کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل آمریکا تشریح کرد؛

برداشت کاملا متضاد طرف ایرانی و آمریکایی از شکست مذاکرات

1 تير 1394 ساعت 1:42

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکا معتقد است در صورت عدم توافق، رژیم تحریم‌ها فرو می‌ریزد، گفت: طرف ایرانی در مذاکرات به دنبال تعامل با آمریکاست. به همین خاطر امتیازات زیادی می‌دهد درحالی که طرف مقابل به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است.


به گزارش جهان، «فؤاد ایزدی» عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات دانشگاه تهران، با حضور در همایش «استکبار جهانی، مذاکران هسته‌ای، تسلیم یا مقاومت» که روز گذشته به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران و روز بسیج اساتید در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، پیرامون ابعاد بین‌المللی هسته‌ای به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه برخی در داخل معتقدند مباحث هسته‌ای می‌تواند بابی را در راه تعامل ایران با آمریکا باز کند، گفت: حال سؤال اینجاست که آیا طرف مقابل نیز علاقه‌مند به تعامل با ایران است یا خیر؟

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: یک گروه در زمان دولت بوش پسر، در آمریکا بر سر قدرت بودند و نگاه‌شان به ایران این گونه بود که ایران دشمن آنان است و حکومت جمهوری اسلامی باید سرنگون شود و از ابزارهای مختلفی در این راستا از جمله تحریم استفاده می‌کردند.

وی افزود: این گروه معتقد بودند نه تنها تحریم‌ها نباید کم شود، بلکه باید افزایش یابد تا مردم ایران خسته شوند و علیه حکومت خود قیام کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: گروه دومی نیز در آمریکا حضور دارند که در درون دولت آمریکا نیز هستند و مانند گروه اول هدفی غیر از سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ندارند.

ایزدی تصریح کرد: این گروه معتقد است روش‌های سنتی برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی در ایران جواب نداده است، بلکه باعث قدرتمند شدن جمهوری اسلامی شده است. اینان معتقدند باید با ایران بر سر مسائلی که نمی‌توانیم درخصوص آن اقدام خاصی انجام دهیم، مانند دانش بومی هسته‌ای به مذاکره رو بیاوریم که ما شاهدیم دراواخر دولت احمدی‌نژاد مذاکراتی که در عمان صورت گرفت، آمریکا حق غنی‌سازی ایران را پذیرفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طراحی آمریکا این است در برخی حوزه‌ها که کار از کار گذشته امتیاز بدهد، بعد در کنار تحریم که در نهایت برای آنان مفید بوده وضعیتی را در ایران به‌وجود آورد که به جز هسته‌ای مباحث مهم دیگری برای مردم نیز به‌وجود آید و این گونه شود که یک مطالبه عمومی در ایران برای تعامل با آمریکا ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: این تفکر در نهایت همراه با تحریم‌ها باعث می‌شود مسیر حرکت جمهوری اسلامی در حوزه هسته‌ای اصلاح شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه گروه دوم در آمریکا معتقد است اگر به توافق با ایران نرسند، تحریم‌ها فرو می‌ریزد، گفت: ۱۴۴ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به اوباما گفتند اگر آمریکا کاری کند که منجر به فروپاشی مذاکرات شود و یا مذاکرات را ترک کند، ما دیگر نمی‌توانیم ایران هسته‌ای را در این حوزه مدیریت کنیم و موضوع دیگر اینکه اگر توافق نشود رژیم تحریم‌های چندجانبه علیه ایران فرو می‌ریزد.

وی تأکید کرد: این درحالی است که عده‌ای در داخل این گونه تبلیغ می‌کنند که ما مذاکره می‌کنیم تا تحریم‌ها برداشته شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود گفت: بر همین اساس آمریکا قطعاً تحریم‌ها را نگه می‌دارد؛ چراکه معتقد است تحریم‌ها باعث شده مجموعه‌ای در درون ایران علاقه‌مند به کوتاه آمدن مقابل آمریکا شدند. آمریکا می‌خواهد در کنار حفظ تحریم‌ها برنامه هسته‌ای ما را تعطیل کند تا ایران را تا هدف نهایی‌اش که فروپاشی است پیش ببرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه در درون کشور تفکری وجود دارد که به دنبال تعامل با آمریکاست، گفت: این تفکر از دولت هاشمی رفسنجانی بوده است. از اینکه چنین می‌پندارند که مشکلات جمهوری اسلامی بدین خاطر است که با آمریکا تعامل ندارد.

وی افزود: طرف ایرانی تصوری نسبت به آمریکا در حوزه تعامل دارد که طرف مقابل چنین تصوری ندارد و آن این است که طرف ایرانی به دنبال تعامل با آمریکاست و در همین راستا امتیازات زیادی می‌دهد، اما آمریکا کوچکترین نشانه‌ای مبنی بر اینکه به دنبال تعامل است از خود نشان نداده است؛ چراکه اگر می‌خواهی با کشوری تعامل کنی هر هفته آن را به حمله نظامی تهدید نمی‌کنی.

به گزارش فارس، ایزدی با بیان اینکه عدم توازن طراحی مذاکرات بین تیم ایرانی و طرف مقابل وجود دارد، گفت: تیم مذاکره‌کننده ایرانی به دنبال تعامل است، اما طرف مقابل به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است. بر همین اساس ما نیاز به بازبینی در طراحی مذاکرات داریم، متأسفانه اقایان تنها به دنبال رسیدن به توافق هستند و برهمین اساس مواردی که ممکن است طرف مقابل قبول نکند را اصلاً مطرح نمی‌کنند.


کد مطلب: 429201

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/429201/برداشت-کاملا-متضاد-طرف-ایرانی-آمریکایی-شکست-مذاکرات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com