کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش‌ گسترده به اتفاقات ضیافت جنجالی رئیس جمهور؛

جبهه پیروان: خطوط قرمز نظام در ضیافت روحانی رعایت نشد/ پیام اعتراضی ۶۵ حزب مستقل

ترقی: اظهارات کرباسچی آزمون خوبی برای روحانی بود

4 تير 1394 ساعت 12:12

جبهه پیروان خط امام و رهبری نسبت به برخی حواشی پیش آمده در ضیافت افطاری شب گذشته رئیس جمهور با احزاب اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل بیانیه‌ای صادر کرد.


به گزارش جهان، جبهه پیروان خط امام و رهبری نسبت به برخی حواشی پیش آمده در ضیافت افطاری شب گذشته رئیس جمهور با احزاب اصولگرا و اصلاح طلب و مستقل بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:

بسمه تعالی

رئیس جمهور محترم در سال همزبانی و همدلی مردم و دولت در روز چهارشنبه مورخ ۳/۴/۹۴ اقدام مناسب و پسندیده ای در ماه مبارک رمضان با دعوت از احزاب و گروههای اصولگرا و اصلاح طلب را تدبیر نمود که جبهه پیروان خط امام و رهبری از این اقدام تشکر و قدردانی می نماید .

در این جلسه به تعداد مساوی از اصولگرایان و اصلاح طلبان مطالبی را به سمع حضار رساندند که عمدتاً در جهت همگرائی در شرایط حساس کشور بود، منتهی این جلسه حاشیه ای داشت که امکان اغماض از آنها ممکن نبود، اگر قرار است این جلسات ادامه یابد قطعاً برگزار کنندگان این گونه جلسات نباید صرفاً یک وقت دهنده باشند، یقیناً اگر فردی خطوط قرمز نظام را مراعات نکرد حتماً باید تذکر بدهند و این حق و وظیفه آنهاست چرا که بیان مطالبی که خطوط قرمز نظام را در نوردد نقض غرض است و با اهداف برگزارکنندگان مغایر و در تقابل، متأسفانه دبیرکل کارگزاران آقای غلامحسین کرباسچی در این جلسه از یکی از سران فتنه با نام «این سید مظلوم» نام برد، اگر دوستان ارزشی در جلسه صرفاً به احترام رئیس جمهور که میزبان جلسه بودند عکس العمل نشان ندادند و جلسه را ترک نکردند بیانگر بی تفاوتی به سخنان ساختار شکنانه آقای کرباسچی نبود.

جبهه پیروان خط امام و رهبری تداوم و موفقیت همدلی و همزبانی را در گرو مراعات خطوط قرمز نظام میداند و چنانچه در آینده فرد یا افرادی مراعات ننمایند قطعاً همزمان پاسخ لازم و قاطع داده خواهد شد، به امید آنکه مدعیان فهم و درک سیاسی اگر برگزاری چنین جلساتی را ضروری می بینند با گفتار نسنجیده و ناصحیح خود مانع تداوم همدلی و همزبانی نشوند.

روایت مصباحی‌مقدم از علت ترک مراسم


حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم در گفت و گو با فارس، با اشاره به ترک جلسه ضیافت افطاری با رئیس جمهور از سوی برخی اصولگرایان به دلیل حمایت برخی از اصلاح طلبان از سران فتنه اظهار داشت: بنده ضیافت افطاری رئیس جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد ترک کردم.

مصباحی مقدم ادامه داد: آقای کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد در حالیکه اگر بناست او سید مظلوم باشد لابد ظلم کننده به او نیز نظام است.

سخنگوی جامعه روحانیت تاکید کرد: این درحالی است که او ظلم بزرگی به نظام مرتکب شده و از این رو به نظر بنده نشستن در فضای این جلسه مشروعیت ندارد.

ترقی: اصلاح‌طلبان نشان دادند ظرفیت جلسه همگرایی ندارند/ اظهارات کرباسچی آزمون خوبی برای روحانی بود

حمیدرضا ترقی نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ضیافت افطار رئیس جمهور با احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب در نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: برخی احزاب از رئیس جمهور این گلایه را داشتند که چرا تمامی احزاب دعوت نشدند که البته باید گفت تعداد مدعوین ضیافت افطار رئیس جمهور از سال قبل بیشتر بوده و معمولا این ضیافت فراگیر نیست.

وی افزود: بنده از لیست مهمانان نهاد ریاست جمهوری اطلاعی ندارم اما آنچه مشاهده شد این بود که قاطبه مهمانان دعوت شده اصلاحاتی بوده‌اند و نفرات اصلاح‌طلب از اصولگرایان بیشتر بوده است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به سخنرانی نماینده احزاب اصولگرا و اصلاح طلب در ضیافت گفت: در این ضیافت حداد عادل نیز سخنرانی داشته و در صحبت‌های خود به طور جدی بر مسئله همدلی احزاب و وحدت میان همه گرایش‌ها در سایه ولایت فقیه و مصالح نظام تاکید داشت و پس از اتمام سخنرانی حداد عادل، کرباسچی گفت که همه احزاب به مسئله وحدت پایبند هستند و حتی میرحسین موسوی و کروبی نیز حاضر نیستند به نظام ضربه‌ای وارد سازند.

ترقی تصریح کرد: این در حالی بود که کرباسچی از واژه «سید مظلوم» در مورد میرحسین موسوی استفاده کرد اما به این دلیل که این ضیافت بنا بود در راستای همدلی و همزبانی برگزار شود جمع حاضر واکنش جدی به این صحبت نشان ندادند.

وی یادآور شد: از آن حیث واکنشی نشان ندادیم چراکه اصلاحات آمده بود چنین حرف‌هایی بزند و فضایی ایجاد کند تا بتواند از فضای موجود بهره‌برداری سیاسی خود را داشته باشد، همچنین زمانی که رئیس جمهور در حال آماده شدن برای سخنرانی بود شخصی از اصلاحات برای سلامتی خاتمی صلوات فرستاد و حدود ۱۰ نفری وی را همراهی کردند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: حسن ضیافت افطار سال گذشته رئیس جمهور این بود که اصلاح‌طلبان را جدا و اصولگرایان را جدا دعوت کرده بود و امسال روحانی قصد داشت براساس شعار همدلی و همزبانی همه را بر سر یک سفره افطار جمع کند که اصلاحات بازهم نشان داد ظرفیت جلسات همگرایی و همدلی را ندارد.

ترقی ادامه داد: این مشخص بوده که وقتی دو جریان سیاسی متفاوت زیر یک سقف جمع شوند، اختلافات مشخص می‌شودو چنین مسائلی پیش می‌آید اما در آن شرایط هر فردی که جلسه را بر هم می‌زد، خود متضرر می‌شد لذا اصولگرایان سکوت کرده و پس از پایان جلسه نقدهای خود را وارد ساختند.

وی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان در ضیافت افطار روحانی نشان دادند هیچ گاه به دنبال همدلی نبوده‌اند و از کوچکترین فرصت‌ها در مسیر تعارض با نظام استفاده می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: ضیافت دیشب آزمون خوبی برای شخص روحانی بود که ببیند چه جریانی به دنبال همدلی بوده و چه جریانی همچنان به دنبال انجام اقدامات ساختارشکنانه است.

بادامچیان: بسیاری از مهمان‌ها فقط به احترام رئیس‌جمهور، ضیافت را ترک نکردند


اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم در گفتگو با «نسیم» با اشاره به حواشی ایجاد شده در ضیافت افطاری رئیس جمهور با احزاب و چهره های سیاسی اظهار داشت: سخنان رئیس جمهور در راستای همدلی و همزبانی بین گروه ها و احزاب بسیار سخنان متین و خوبی بود و دولت از همه خواست برای بهبود شرایط به دولت کمک کنند.

وی افزود: در این میان برخی افراد در سخنرانی خود از خطوط قرمز نظام عبور کردند و به نوعی از شرایط ایجاد شده و موقعیتی که رئیس جمهور برای همدلی ایجاد کرده بود سو استفاده کردند که آقایان مصباحی مقدم و پهلوان دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان و چند نفر دیگر جلسه را ترک کردند؛ ما نیز اعتراض کردیم که اعتراض ما هم همچنان بر قوت خود باقی است اما به حرمت میزبان مراسم جلسه را ترک نکردیم.

بادامچیان با بیان اینکه در شرایط فعلی همدلی و همراهی نیاز به وحدت دارد گفت: از دوستان اصولگرا آقایان حدادعادل، بنده و کاظم جلالی در چارچوب و ضوابط سخنرانی کردیم اما شاهد بودیم که آقای کرباسچی با نام بردن از سران فتنه و تقاضای رفع حصر به نوعی از شرایط سو استفاده کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: ایراد اینگونه سخنان در مقابل بالاترین مقام اجرایی کشور بازتاب منفی را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه برخی همچنان به دنبال مقاصد جناحی و منفعت خود هستند تصریح کرد: رئیس جمهور در سخنان خود بر وجود رقابت سالم و نبود رقابت تخریبی تاکید کرد و معتقد بود اقدام گروه‌هایی که قصد تخریب و به کرسی نشاندن اهداف سوء خود را داشته باشند قطعا به فضای همدلی و رقابت سالم از انتخابات آتی لطمه خواهد زد.

بادامچیان ادامه داد: اگر اینگونه رفتارها در فضای انتخابات تدوام پیدا کند مردم خواهند دانست که چه کسانی با انگیزه های جناحی درصدد تخریب نظام هستند؛ درواقع اینگونه افراد دستشان برای مردم رو شده است و قطعا به نفع آنها نخواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تصریح کرد: سران فتنه مسئولیت برپایی فتنه و ریختن خون های بسیاری بر گردنشان است و دفاع از آنها در جلسه دیشب کار به جایی نبود.

وی اظهار داشت: شب گذشته خیلی ها قصد داشتند به نشانه اعتراض جلسه را ترک کنند اما اگر این اتفاق می‌افتاد نشست بهم می‌خورد و ما صرفا به احترام رئیس‌جمهور جلسه را ترک نکردیم.

۶۵ حزب و تشکل سیاسی مستقل در پیامی از عدم دعوت به نشست رئیس‌جمهور انتقاد کردند

همچنین، قدرت علی حشمتیان دبیرکل جبهه متحد مستقلین با اشاره به مراسم ضیافت افطاری رئیس‌جمهور که دیشب در نهاد ریاست جمهوری با حضور احزاب و تشکل‌های سیاسی برگزار شد، اظهار داشت: ۶۵ حزب و تشکل سیاسی مستقل طی پیامی از حرکت ناصواب دفتر رئیس‌جمهور به لحاظ عدم دعوت مستقلین اعتراض کردند.

وی افزود: هر کسی به خوبی می‌داند که احزاب و تشکل‌های مستقل در رقابت‌های ریاست جمهوری یازدهم حامی آقای روحانی بوده است اما امروز می‌بینیم متاسفانه دفتر رئیس‌جمهور از احزاب و تشکل‌های مستقل برای حضور در ضیافت افطاری رئیس‌جمهور دعوتی به عمل نمی‌آورد.


کد مطلب: 429898

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/429898/جبهه-پیروان-خطوط-قرمز-نظام-ضیافت-روحانی-رعایت-نشد-پیام-اعتراضی-۶۵-حزب-مستقل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com