جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کدام سردردها نشانه هایی خطرناکند؟

دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 429288
معاون انجمن سردرد ایران، ضمن تشریح عارضه سردرد، گفت: سردرد یک علامت است که علت های مختلفی دارد.
به گزارش جهان، دکتر سمیه باقی زاده در گفتگو با مهر، اظهارداشت: آنچه که به صورت سردرد احساس می شود، به دلیل تحریک گیرنده های درد در یکی از ساختارهای حساس به درد ناحیه سر و گردن شامل جمجمه، عضلات، اعصاب، شریان ها و وریدها، بافت زیرپوستی، چشم، گوش، سینوس های اطراف بینی و مخاط پوشاننده آنها، مخاط دهان و ساختارهای دندانی است.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب(نورولوژی)، با عنوان این مطلب که برای سردردها طبقه بندی های مختلفی وجود دارد، افزود: سردردها به دو دسته مهم سردردهای اولیه و سردردهای ثانویه تقسیم می شوند.

باقی زاده در توضیح دسته اول سردردها، گفت: سردردهای اولیه، دردهای خوش خیمی هستند که معمولا بطور مکرر در یک فرد رخ می دهد و علت کاملا مشخص از اختلال ساختاری مغز در این سردردها تاکنون یافت نشده است. سردردهای اولیه اگرچه گاهی بسیار شدید، مکرر، آزار دهنده و ناتوان کننده هستند، ولی خطرناک نیستند.

به گفته وی، سردردهای اولیه شامل سردردهای تنشی، میگرن، خوشه ای(کلاستر) و نورالژی ها است.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به سردردهای ثانویه اشاره کرد و افزود: این نوع سردردها به دلیل بیماری و صدمات ساختارهای حساس به درد ناحیه سر و گردن رخ می دهند. انواع آنها شامل مواردی است که متعاقب تروما و آسیب ناحیه سرو گردن رخ می دهند و یا سردردهای ناشی از عفونت های مغزی و پرده های مغز(انسفالیت و مننژیت)، سردردهای ناشی از سکته ها و خونریزی های مغزی، سردردهای ناشی از تومورهای مغزی، سردردهای ناشی از سوءمصرف مواد، سردردهای ناشی از مشکلات دهان و دندان، بینی و سینوس های اطراف بینی، گوش و چشم، و همچنین سردرد های ناشی از مشکلات روانپزشکی هستند.

وی افزود: ۹۰ درصد سردرها از نوع اولیه هستند و معمولا قبل از سن ۴۰ سالگی برای اولین بار رخ می دهند، اگرچه ممکن است تا سال ها ادامه یابد.

باقی زاده ادامه داد: برخی سردردهای ثانویه اگرچه آزار دهنده هستند، ولی خطرناک نیستند. مثل سردردهای ناشی از مشکلات عضلات گردنی و ساییدگی و التهاب مفاصل بین مهره ای گردنی و یا سردردهای ناشی از مصرف زیاد مسکن ها. در مقابل، برخی از سردردهای ثانویه، علامت بیماری بسیار مهم و خطرناکی هستند که معمولا تهدیدکننده حیات فرد و یا موجب آسیب جدی به یکی از اعضای بدن است. مثل سردردهای ناشی از عفونت های مغز و پرده های مغز، سردرد ناشی از خونریزی و سکته های مغزی و، سردرد مربوط به التهاب رگ های جمجمه و سردر ناشی از آب سیاه(گلوکوم).

چهارمین کنگره بین المللی سردرد از ۲۵ تا ۲۷ شهریور ماه سال جاری در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *