پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۵۷
قالیباف: ارتفاعات تحریم را هم می‌توان فتح کرد؛

از بی‌عملی و سوءمدیریت بیشتر از فشار دشمن رنج می‌بریم/ گمشده جامعه ما روحیه چمرانی است

دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 429336
شهردار تهران گفت: اگر شب پیروزی پاوه که مطابق محاسبات مادی پیروزی محال تصور می‌شد، شهید چمران هم فریاد می‌زد حمله دشمن کمرش را شکسته و اظهار ضعف و عجز می‌کرد، نه تنها پاوه آزاد نمی‌شد که کل کردستان نیز از دست می‌رفت.
از بی‌عملی و سوءمدیریت بیشتر از فشار دشمن رنج می‌بریم/ گمشده جامعه ما روحیه چمرانی است
به گزارش جهان، محمدباقر قالیباف طی سخنانی که به مناسبت سالروز شهادت شهید دکتر چمران در جمع مدیران شهرداری ایراد شد، ضمن معرفی زیست شهید چمران به عنوان الگوی عمل جهادی به مقولات مهمی همچون اهمیت نگاه درون زا و استقلال طلبانه و عدم اعتماد و اتکا به بیگانگان در مدیریت کشور به عنوان شاخص های فرهنگ جهادی اشاره کرد.

وی در این نشست با تاکید بر این که «جوهره فرهنگ جهادی بر بسترهای درون زا متکی است»، تصریح کرد: این مساله در حالی است که فرهنگ مدیریت توسعه محور با اقتباس از غرب نگاه به بیرون را مبنای اداره کشور می داند.

قالیباف در ادامه دو نگاه رایج در این عرصه را مورد اشاره قرار داد و گفت: نگاه اول دانش محور، بومی و خود اتکاست و منطق آن، اصالتش و جوهره ی حرکتش بر پایه عزت و اقتدار درونی است.

وی در توضیح نگاه دوم نیز گفت: نگرش دوم اما اصالت را در کسب سود به هر قیمت می داند ولو آنکه بر تارک استقلال و عزت کشور نیز خدشه ای وارد شود. جوهره ی انقلاب اسلامی، توسعه و تعالی را دو بال پیشرفت می داند، اما در نگاه توسعه محور، تعالی، هدفی فرعی و حاشیه ای و ذیل توسعه و رفاه معنا می شود.

شهردار تهران با اشاره به این که «نظریه ی امام برای انقلاب بر مدیریت جهادی و متکی بر سرمایه های ملی استوار بود»، تصریح کرد: آنتی تز انقلاب اسلامی، فرهنگی است که اصالت را در توسعه اقتصادی و تولید نامتوازن ثروت آن هم به هر قیمت می داند و کشور را مقهور حرکت استکبار جهانی و مجبور به تمکین می پندارد. منطق مجاهدت در نظریه امام در مقابل منطق راحت طلبی و اشرافیت برآمده از نگاه سرمایه داری غرب جدالی تاریخی را رقم زده است که اکنون نیز در جریان است.

قالیباف در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین فرهنگ جهادی و تمایز آن با منطق اشرافیت و رفاه طلبی اظهار داشت: فرهنگ جهادی هم هدف گرا و ارزش گراست و هم به استفاده از عقل و علم ملتزم است، همانطور که سیره شهید چمران نیز اینگونه بود. قالیباف گفت: اما نقطه تباین زیست این شهید بزرگوار با آن ها که عقل و علم و نخبه گرایی را به مثابه پاپیون تکنوکراسی به سینه چسبانده اند آن است که هویت چمران مبتنی بر خاستگاه معرفتی و دینی او بود. برای چمران عقل ابزاری و منفصل از وحی، تنها در جای خود و به اندازه معیشت دنیوی قابل اعتنا بود.

وی با بیان آن که گسترش فرهنگ فن سالارانه همواره در درون انقلاب به عنوان آسیب مطرح بوده است، اظهار داشت:  در منطق تکنوکرات هایی که پس از انقلاب فرصتی برای حضور در مناصب سیاسی یافتند و از کرسی مدیریت دولتی تا مدیریت شهری را تجربه کردند، برخی از مهمترین اندیشه های زیرساختی غرب در قالب تفسیری خاص از امام راحل یا برداشتهای شخصی از متون و نصوص دینی اجرایی می شد. این جاست که تفاوت منش شهید چمران که علم را در خدمت دین و توسعه را در راستای کسب تعالی تفسیر می کند با خط انحرافی تکنوکرات های پس از انقلاب که علم را جدا از وحی، و رفاه را پیشرو تر از فرهنگ دینی تفسیر می کنند مشهود می شود. برای گروه اول ارزش ها و دین اصل است و معتقدند که بازسازی جامعه باید بر محور تعالی و حفظ ارزش ها و دیانت صورت گیرد. یعنی توسعه کشور و ایجاد رفاه اقتصادی تنها مقدمه ای است برای فراهم آوردن شرایطی که در آن مردم فارغ از نیازهای ضروری زندگی به تعالی فردی و ارتقای معنوی خویش بپردازند. در مقابل،گروه دوم اقتصاد و تولید ثروت را هدف غایی خود می دانند و در حقیقت در لوای انقلاب اسلامی به دنبال پیاده سازی نگاه و تفکر سرمایه داری و اشرافی گری هستند.

قالیباف تصریح کرد: چمران نه نگران تبادل نظر با غرب بود و نه دل داده تعامل با غرب. چمران امیدوار بود و مجاهد. چمران مصداق تبلور اندیشه و عمل بود.

وی با بیان اینکه اگر چمران امروز در میان ما بود از سوی متحجرین و لیبرالها متهم می شد ادامه داد: چمران را بایستی تبلور تربیت الهی امام راحل دانست. او بدون ادعای روشنفکرمآبانه، خط امام را از عمق جان پذیرفت و بی تفسیر و توجیه و بدون دست یازیدن به تحریف اندیشه های امام، تبعیت خود را از ولایت فقیه به اثبات رساند. اگر چمران امروز در میان ما بود به یقین یا به جرم آرمان خواهی و بی اعتمادی به آمریکا و قبول نداشتن نسخه مدرنیته برای جامعه سازی و یا به جرم داشتن افق های اندیشه ای نو و پویا، و سیاست ورزی آگاهانه و

مبتنی بر درک صحیح از وضعیت اجتماعی و فرهنگی، مورد نقد و تخطئه دو جریان مدافع لیبرالیسم و تحجر قرار می گرفت.

قالیباف تاکید کرد: شهید چمران به حق نشان داد که انقلابی بودن نه به زمان است و نه به مکان؛ بلکه به شناخت و بصیرتی است که در وجود انسان است. وی ادامه داد: زیست سیاسی شهید چمران در برهه ای که جریان هایی سعی داشتند در زمان حیات امام (ره) دست به تحریف سیره ایشان و ایجاد انحراف در مسیر انقلاب بزنند، نشان داد که با تاسی از فرهنگ جهاد و منطق مجاهدت می توان در کالیفرنیا و بیروت و کردستان بود و انقلابی و آزاده زندگی کرد ولی در مقابل در مشهد و قم و تهران پشت واژه امام و انقلاب و رهبری پنهان شد و متاثر از نگاه و منش کاخ نشینی و استکباری زندگی و عمل کرد.

وی افزود: تقلیل دادن شخصیت چمران به یک شخصیت روحانی و معنوی صرف که تنها به نوشتن مناجات سحرگاهی و صدور پیام جهاد و صدور انقلاب برای جهانیان می پرداخته است جفای بزرگی به شخصیت این مرد بزرگ است. چمران واقعی را باید شب عملیات سوسنگرد شناخت. چمران را باید پشت خاکریز شناخت؛ چمران همیشه از سکون و عدم تحرکی که در جبهه ‏ها وجود داشت رنج می ‏برد و تلاش می‏کرد که با ارائه پیشنهادات و برنامه‏ های ابتکاری تحول و حرکتی نو ایجاد کند. وقتی در عملیات سوسنگرد زخمی شد، فقط یک روز در بیمارستان بود و در همان یک روز جلسه شورای عالی دفاع را برای طراحی عملیات های بعدی در کنار تخت خود تشکیل داد. ارتفاعات الله اکبر هم با این روحیه جهادی آزاد شد نه با دستور از پشت جبهه.

شهردار تهران با بیان برخی دیگر از رشادت های این شهید بزرگوار ادامه داد: اگر شب پیروزی پاوه که مطابق محاسبات مادی پیروزی محال تصور می شد شهید چمران هم فریاد می زد که حمله دشمن کمرش را شکسته و اظهار ضعف و عجز می کرد، نه تنها پاوه آزاد نمی شد که کل کردستان نیز از دست می رفت. قالیباف ادامه داد: امروز هم ما به منش چمران احتیاج داریم. گمشده جامعه ما روحیه ی چمرانی است که قطعا اگر امروز هم بود، ارتفاعات تحریم را مانند ارتفاعات الله اکبر فتح می کرد. چرا که امروز هم از بی عملی و سوء مدیریت بیشتر از فشار دشمن رنج می بریم.
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقای قالیباف چهار سال پیش وعده اجرای طرح جامع بهارستان را دادید؟
لطفا ..پیگیری کنید
دکتر جون با این حرفایی که زدی منتظر تخریبهای بیشتر باش
..
همه حمایت می کنند
Romania
این آقا همیشه آرزوی رییس جمهور شدن در سر دارد ُ که هیچ وقت هم بهش نرسیده .
Romania
شماها همیشه مسولیت داشتید و دارید ُ و باید روحیه چمرانی می داشتید و متاسفانه نداشتید ُ به کی داری می گی ؟
به نتیجه هم می رسه
United States
چه زمانی؟
ج
Iran, Islamic Republic of
حرف حق جواب ندارد ۰ من اگر چه به جلیلی رای دادم ، اعتراف می کنم شهردار در تهران قوی عمل کرده است
مسعودی
Russian Federation
از بی‌عملی و سوءمدیریت بیشتر از فشار دشمن رنج می‌بریم/
گمشده جامعه ما روحیه چمرانی است.

گل گفتی بخصوص ...
گمشده این روزهای ما روحیه جهادیه

همون روحیه ای که زمانی که همه ی دنیا روبروی ما بودن ما رو بدون امکانات در جنگ پیروز کرد

همون چیزی که در اوج تحریمهای خارجی و داخلی! تهران رو اینجوری ساخت
همون چیزی که حضرت آقا سال 92 در دیدار اعضای شورای شهر تهران دلیل موفقیت های شهرداری تهران و راه حل مشکلات کشور دونستن
سو مدیریت و بی عملی و رشوه های کلان توی شهرداری رو کی باید جواب بده؟....
کارنامه خودت واقعا درخشانه؟!!!!
اکبر
مگه چیکار کرده جز خدمت ؟ چرا فرافه افکنی می کنی ؟
شهاب الدین
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رمز این موفقیت‌ها را مدیریت جهادی دانستند و تأکید کردند: اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشارهای خباثت‌آمیزِ قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.

۱۳۹۲/۱۰/۲۳
دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رهبر انقلاب
عجب نکته ای
درود بر قالیباف
رسول
واقعیت اینه که :
مدیریت و عملکرد نهایی ایشون بهتر از دولته
ولی واقعیت دیگه اینهه که :
حجم دولت خیلی بزرگتره
مشکلات اون با تهران فرق میکنه
....
نه پس بقیه خوب بودن.ضمنا بگم من در انتخابات به دکترولایتی رای دادم، ولی از عملکرد اقای قالیباف بسیار رضایت دارم.یادم نرفته مثلا به عنوان نمونه وجه نیروی انتظامی قبل از حضور ایشون چطور بود و بعدش با حضور ایشون و پلیس 110 و غیره چطور شد
تو که از عملکرد قالیباف راضی بودی چرا به ولایتی رای دادی؟ خواستی ریا نشه؟
نواب
از کارنامه اونایی که دنبال خشنودی کدخدا هستند درخشان تره
صد در صد
....ببین داغ دلی رو دل شما اصلاحاتیا. میزاریم که برای همیشه خواب قدرت وببینید انتخابات 96ریشتونو خشک میکنیم
علی
حالا تا 96 بسوزید تا بعد
... درخشانتر..
از راستگویان بهتره
United States
خیلییییییییییییییییییی زیاد
رحمت به شیری که خوردی
احسنت
ایول رئیس جمهور 96
92،88،84؛ خسته نشدید؟ حالا میگید رییس جمهور 96؟
شهردار موفق تهران
Iran, Islamic Republic of
احسنت ...
پس بعلت سوءمديريت ....
گوش شنوای برخی آرزویم است
United States
یارا سخن از زبان ما می گویی
قالیباف از تو هم مچکریم
United States
بصیرت دوای درد برخی مسئولین است
Iran, Islamic Republic of
سرهنگ ها هم می توانند موفق باشند
Iran, Islamic Republic of
درود بر همه مسئولین زحمتکش
Iran, Islamic Republic of
خدا عاقبت مارو به خیر کنه
ما همه از دست سو مدیریت.. رنج میبریم..
.. روحیه چمرانی؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
سلام آقاي قاليباف ،خدايش خودت فهميدي كدم وري هستي ....
امیرحسین
البته سو مدیریت فقط در سطح کلان خلاصه نمیشود...
Iran, Islamic Republic of
مردم هم ازاینهمه اختلاس و دزدی ازبیت المال درزمان دولت سابق رنج میبرند .
... اگر چه... هم باشد اشکالی ندارد!!!!!!!؟؟؟
من به احمدی نژاد رای می دم
ارمیا
اگر تایید صلاحیت شد شما بهش رای بده!...
...
...روحیه جوانی..
شهرداری بهتره یا دولت؟
سین
سلام بر آقای قالیباف
...
سردار عمل و سازندگی واقعی
دنيا هر روز دست افرادي مي چرخد تا همه امتحان بدهندو مشخص شود كه چه...
یک سوال ساده از جناب قالیباف :آیا سوء مدیریت ... به خدمت در شهرداری می شود
فریده
...

چمران هم یک نفر بود
علی
....چرا،عیب داره...
سید
Iran, Islamic Republic of
احسنت، تحلیل بسیار پر محتوا و زیبایی بود؛ خدا به ایشان (دکتر قالیباف)توفیق روز افزون بدهد وبر علو درجات شهید چمران بیافزاید