جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

فریب تبلیغاتی دستگاه‌های تصفیه آب

سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 429497
رئیس اداره آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت فیلم‌های تبلیغاتی برخی شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌های تصفیه آب، با آلوده جلوه دادن آب آشامیدنی برای فروش بیشتر را فریب اذهان عمومی جامعه دانست.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، غلامرضا شقاقی رئیس اداره آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: در این فیلم‌های تبلیغاتی آب آشامیدنی شبکه لوله کشی را با الکترودهای تجاری (آهن و آلومینیوم) الکترولیز می‌کنند.

وی افزود: آب دارای املاح با الکترودهای تجاری (آهن و آلومینیوم) باعث تولید رنگ و لجن در اثر آزادسازی یون‌های آلومینیوم و آهن شده و منجر به تولید آبی کدر و سیاه می‌شود که این رنگ‌ها به اشتباه ناخالصی‌های آب معرفی می‌شوند.

شقاقی ادامه داد: در حالیکه رسوبات تشکیل شده ناشی از واکنش یون‌های آزاد شده از الکترودها با آب مورد آزمایش است و از این الکترولیز استفاده‌های سودجویانه می‌شود.

تمام آب‌ها حاوی یون‌های مفید

رئیس اداره آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان داشت: تمام آب‌ها اعم از آب های سطحی و زیرزمینی حاوی یون‌هایی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سولفات، کلرور، فلوراید و برخی یون‌های دیگر هستند که عمدتاً ناشی از انحلال مواد معدنی در آب است و وجود آنها در صورتیکه در محدوده مجاز باشند، برای سلامتی مفید است.

شقاقی اظهار کرد: انتخاب نوع تصفیه آب بر اساس ویژگی‌های آن است و این کار توسط متخصصان انجام می‌شود و برای آب‌هایی که در شبکه عمومی توسط شرکت‌های آب و فاضلاب تامین شده و توسط معاونت‌های بهداشتی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نظارت می‌شود، نیازی به تصفیه آب اضافی ندارد و در صورت لزوم این کار توسط تامین کنندگان آب انجام می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر سامانه‌های تصفیه آب در شبکه‌های عمومی به‌طور دائم توسط کارشناسان شرکت‌های آب و فاضلاب و معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحت کنترل و آزمایش قرار گرفته و نگهداری می‌شوند. در صورتیکه در سامانه‌های تصفیه آب خانگی این کنترل‌ها انجام نشده و به هر دلیلی دچار مشکل شوند آب بی‌کیفیت و بعضاً آلوده در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

برخی دستگاه‌های تصفیه املاح مفید آب را از بین می‌برند

وی افزود: برخی از دستگاه‌های تصفیه آب املاح آب را که برای سلامتی مفید هستند به شدت کاهش می‌دهند. همچنین، در صورت عدم نگهداری صحیح از این دستگاه‌ها بار میکروبی آن افزایش می‌یابد و به دلیل حذف کلر آب می‌تواند با آلودگی ثانویه مواجه شود.

شقاقی در پایان تأکید کرد: به شهروندان توصیه می‌شود که در مناطقی که آب توسط شرکت‌های آب و فاضلاب تامین شده و مورد تایید مقامات بهداشتی است نیازی به استفاده از دستگاه های تصفیه آب نیست و وزارت بهداشت نیز هیچکدام از این دستگاه‌ها را مورد تایید قرار نداده و توصیه ای هم برای استفاده از آن ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مسافر
اگر واقعا ضرر داره و مورد تایید قرار نگرفته ، پس چرا اجازه تبلیغات داده میشه ؟!!!
به گمان مردم هر چیزی که از تلویزیون تبلیغ میشه از فیلترهای نظارتی و قانونی عبور کرده و خریدش برای مردم موجه شده .