پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۸
مسائل فرعی به جای اصلی؛

به حاشیه راندن موفقیت والیبال ایران با تلاش برای کشاندن زنان به ورزشگاه

چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 429714
رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین که زیر نظر سازمان‌های اطلاعاتی غربی کار می‌کنند، همیشه به دنبال مشغول کردن مردم و مسئولان کشور به مسائل درجه دوم و فرعی هستند تا مسئله اصلی به حاشیه برود.
به حاشیه راندن موفقیت والیبال ایران با تلاش برای کشاندن زنان به ورزشگاه
به گزارش جهان، یکی از کارکردهای اصلی سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی، تغییر اولویت‌های کشورهای رقیب یا متخاصم است؛ به عبارت دیگر هر کشوری با توجه به اهداف و سیاست‌های کلان تعیین شده، به برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی مسائل مهم و موضوعات اصلی مبادرت می‌کند و سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای رقیب یا دشمنش درصدد جا به جایی این اولویت‎بندی‌ها است تا آن کشور به اهداف اصلی خود نرسد.

جمهوری اسلامی ایران نیز از زمان آغاز انقلاب اسلامی در زمینه تغییر اولویت‌بندی‌ها مورد حمله سازمان‌های اطلاعاتی دشمن خود قرار گرفته است.

سازمان‌های اطلاعاتی غربی برای مقابله با جمهوری اسلامی ابزارهای دیگری مانند رسانه را نیز به کار گرفتند و برای این اهداف خود دست به تاسیس رسانه‌های فارسی‌زبان زدند. رسانه‌های فارسی زبان غربی نه در حد و اندازه تغییر اولویت‌بندی‌ سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی کشور اما همیشه به دنبال مطرح کردن مسائل فرعی کشور به جای مسائل اصلی نظام بوده و هستند.

شکی در وجود مسائل درجه دوم و فرعی در نظام وجود ندارد و باید آنها را نیز برطرف و حل کرد، اما اولویت با مسئله مهم‌تر است و بعد از پرداخت دقیق به آنها باید به سراغ مسائل فرعی رفت. رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین همیشه به دنبال مشغول کردن مردم جامعه و مسئولان کشور به مسائل درجه دوم هستند و مسائل فرعی را به جای اصلی دغدغه می‌کنند تا مسئله اصلی به حاشیه برود و همچنین پرداختن به مسائل اصلی برای ملت ایران، دربرگیرنده هزینه و اصطکاک زیادی باشد.

نمونه‌های زیادی وجود دارد که این رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین با تبلیغات زیاد و هیاهو به دنبال مشغول کردن مردم جامعه ایران به مسائل فرعی است که در این یادداشت به سه نمونه آن اشاره می‌شود:

* موفقیت والیبال ایران یا حضور زنان در ورزشگاه؟

مسابقات لیگ جهانی والیبال از حدود یک ماه پیش شروع شده و تیم ملی والیبال ایران در سطح یک این مسابقات حضور دارد. حالا نوبت به برگزاری این مسابقات در ایران رسیده است تا با کمک تماشاگران بتواند راه را برای صعود به مرحله بعد هموار کند. رخ‌داد اصلی این موضوع موفقیت تیم ملی والیبال ایران در عرصه جهانی است که از منظر دیپلماسی عمومی می‌تواند به بهبود چهره «ایران» در میان مردم اقصی نقاط دنیا کمک کند و همچنین موجب شود نام «ایران» در رسانه‌های جمعی به نیکی یاد شود.

اما این رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین به جای تمرکز کردن بر کیفیت مسابقات ایران به خصوص بعد از پیروزی مقتدرانه مقابل آمریکا که موضوع اصلی به حساب می‌آید، مسئله عدم حضور بانوان در ورزشگاه که یک مسئله دوم محسوب می‌گردید را به جای مسئله اصلی جا زدند و به حاشیه نویسی درباره حضور زنان در ورزشگاه روی آوردند:









این در حالی است که پیش از این در برخی مسابقات، زنان در بعضی مسابقات والیبال حضور داشته‌ و هنوز هم در برخی رشته‌های دیگر حضور دارند و جمهوری اسلامی مانند هر کشور دیگری در محدوده امور و قوانین داخلی خود اختیار دارد که مناسب با شرایط کلی حال جامعه خود، قوانینی را تصویب یا لغو بکند.

* مراسم تشییع باشکوه شهدا مهم‌تر است یا بعضی شعارهای سیاسی مراسم؟

سه شنبه هفته گذشته مردم ایران به پیشواز بازگشت ۲۷۰ شهید دفاع مقدس به وطن رفتند که بیشتر آنها غواصانی بودند که در عملیات کربلای ۴ که توسط هواپیماهای جاسوسی آمریکا لو رفته بود، به طرز دردناکی به شهادت رسیده بودند.

موضوع اصلی این اتفاق، استقبال خیل عظیمی از مردم ایران با هر نگرش و تفکری در این مراسم تشییع بود که حماسه‌ای در تکریم استقامت و شجاعت این شهیدان بزرگوار رقم زدند. اما رسانه‌های فارسی زبان خارج‌نشین به جای پرداختن به محور اصلی زنده نگه‌داشتن مفهوم «مقاومت» و «ایثار» توسط مردم ایران در این مراسم، به پررنگ کردن خواسته‌های سیاسی و هسته‌ای در مراسم تشییع پرداختند و توجه اصلی و خط خبری خود را این گونه تعریف کردند:






حتی شبکه وابسته به دولت انگلیس بی‌بی‌سی فارسی(BBCPersian) نیز برنامه «۶۰ دقیقه» خود را به این موضوع اختصاص داده بود تا در گزارشی با پرداختن به شعارهای مطرح شده از سوی مردم در جریان تشییع پیکر شهدا، حضور مردم انقلابی را در این مراسم به عنوان موضوع اصلی کم‌رنگ کنند و بررسی شعارها را به عنوان موضوع اصلی جا بزنند.

* نذری دادن و قمه‌زنی به جای فرهنگ عاشورایی؟

هر سال با رسیدن ایام ماه محرم مردم ایران به استقبال عزاداری از سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می‌روند که موضوع اصلی این رویداد، یادآوری مصیبت‌های وارده به اهل بیت حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) برای زنده نگه‌داشتن اسلام است.

اما رسانه‌های فارسی زبان خارج‌نشین به جای پوشش اخبار جلسات عزادارای که جهت نشر فرهنگ «عاشورایی» یعنی فرهنگ «مقاومت» و «ایثار» برای مقاوم‌سازی جامعه از خطرات پیش رو برگزار می‌شود، به حواشی آن مانند سنت نذری، قمه‌زنی و... می‌پردازند و آنها را به عنوان محور اصلی این رویداد معرفی می‌کنند:








موارد گفته شده فقط به عنوان نمونه‌هایی بود که نشان دهد جریان رسانه‌ای معاند جمهوری اسلامی ایران به خصوص رسانه‌های فارسی زبان خارج‌نشین چطور دغدغه‌های ضروری کشور را برای مردم و مسئولان جا به جا و آنها را وارد بازی در زمین خود می‌کنند.

البته با آگاه‌سازی و هشدار به موقع توسط رسانه‌های متعهد داخلی و هوشیاری مسئولان کشور می‌توان از دور شدن از اولویت‌ها و مسائل اصلی نظام جلوگیری کرد تا تلاش‌های معاندین به نتیجه نرسد و مسیر توسعه و تعالی کشور نیز دچار خدشه نگردد.

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا بايد كاري كنيم كه مورد سو استفاده قرار گيرد
چغوک
مگه قراره بی بی سی و وآ از ما تعریف کنه!!!!!!!
مگراز این بلندگوهای سازمان اطلاعاتی شون چه چیزی به جز اختلاف حاصل میشه!!!
ورود بانوان رو آزاد کنید تا رسانه های معاند سوءاستفاده نکنند
حالا که اکثر مردم به این قضیه تمایل دارند
Iran, Islamic Republic of
شما خودت نظرت اینه چرا به اکثر مردم تعمیم میدی!!!!؟
کی گفته اکثر مردم نظرشون اینه!!
اکثر مردم نظرشون اینه که دولت (برخی دست اندرکاران) به جای این حاشیه سازی ها بشینه مشکلات مردم رو رسیدگی کنه.
حالا اگه بانوان به ورزشگاه نرن هم قرار نیست آسمون به زمین برسه. بعدشم باید توی ورزشگاهها یک جایگاه در شان خانمها درست کنن نه اینکه همین جوری بریزن تو یه پرده هم بینشون
Iran, Islamic Republic of
برن گمشن ..
Iran, Islamic Republic of
و البته در مساله ورزش، ... هم در همین مسیر ...
Romania
.......... جدیدا بدنبال کاندیداتوری مجلس نیز میباشد
نسیم
توی اینهمه کشور دنیا زنان به سالن والیبال می روند مشکلی پیش نمی آید حالا در ایران یک سری آدمهای خشکه متعصب بنا به اهداف شخصی جلوی ورود زنان را به سالن های والیبال می گیرند. البته اینجا مسئله ی مهم تار مو است که می ترسند در ورزشگاه موی زنان ایرانی بیرون باشد و اینها تصویری برخلاف آنچه از زن ایرانی در دنیا ترسیم کرده اند به نمایش در آید.