جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
۵
جمعه های دلواپسی در «جهان نیوز» (۱۸)

اقتصاد و رفاه در حکومت مهدوی چگونه است؟/ منابع ثروت در حکومت امام مهدی (عج)

پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب: 429792
رفاه اقتصادى بى‌سابقه در زمان حکومت امام مهدی (عج)در منابع شيعه و سنى مشهور است و بر روحيۀ سخاوتمندى و محبّت آن بزرگوار به مردم دلالت دارد.
اقتصاد و رفاه در حکومت مهدوی چگونه است؟/ منابع ثروت در حکومت امام مهدی (عج)
گروه فرهنگ جهان نيوز: خدايا ما به تو شِكوه كنيم از فقدان پيامبرمان و غيبت امام و رهبرمان و سختى روزگار بر ما و درآمدن فتنه ها بر سر ما و پشت بهم دادن دشمنان بر دشمنى ما و بسيارى دشمنان و كمى افراد ما .

خدايا پس بگشا از ما اين اندوه را به گشايشى از طرف خود كه زود بفرستى يارى از خودت كه عزتش دهى و به امام عادلى كه آشكارش كنى.

اى معبود به حق آمين، از تو می خواهيم كه به نماينده و وليت اذن دهى براى آشكار ساختن عدالتت در ميان بندگانت...(۱)

اقتصاد و رفاه در حکومت امام مهدی (عج)

بخش اول، تقسیم ثروت

رفاه اقتصادى بى‌سابقه در زمان حکومت امام مهدی (عج)در منابع شيعه و سنى مشهور است و بر روحيۀ سخاوتمندى و محبّت آن بزرگوار به مردم دلالت دارد.

در حديثی كه در منابع اهل تسنّن آمده است، از ابوسعيد خدرى چنين نقل شده:

پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: شما را به ظهور مهدى(عليه السلام) بشارت مى دهم; زمين را پر از عدالت مى كند همان گونه كه از جور و ستم پر شده است. ساكنان آسمانها و ساكنان زمين از او راضى مى شوند و اموال و ثروتها را به طور صحيح تقسيم مى كند.

كسى پرسيد: معنى تقسيم صحيح ثروت چيست؟

فرمود: به طور مساوى در ميان مردم!

سپس فرمود: و دلهاى پيروان محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم) را پر از بى نيازى مى كند، و عدالتش همه را فرا مى گيرد; تا آنجا كه دستور مى دهد كسى با صداى بلند صدا زند هر كس نياز مالى دارد برخيزد، هيچكس ـ جز يك نفر بر نمى خيزد... [امام] دستور مى دهد مال قابل ملاحظه اى به او بدهند، امّا او بزودى باز مى گردد و پشيمان مى شود كه چرا آزمند و حريص بوده است.(۲)

از امام باقر (ع) روایت شده است كه فرمود:

وقتى قائم اهل بيت قيام كند (امكانات) را به طور مساوى تقسيم مى‌نمايد و در رعيّت عدالت را برقرار مى‌سازد، هركس از وى اطاعت كند از خدا اطاعت نموده و هركس نافرمانى او را بكند نافرمانى خدا را نموده است، ...اموال و ثروت‌هاى دنيا از درون و برون زمين نزد وى جمع‌آورى مى‌شود و به مردم مى‌گويد بيائيد به سوى چيزى‌كه به خاطر آن قطع رحم و خويشاوندى نموديد و براى آن خون‌هاى حرام ريختيد و به علّت آن مرتكب محرمات خدا شديد. . . اينک بياييد و از اين اموال آنچه مي خواهيد براي خود برداريد .

به هركس به اندازه‌اى مى‌دهد كه قبل از او هيچ كس آن مقدار نداده است و زمين را پر از عدل ‌و داد و نور گرداند، همانگونه كه از ظلم و جور و شرّ پر شده است.(۳)

امام باقر علیه السلام:

[امام مهدى (عج) ] در سال دو بار به مردم مال ببخشد و در ماه دوبار امور معيشت بدانان دهد... تا نيازمندى به زكات باقى نماند و صاحبان زكات، زكاتشان را نزد محتاجان آورند، و ايشان نپذيرند. پس آنان زكات خويش در كيسه‌هايى نهند و در اطراف خانه‌ها بگردند (براى دستيابى به محتاجى) ، و مردم بيرون آيند و گويند: ما را نيازى به پول شما نيست. . . پس دست به بخشش گشايد، چنانكه تا آن‌روز كسى آنچنان بخشش اموال نكرده باشد.(۴)

امام مهدي (عج) مال را به مساوات تقسيم مي کند و قلبهاي امت محمد را لبريز از بي نيازي خواهد کرد.

اموال را بدون آنکه شمارش نمايد تقسيم مي کند. بدين ترتيب مردمان با همه وجود و از صميم قلب از داشتن و گنجينه کردن و انبوه سازي، احساس بي نيازي مي کنند.(۵) همان گونه که پيامبر اکرم (ص) نويد آن را داده است: زماني که مهدي قيام کند، خدوند در قلب بندگان بي نيازي افکند.(۶)


آيا امام زمان اموال شخصي حلال مردم را از صاحبانش مي گيرد و در ميان آحاد انسانها تقسيم مي کند؟

هرگز و قطعا مراد اين نيست زيرا اسلام مالکيت فردي را امضاء کرده و براي اموال خصوصي مردم احترام قائل شده و حرمت مال او را مثل حرمت خون او دانسته و همانطور که ريختن خون مسلمان حرام است، بردن و گرفتن مال مسلمان هم با بودن طيب نفس او حرام است و معقول نيست که امام عليه السلام به مردم اعلان کند هر چه از دارايي داريد بياوريد و بايد ميان همه تقسيم شود که هزار و يک تالي فاسد دارد و مدت دهها سال کمونيستم در جهان شعار الغاء مالکيت خصوصي و فردي داد و مالکيت را دولتي و عمومي و اشتراکي دانست و ديديم که چگونه فرو پاشيد و نابود شد. پس منظور چيست؟ منظور اموال عمومي است از منابع زيرزميني و اخماس و زکوات و... که بيت المال مسلمين است و در اختيار امام مهدي (عج) است ولي در آن زمان به قدري بيت المال سرشار از اموال عمومي است و خزانه هاي دنيا در دست امام زمان است که هر چه بدهد پايان ندارد و اينها را در ميان مردم تقسيم مي کند و به طور مساوي به اشخاص مي دهد.

البته اگر ثروت بيت المال محدود باشد باز عدالت ايجاب مي کند که به مناطق محرومتر، زودتر و بيشتر رسيدگي شود ولي با فرض اينکه در آن زمان ثروت دنيا در اختيار امام مهدي است و کم نمي آورد . لذا تقسيم بالسويه در اين بخش قابل قبول است.

و در حديثي آمده: يعني اموال در زمان امام زمان فيضات دارد. مثل چشمه مي جوشد و پايان ندارد.(۷)و(۸)

منابع ثروت در حکومت امام مهدی (عج)

رسول خدا (ص) نقل شده است كه فرمود: زمين گنجينه‌هايش را براى او خارج مى‌سازد و وى مال و سرمايۀ بى‌شمار بين مردم پخش مى‌كند.(۹)

در حکومت جهاني امام عصر (عج) همه ي نقاط زمين آباد و سرسبز و مالامال از محصول مي شود و معادن زيرزميني استخراج مي شود و زمين روئيدنيهايش را مي روياند و آسمان قطرات بارانش را فرو مي فرستد و از زمين و آسمان نعمت ريزش مي کند و وفور نعمت است و نقطه اي خالي از عمران نخواهد ماند.(۱۰)

آسمانها بارانش را مثل ناودان فرو مي فرستد و زمين همه ي روئيدنيهايش را بيرون مي آورد و هيچ نباتي را ذخيره و احتکار نمي کند.(۱۱)

در آن روز زمین گنجهای پنهانش را آشکارمی کند و برکاتش را نمایان می سازد.(۱۲)

در دولت امام مهدي(عج) آبها فراوان و نهرها امتداد مي يابد و زمين خوردنيهايش را دو چندان ظاهر مي کند و همه ي گنجهاي پنهان استخراج مي شود.(۱۳)

در روي کره ي زمين هيچ نقطه ي خراب و ويراني نمي ماند مگر آنکه حضرت آنجا را آباد و معمور مي سازد.(۱۴)

به قدري آباداني فراوان مي شود که زني از سرزمين عراق تا شام پياده اگر طي طريق کند در تمام مسير روي سبزيها و نباتات گام برمي دارد و زمين خشک و بايري نخواهد ديد. (۱۵)

در زمان حکومت امام مهدي (عج) کل کره ي زمين آباد مي شود و کوير زدائي مي گردد و سرزمين موات و بايري نخواهد ماند و اين واقعا رؤيا و آرزوي هر انساني است که انشاء الله در آن عصر جامعه عمل خواهد پوشيد(۱۶) و اين وعدۀ الهى كه دربارۀ جامعۀ تقواپيشگان مژده داده است آشكار مى‌گردد:
________________________________________
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلْقُرىٰ آمَنُوا وَ اِتَّقَوْا لَفَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ بَرَكٰاتٍ مِنَ اَلسَّمٰاءِ وَ اَلْأَرْضِ» اگر مردم آباديها ايمان آورده و تقوا پيشه ساخته بودند، بركات آسمان و زمين را به رويشان مى‌گشوديم. . .» (اعراف۷/۹۶)(۱۷)



منابع:
۱- ترجمه بخشی از دعای زمان غیبت کلیات مفاتیح الجنان
۲- چشم‏ اندازي به حکومت جهاني امام مهدي ، علی محمدی خراسانی
ص۲۶۹به نقل از نورالابصار فى مناقب آل بيت النّبى المختار، ص ۱۵۶ و ۱۵۷
۳- دولت مهدی سیرت مهدی ص ۴۵۸ و عصر ظهور علی کورانی ص ۳۶۴
هردو به نقل از بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۵۱
۴- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی «عج») ج ۱ ص۱۱۶
به نقل از بحار»۵۲/۳۹۰؛ «غيبت نعمانى» /۲۳۷، با اندك اختلاف
۵- جهاني سازي، عدالت اقتصادي و مهدويت،ناصر جهانیان ص۳۹
۶– همان ، ص ۴۰ به نقل از ملاحم والفتن ص۷۱
۷- دولت مهدی سیرت مهدی ص ۴۵۹
۸- همان به نقل از بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۰
۹- عصر ظهور ص ۳۶۳ به نقل از بحار ج ۵۱ ص ۶۸
۱۰- دولت مهدی سیرت مهدی ، مصطفی دلشاد تهرانی ص۴۶۳
۱۱- همان ، ص ۴۶۴ به نقل از بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۸
۱۲- همان به نقل از بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۸۵
۱۳- همان به نقل از منتخب الاثر، ص ۴۷۲
۱۴- همان به نقل از منتخب الاثر، ص ۴۸۲
۱۵- همان به نقل از بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۶
۱۶- همان ص ۴۶۴
۱۷- عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی «عج») ج ۱ ص۱۲۲
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خداوند هر وقت صلاح بداند منجی خودرا خواهد فرستاد ....
علی محمدنصیری لرستانی
جزانتظار کشیدن برای دیدن روی ماهت،ودعا برای فرجت،هیچ کاری ازدستم ساخته نیست،واسه سلامتی ات صلوات میفرستم،وشباخودموجزو خادمین سربازات جا میزنم تاخوابم ببره،آه سردم دوایی نداره،خداکنه که بیایی
سرباز ولايت
خدا كند كه بيايد
یا مهدی ادرکنی
ناشناس
با سلام نوشته اید که: "رفاه اقتصادى بى‌سابقه"
پس چرا در حال حاضر حرکت به سمت رفاه را اشرافی گری می گویند؟؟؟؟؟؟