد.

وی در کتاب خود نوشت: هیلاری کلینتون ویزر خارجه سابق آمریکا در یک مکالمه تند و تلخ با نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد که حفظ حسن نیت اردوغان نمایانگر منفعت راهبردی آمریکا است. همکاری ترکیه برای برای استقرار آمریکا در عراق و افغانستان و تلاش برای سرکوب هسته‌ای شدن ایران و همچنین صلح فلسطین و اسرائیل حائز اهمیت است. هیلاری به وضوح اعلام کرد که عذرخواهی (اسرائیل از ترکیه) اهمیت شخصی برای اوباما دارد.

طبق کتاب اورن، بعد از دو سال متقاعد کردن‌های آمریکا، اسرائیل تصمیم گرفت عذرخواهی کند تا یک پیروزی برای اوباما محسوب شود و موجب بهبود ائتلاف آمریکا و اسرائیل شود.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۱۰ به طور تلفنی با «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه صحبت و از وی به دلیل کشته شدن شهروندان ترکیه‌ای به دلیل حادثه ناوگان آزادی غزه عذرخواهی کرد.

اورن درباره این عذرخواهی تلفنی گفت که نتانیاهو اعتراف کرد که ما احتمال اشتباه کردیم و سپس وقتی اردوغان را در تلویزیون مشاهده کرد که گفت وی اسرائیل را وادار به برداشتن محاصره غزه کرده است، تکرار کرد: «من فکر می‌کنم ما اشتباه کردیم».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *