کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ساز ناکوک متکدیان هنرمند

از موسیقی روشنفکری تا موسیقی کوچه و بازاری

3 تير 1394 ساعت 18:32

با گشتی کوتاه در برخی از مراکز شهر، شهرها و مراکز استان کشور تعداد زیادی از افرادی را مشاهده می کنیم که با استفاده از یک آلت موسیقی غیر استاندارد اقدام به خوانندگی می کنند.


گروه جامعه جهان نیوز-مهدی مهدیان: این روزها مسائل مختلفی دست به دست هم داده است تا بحث موسیقی و کلا فضای موسیقی کشور متفاوت تر از گذشته دنبال شود.مسائلی که می تواند در دو روی سکه هم آن را مثبت تلقی کرد و هم منفی.
 
بی هنرهایی که در شهرها هنرمندی می کنند
 
نکته مهمی که شاید مورد غفلت مدعین روشنفکری این صنف و همچنین مسئولین مربوطه قرار گرفته است بحث کیفیت موسیقی آن هم با توجه به رعایت قوانین کشور است.طوری که حوادث مختلفی که این روزها حول موسیقی کشور رقم می خورد عملا بی احترامی به این هنر محسوب می شود. از زیر پا گذاشتن قوانین اسلامی در کنسرت ها تا برگزاری شبه کنسرت توسط افرادی که این روزها در گوشه و کنار برخی شهرها ادعای هنرمندی می کنند و در کنار آن دستی بر آتش متکدی گری دارند.
 
سیاه جلوه دادن فضای کشور به همراه سیاهنمایی
 
شکی نیست که ریشه این اقدامات به منظور سیاه جلوه دادن فضای جامعه و مخصوصا فضای هنری ایران شکل گرفته است.طوری که افرادی با تیپ خاص که به دنبال جلب توجه مردم هستند به منظور اینکه فضای کشور در باب موسیقی را به صورت سیاه و غیر آزاد جلوه دهند.
این افراد در تلاش هستند تا به مردم القا کنند در شرایطی که جلوی کنسرت ها و آواز خوانی ها گرفته می شود ما در سخت ترین شرایط به دنبال عملی ساختن علاقه های مردم در خیابان ها هستیم.این در حالی است که این افراد تحت هیچ شرایطی نمی توانند به عنوان یک هنرمند و یا موسیقی دان لقب بگیرند چرا که نه سازشان حرفه ای است و نه صدایشان.مسئله ای که مطمئنا اکثر مردم به این امر واقف هستند.
 
هنری که باعث پر شدن پازل رسانه های بیگانه می شود
 
این پایان کار نیست و ترسیم چنین فضایی مورد سوء استفاده رسانه های بیگانه بر علیه ایران  می شود. طوری که از این اتفاقات به منظور تکمیل پاذل شعار خود مبنی بر عدم آزادی بیان در ایران استفاده می کنند.
از طرفی دیگر اشتباه گرفتن سالن کنسرت با سالن مد و شوی لباس از جمله اشتباهاتی است که برخی از شرکت کنندگان در کنسرت ها مرتکب آن می شوند که با برخورد نیروی انتظامی آن هم طبق قانون، مراسم کنسرت لغو می شود که این توهینی است به دیگر شرکت کنندگانی که بلیط تهیه کرده و قصد داشتند تنها به دلیل استفاده از کنسرت در سالن حاضر شوند و نه به خاطر نشان دادن لباس و تیپ خود، که این امر هم موجب سوء استفاده رسانه های ضد انقلاب می شود.
 
توهین به هنرمندان،مقصر چه افرادی هستند؟
 
اینجا سوالی که مطرح می شود این است که چرا در جامعه توسط برخی از مسئولین سعی می شود مسبب این توهین به مردم نیروی انتظامی و یا نیروهای دلسوز انقلابی معرفی شوند؟ این در حالی است که اگر قوانین جامعه اسلامی توسط برخی از مدعی روشنفکری در جامعه و سالن کنسرت زیر پا له نشود قطعا چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد این ادعا را هم می توان با اشاره به برگزاری کنسرت های مختلف در شهرهای مختلف، به اثبات رساند.
هر جامعه و کشوری طبق اصول و ضوابط و با توجه به نظر آحاد جامعه قوانینی را به تصویب می رساند که رعایت آن قوانین برای همه افراد جامعه الزامی است که کشور ایران هم از این امر مستثنی نیست پس رعایت قوانین حداقل خواسته مشروعی است که همه می توانند از همه داشته باشند.
اما نکته قابل تامل این است که متاسفانه برخی از مسئولین به انجام وظیفه نیروی انتظامی منتقد شده و عملا از قانون شکنی برخی افراد در کنسرت ها حمایت می کنند که دامن زدن به این مسئله سبب شده است عملا بی هنری زیر زمینی و خیابانی با نقاب هنر در کشور رواج پیدا کرده و عملا بزرگترین آسیب را بر پیکره هنر موسیقی وارد کند.
با گشتی کوتاه در برخی از مراکز شهر، شهرها و مراکز استان کشور تعداد زیادی از افرادی را مشاهده می کنیم که با استفاده از یک آلت موسیقی غیر استاندارد اقدام به خوانندگی می کنند که این شرایط علاوه بر مختوش ساختن فضای شهری و سیاه جلوه دادن فضای هنری جامعه، توهین بسیار بزرگی به هنرمندان موسیقی تلقی می شود.
 
لزوم تلاش همگانی برای مقابله با بی هنری خیابانی
 
نیروی انتظامی و بعضا شهرداری به عنوان مسئول امور شهری با این افراد بازهم به علت بی قانونی برخورد می کنند که بعضا این برخورد، مورد استقبال اکثر مردم و مسئولین قرار می گیرد اما سوال تامل برانگیر اینجاست که چرا برخورد نیروی انتظامی با بی قانونی شبه روشنفکران نه تنها مورد استقبال این افراد قرار نمی گیرد بلکه مورد تختطئه نیروی انتظامی هم واقع می شود.
وقوع چنین شرایطی باعث پرو بال دادن به عوامل برگزاری کنسرت خیابانی است و همانطور که اشاره شد ادامه روند برگزاری این شبه کنسرت ها در مرحله اول توهین به عوامل فعال موسیقی در کشور محسوب می شود.پس در مرحله اول  خود این عوامل باید به دنبال حذف این پدیده نوظهور باشند.
رعایت قوانین کشور که مزین به دستورات اسلامی است باعث می شود کنسرت های حرفه ای و به دور از بی اخلاقی در سالن ها برگزار شود و این باعث می شود که مردم برای ملاحظه هنر موسیقی به سالن ها بیایند و عملا هیچ استقبالی از شبه کنسرت ها که با طعم متکدی گری انجام می شود،نداشته باشند.
 
پرهیز از حاشیه و رجوع به قانون، راه کیفی شدن موسیقی
 
 از طرفی دیگر توجیه برخی شرکت کنندگان در کنسرت ها و دوری آنها از تجمعاتی که باعث سیاه جلوه دادن فضای آزادی کشور است، می تواند مثمر ثمر باشد.آنها باید توجیه شوند سالن کنسرت سالن مد و شوی لباس و محل انجام حرکات موزون نیست، حداقل سالن های کنسرت ایران با توجه به قوانین مختلف اینگونه نیست.با رعایت این قوانین کار به لغو و توهین به مردمی که بلیط تهیه کردند نمی کشد.
همان بحثی که میان نیروی انتظامی و وزارت ارشاد داغ است چرا که وزارت ارشاد مدعی است کنسرت هایی که مجوز می دهد دیگر نیازی به دخالت نیروی انتظامی نیست اما نیروی انتظامی هم می گوید صرفا ارائه مجوز نمی تواند محتوا و نحوه برگزاری قانونی کنسرت را تبیین کند و در صورت عبور مراسم از خط قرمزهای قانونی کشور، نیروی انتظامی می تواند دخالت کند.
اغراق نیست اگر بگوییم این روزها حال و هوای فرهنگی کشور و دستگاه مربوط به فرهنگ کشور، چندان مساعدنیست. فرخوانده شدن وزیرارشاد به مجلس و سوالات رنگارنگ نمایندگان آن هم نمایندگانی که مدارا با دولت را در دستور کار دارند، اثبات کننده این ادعا است در چنین شرایطی روا است تا جایی که ممکن است مسئولین فرهنگی کشور از حاشیه سازی فرهنگی پرهیز کرده و به جای آن به کیفیت و بهبود کیفی هنر و فرهنگ کشور بپردازند،چرا که هنر بی حاشیه و یا حداقل کم حاشیه مدیریت بدون حاشیه می طلبد.
اما متاسفانه شرایط عجیب این روزهای هنر موسیقی یکی از شرایط پرتلاطم و حاشیه ای است.حاشیه هایی که جز کمک به رسانه های بیگانه برای سیاه جلوه دادن فضای هنری ایران و همچنین پروبال دادن به اختلاف نظرهای داخلی، سود دیگری ندارد.

منبع:فرهنگ نیوز


کد مطلب: 429836

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/429836/موسیقی-روشنفکری-کوچه-بازاری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com