جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۰
۲

طرح‌جالب یک‌امام‌جماعت‌برای اموات+عکس

سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 429574
در ابتکاری نو امام جماعت یک مسجد جابری در شرق تهران اقدام به راه اندازی طرح خیرات کتاب کرده است با این هدف که موضوع خیرات اموات را به سوی اقدامات فرهنگی عام المنفعه ای مانند کتابخوانی هدایت کند.
به گزارش جهان به  نقل از مشرق، آیا تا به حال این سوال برایتان مطرح شده که اموات چه حظ و بهره ای از خیرات و صدقات بازماندگان می‌برند؟ آنچه مسلم است، بعد از مرگ دست انسان از انجام عمل کوتاه می شود و با اعمالی که از پیش فرستاده چه نیک و چه بد مانوس و همدم است ولی روایت است که اعمال نیکی که به نیت مرده انجام می شود، سبب نجات و رهایی او از عذاب ها و فشارهای قبر است و حتی سبب رهایی او از عذاب آخرت می شود.


در اینکه خیرات و صدقات برای اموات موثر است، شکی نیست اما باید به این نکته توجه داشت که خیرات و صدقاتی که برای اموات فرستاده می شود، منحصر به دادن مبلغی وجه نقد یا مقداری نان و خورشت نیست بلکه خیرات، معنا و مفهوم وسیعی دارد و انسان می تواند از هر کار خیری که انجام می دهد، قصد خیرات و صدقات برای اموات خود داشته باشد.
به جای گل و شیرینی، برای اموات‌تان کتاب خیرات کنید

در ابتکاری نو امام جماعت یک مسجد در تهران اقدام به راه اندازی طرح خیرات کتاب کرده است. حجت الاسلام مختار نوبختی امام جماعت مسجد جابری در شرق تهران در این باره به خبرنگار مهر گفت: ما مدت ها بود دو موضوع را دنبال می کردیم؛ یکی اینکه چه کار کنیم که آمار کتابخوانی و سرانه مطالعه بالا برود. موضوع دیگر این بود که مردم برای امواتشان معمولاً مواردی را خیرات می‌کنند مثل گل و اطعام و شیرینی و امثالهم که گاهی اوقات هم زیاد مثمر ثمر نیست و من بارها دیده ام که مثلاً ۲۰ میلیون تومان خرج گل می‌کنند و بعد هم گل ها را دور می ریزند. لذا ما بهتر دیدیم که مردم سرمایه‌گذاری‌هایشان را ببرند به سمت خیرات کتاب.

وی افزود: در همین راستا طرح خیرات کتاب را راه اندازی کردیم با این هدف که خیرات اموات را به سوی اقدامات فرهنگی عام المنفعه کتاب و کتابخوانی، تهیه و توزیع کتاب ساماندهی و هدفمند کنیم. از زمان آغاز طرح، عده ای از مردم به ما پول می دادند و یا به حسابمان واریز می کردند و خودمان هم صندوق هایی گذاشته ایم که وجوهات آنها جمع می شود و بعداً هم ما آمدیم در مناسبت های مختلف مثلاً ایام اعتکاف و بنا به وصیت خود اموات، بین معتکفین پخش کردیم و یا در نقاطی دورافتاده از استان فارس، قرآن آموزانی بودند که حتی ۱۰ هزار تومان پول برای خرید قرآن نداشتند که بخوانند و بیاموزند. ما در سال گذشته از پول صاحبان اموات ۵۰۰ جلد قرآن تهیه کردیم و به این عزیزان دادیم.



نوبختی ادامه داد: ما با برخی اماکن تحت نظر بهزیستی و حتی باشگاه های ورزشی هم ارتباط برقرار کرده‌ایم که کتاب هایی که از این طریق تهیه می شود، به آنها داده شود. در روزهای سال نو در یکی از باشگاه ها حضور یافتیم و کتاب «هیچکس به من گفت» را که کتابی است پیرامون وجود مقد امام زمان (عج) به آنها هدیه کردیم. ما در قالب طرح خیرات کتاب، تا الان بالغ بر ۱۰ هزار جلد کتاب توزیع کرده ایم و به دنبال این هستیم که واسطه ای شویم ببین خیرین و مراکزی که نیاز به کتاب دارند.
به جای گل و شیرینی، برای اموات‌تان کتاب خیرات کنید


این امام جماعت درباره میزان استقبال بستگان اموات و همچنین نهادهای مسئول در ترویج طرح هایی از قبیل طرح خیرات کتاب گفت: خوشختانه استقبال مردم از این طرح ها خوب بوده است و نهادها و سازمان ها هم حداقل در حرف از آن استقبال کرده اند گرچه وقتی بحث کمک به این طرح میان می آید، مسائل اداری و بوروکراسی را پیش می کشند و از نبود زمینه برای حمایت از آن در عمل سخن می گویند.

نوبختی افزود: به عنوان مثال ما ۶ ماه است با شرکت مترو ارتباط برقرار کرده‌ایم و از آنها خواستیم که فضا را در اختیار ما قرار دهند که بتوانیم طرح را به مردم معرفی و علاقه مندان را جذب کنیم ولی تا این لحظه خروجی خاصی از این شرکت ندیده ایم و ظاهراً بحث، گرفتار مسائل اداری و نامه نگاری های مرسوم شده است. با سازمان بهشت زهرا هم خواستیم ارتباط بگیریم که آن هم گرفتار همین مسائل اداری شده است.

وی که مدیرمسئول موسسه‌ای انتشاراتی به نام «یاران آفتاب» نیز هست، همچنین از طرح این ایده با مسئولان ذیربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که زمینه حمایت از طرح از طرف این وزارتخانه فراهم شود و افزود: مایلیم از کمک سایر ناشرین و همچنین مراکزی مانند نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای ترویج و جاانداختن این طرح بهره بگیریم. مشابه چنین طرحی را انتشارات ققنوس هم اجرا کرد با عنوان نذر کتاب که البته تفاوت های زیادی با طرح خیرات کتاب دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا اگر از لحاظ مادی دست ائمه جماعت هر مساجد باشد می توانند جذب جوانان عزیز به مساجد ومحافل دینی نمایند ولی متاسفانه دست همه آنها خالی هست ومسئولین اقامه نماز کشور واقعا کوتاهی می کنند و در روز قیامت آنها مسئول هستند دست این عالم بزرگوار و ابتکار ایده اش درد نکنه
اینجا مسجد جامع بازار تهران است...