پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

راه مقابله با فرهنگ اقتصادی غرب چیست؟

دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 429225
تاکید بر فرهنگ‌سازی در اقتصاد برای استفاده از توان داخلی، لزوم توجه به تاریخ معاصر و رفتارهای استکبار در طول این مدت و عدم اعتماد به غرب در جریان مذاکرات و از جمله موارد مهم مطرح شده در همایش اقتصاد سیاسی، انفعال یا اقتدار بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، عصر امروز اولین روز از همایش اقتصاد سیاسی انفعال یا اقتدار در محل مجموعه فرهنگی شهید تهرانی مقدم با حضور کارشناسان مسایل سیاسی و دینی با محوریت اقتصاد مقاومتی برگزار شد که صاحبنظران دیدگا‌های خود را نسبت به مسایل روز اقتصاد سیاسی مطرح کردند.

بر اساس این گزارش در ابتدا یعقوب توکلی مورخ و کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه در جریان خیانت غرب به نهضت ملی آنچه که انگلستان و آمریکا در مواجهه با مصدق انجام دادند، طبیعی بود، اظهار داشت: چرا که نهضت ملی شدن صنعت نفت براساس اراده مردم و فتوای مراجع و مردم انجام شد، تا یک قرارداد مبهم ناشی از جعل فنی که به دست بیگانگان می‌افتد، حفظ شود.

وی افزود: دولت آمریکا و انگلیس با نهضت ملی شدن صنعت نفت و مصدق واجب شد تا در راه غارت ثروت ما خسارت ببینند.

توکلی با بیان اینکه بین ماجرای نهضت ملی شدن صنعت نفت با جنبش هسته‌ای امروز ایران تفاوت‌های اساسی وجود دارد، تصریح کرد: البته شباهت‌هایی هم دیده می‌شود که از حیث آن در جریان جنبش ملی شدن صنعت نفت با این واقعیت روبرو شدیم که مردم مالک سرمایه و ذخایر زیرزمینی خود بوده‌اند که توسط انگلستان استثمار می‌شد، در این جریان انگلستان با چند قرارداد یک طرفه بدون آنکه حقی به مردم ایران بدهد، استثمار می‌کرد.

وی افزود: شاید این نمونه جالب باشد که آمریکایی‌ها حتی دانشکده خلبانی ما را تعطیل کردند تا ارتش از طریق خرید دوره با حداکثر قیمت از آمریکایی‌ها آموزش خلبانی ببیند؛ این مجموعه غارت‌ها در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی تداوم پیدا کرد.

توکلی گفت: در این دوره، دولت‌هایی هستند که عموما در رفت و آمد بوده و ساختار حکومت ثبات ندارد، اما در مساله هسته‌ای با یک نظام سیاسی برخوردار از پشتوانه از مقاومت و دارای استعداد بسیار بالا روبرو هستیم که ایستادگی را از اصول انقلابی خود می‌داند.

وی تاکید کرد: هدف غرب از مذاکرات با ایران ساختن یک کمپ دیوید دیگر در ایران است، گفت: در قرارداد کمپ دیوید ابتدا قبح رابطه با رژیم اسرائیل شکسته شد و در مذاکرات جاری نیز عده‌ای به قبح زدایی از رابطه با آمریکا پرداختند که در این زمینه آگاهانه برنامه‌ریزی شد.

توکلی گفت: بازیگر اصلی در مساله کمپ دیوید آمریکا بود که منافع رژیم صهیونیستی هم حفظ شود. در این مورد مذاکرات با محوریت آمریکا و در پشت صحنه بازی حساب‌ شده رژیم اسرائیل طرح‌ریزی شده بود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان دولتی برای خروج از تحریم‌ها به مذاکره با کدخدای بزرگ امید بستند، گفت: با وجود شباهت‌های انکارناپذیر و تجربه نسبت به رفتارهای دشمنان در تاریخ معاصر وجود دارد و در این مورد باید طوری عمل کرد که تجربه کمپ دیوید تکرار نشود.

* لزوم فرهنگ‌سازی در جریان مقابله با کالاهای خارجی

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم هم در این همایش با تاکید بر اینکه خداوند متعال عقل را از نور خود و جهل را از دریای تلخ و شور آفرید، اظهار داشت: امام صادق (ع) فرمودند، عقل و جهل و لشکرش را بشناسید تا هدایت شوید؛ برخی بزرگان چون حضرت امام خمینی (ره) رساله مستقلی در شرح عقل و جهل و این حدیث نورانی دارند.

وی افزود: خداوند متعال عقل را مورد تایید قرار داد، اما جهل را به دلیل نپذیرفتن دستورات الهی استکبار خواند و از محیط رحمت دور کرد.

میرباقری خاطر نشان کرد: بزرگان، عقل را به مراتب پیامبر اکرم و جهل را به ابلیس و شیاطین تشبیه کردند که یکی کارش بندگی و خضوع است و دیگری شر و بسط شرور است .

این کارشناس مسایل دینی با بیان اینکه الگوی اقتصادی غرب در اقتصاد مقاومتی جایی ندارد، گفت: عدالت محوری، پیروی از فرهنگ اسلامی به همراه آحاد عمومی مردم از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است.

حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه سبک زندگی یک بحث پیوسته و دارای لایه‌های عمیق اجتماعی است، گفت: اینکه غرب و سیستم آن را جدای از تکنولوژی آن ببینیم امکان اسلامی سازی یک کشور مدرن همانند ژاپن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تمام کشورهای استکبار جهان به مقابله اقتصادی با ایران پرداخته‌اند، گفت: انقلاب اسلامی به یک انقلاب اقتصادی در سطح ملی و حتی فراملی نیازمند است و فرهنگ سازی در اقتصاد مقاومتی باید در جامعه گفتمان سازی گسترده‌ای داشته باشد.

میرباقری افزود: چرخه اقتصاد معطوف به نیاز، اخلاق نیازمند ولایت است، گفت: اگر بخواهیم الگوی مصرف را تغییر دهیم، باید فرهنگ‌سازی کنیم، در این زمینه اقتصاد مدرن به هیچ وجه اقتصاد مقاومتی به معنی مقاومت در حوزه ایدئولوژیک نیست و با سرمایه‌داری سازگار نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *