پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

اجرای فاز دوم طرح آزمایش و مشاوره ژنتیک

سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب: 429542
ما به جای اجباری‌کردن این برنامه، به‌دنبال بالابردن دانش و آگاهی مردم هستیم تا مانع از به‌وجود آمدن نسل بیمار شویم. هم‌چنین باید خدمات را در دسترس مردم قرار داد. برای داشتن کودکان سالم باید در این دو محور برنامه‌ریزی کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهرخانه، معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: در هر استان یک شهر انتخاب شده است. در این مرحله در کنار این مراکز، کمپین‌های آگاه‌سازی نیز از نیمه دوم به‌طور گسترده فعالیت خود را جهت آگاه‌سازی از فواید مشاوره ژنتیک آغاز می‌کنند. این دو برنامه در کنار هم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

دکتر مینو رفیعی، یکی از مأموریت‌های سازمان بهزیستی را پیشگیری از معلولیت‌ها دانست و گفت: بر اساس قانون تشکیل سازمان بهزیستی و بند "ی" ماده چهار قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی یکی از وظایف و مأموریت‌های سازمان بهزیستی پیشگیری از معلولیت‌هاست. این معلولیت‌ها ممکن است به دلیل مسایل ژنتیکی و مادرزادی یا بیماری‌های دیگر اتفاق افتد.

مشاوره ژنتیک در هیچ شهری اجباری نیست

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که آزمایش و مشاوره ژنتیک در هیچ شهری اجباری نیست، گفت: ما به برنامه‌های اجباری سلامت نگاه مثبتی نداریم؛ چراکه در نهایت ممکن است باعث مقاومت افراد شود. از طرفی آزمایش ژنتیک برنامه‌ای است که اطلاعات از افراد و به صورت انفرادی گرفته می‌شود و بر اساس آن، شجره‌نامه رسم شده و ریسک خطر مشخص می‌شود. بنابراین اگر فرد همکاری نکند، نمی‌توان به تشخیص درستی رسید.

بالابردن دانش و آگاهی مردم و ارایه خدمات به جای اجباری‌کردن

وی دو محور را اهداف اصلی خود دانست و گفت: ما به جای اجباری‌کردن این برنامه، به‌دنبال بالابردن دانش و آگاهی مردم هستیم تا مانع از به‌وجود آمدن نسل بیمار شویم. هم‌چنین باید خدمات را در دسترس مردم قرار داد. برای داشتن کودکان سالم باید در این دو محور برنامه‌ریزی کرد.

مرحله اول پایلوت طرح آزمایش و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اجرا شد

رفیعی با اشاره به اجرای مرحله اول پایلوت طرح آزمایش و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج گفت: در فاز اول این طرح ۴ شهر به دلیل امکانات بیشتر و کامل‌تر انتخاب شدند؛ چراکه اگر طرحی دچار شکست می‌شود نباید دلیل آن نبود امکانات باشد. در این مرحله خدمات مشاوره و ژنتیک در مراکز مربوطه در دسترس مردم قرار گرفت. هم‌چنین بررسی شد که آیا افراد مراجعه‌شونده، به مشاوره ژنتیک نیاز دارند یا خیر؛ در صورتی‌که ازدواج آن‌ها با خطراتی احتمالی روبه‌رو بود، آن‌ها را به پزشک مشاور ژنتیک ارجاع می‌دادند تا پس از بررسی دقیق، و اعلام ریسک این مسئله، در صورت نیاز آزمایش لازم انجام شود.

از نیمه دوم سال جاری وارد فاز دوم پایلوت این طرح می‌شویم

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: پس از اجرای فاز اول و استقبال خوب مردم از این طرح و احصاء مشکلات پیش‌آمده، تغییراتی در طرح و پرسش‌نامه ایجاد شد و آموزش ارتقا پیدا کرد. هم‌چنین تیم نظارتی تشکیل شد و از نیمه دوم سال جاری وارد فاز دوم پایلوت این طرح می‌شویم.

اجرای فاز دوم در تمام استان‌ها/ آغاز به کار کمپین‌های آگاه‌سازی

رفیعی با بیان این‌که این طرح در فاز دوم در همه استان‌ها اجرا می‌شود، اظهار داشت: در هر استان یک شهر انتخاب شده است. در این مرحله در کنار این مراکز، کمپین‌های آگاه‌سازی نیز از نیمه دوم به‌طور گسترده فعالیت خود را جهت آگاه‌سازی از فواید مشاوره ژنتیک آغاز می‌کنند. این دو برنامه در کنار هم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

اجرای برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در دبیرستان‌های دخترانه

وی در ادامه افزود: هم‌چنین برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها، در این شهرستان‌ها در دبیرستان‌های دخترانه اجرا خواهد شد تا در این خصوص اطلاعات کلی به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها ارایه شود تا پذیرش آزمایش و مشاوره ژنتیک در زمان ازدواج برای آن‌ها قابل قبول و لازم باشد.

رفیعی گفت: غربالگری اختلالات ژنتیک در دختران ۱۵ تا ۲۵ سال در این شهرها، در کنار مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، آگاه‌سازی برای پیشگیری از معلولیت‌ها در مراکز و مدارس می‌تواند از شیوع بیماری‌ها در منطقه بکاهد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در پایان به اهمیت نقش فرهنگ‌سازی در کنار این برنامه اشاره کرد و گفت: آگاه‌سازی، فرهنگ‌سازی و در دسترس‌بودن خدمات باعث می‌شود در چند سال آینده نسبت به آزمایش و مشاوره ژنتیک مقاومتی نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *