جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۵

عوارض آزادراه‌ها از امروز گران می‌شود

دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 429195
مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری راه‌وشهرسازی از اجرایی ‌شدن دستورالعمل جدید کیفیت خدمات‌دهی و بهره‌‌برداری آزادراهی خبر داد و گفت: قیمت‌گذاری جدید عوارض آزادراهی از امروز اول تیر اجرا می‌شود.
عوارض آزادراه‌ها از امروز گران می‌شود
به گزارش جهان، مقداد رحیمیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: از ۱۸ آزاد راهی که عوارض دریافت می‌کنند، ۹ آزادراه وضعیت متوسط رو به بالا دارد و از آنجا که در این آزادراه‌ها ترافیک مطابق پیش‌بینی‌ها یا بیشتر از حد انتظار بوده است، درآمد عوارض برای تعمیرات،‌ نگهداری، حفظ کیفیت و استاندارد جاده کفایت می‌کند و سرمایه‌گذار در دوره پیش‌بینی شده در قرارداد، بهره‌برداری‌ را انجام و پس از بازگرداندن اصل و سود سرمایه‌گذاری خود، آزادراه را تحویل می‌دهد.

وی افزود: در قیمت‌گذاری عوارض نیز معیار نخست آن است که بتوان با ۲۵ درصد از درآمد، هزینه‌های نگهداری را پوشش داد که بقیه ۷۵ درصد به سرمایه‌گذاران برمی‌گردد. در حال حاضر در۹ آزادراه کشور این معیار تحقق می‌یابد اما در۹ آزادراه بعدی اینطور نیست. در این شرایط نمی‌توان به سرمایه‌گذار تکلیف کرد که هم باید پول سرمایه‌گذاری برگردد و هم این سطح از نگهداری آزادراهی انجام شود ضمن آنکه قیمت عوارض هم همانی است که دولت می‌گوید. در این صورت سرمایه‌گذار هم می‌گوید یا قیمت عوارض در اختیارش باشد یا کیفیت استاندارد نگهداری کمتری از او طلب شود یا آنکه از کل عملیات نگهداری معاف باشد.

رحیمیان گفت: دستورالعمل جدید این امکان را فراهم می‌آورد که هزینه‌های نگهداری برای هر آزادراه دقیق مشخص و ارزیابی شود که چنین رقمی از محل درآمدها قابل تحقق است یا خیر، معیارمان هم ۲۵ درصد درآمد است که برای نگهداری کفایت می‌کند چون بقیه باید به سرمایه‌گذار برگردد. آنچه در کل باید حتما محقق شود استاندارد بالای نگهداری آزادراه‌هاست اما اینکه چگونه باید به سرمایه‌گذار کمک شود باید روی آن فکر کرد.

وی یادآور شد: بعد از چند سال هر کدام از آزادراه‌ها که به مرز بالای خط فقر تأمین هزینه نگهداری رسید، به طور خودکار عوارض آنها به اندازه تورم افزایش می‌یابد.

وی افزود: مطالعه تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد در ایتالیا، اسپانیا، برزیل و سایر کشورهای بررسی شده همین روش اعمال می‌شود. به این روش مکانیزم حداکثر قیمت‌گذاری می‌گویند یعنی دولت حداکثر نرخ عوارض را تعیین می‌کند اما خود شرکت‌های آزادراهی با توجه به میزان تقاضا می‌توانند رقم پایین‌تری را انتخاب کنند به عبارت دیگر دولت اجازه می‌دهد حداکثر تا آن سقف عوارض آزادراه افزایش پیدا کند. البته در قراردادهای جدید آزادراهی همچون تبریز- مرند- بازرگان و مشهد- قوچان برای تعیین قیمت‌گذاری عوارض بر همین اساس عمل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عزیز من گران نمیشه. تک نرخی میشه!! مثل بنزین...
رضا
نگید گران بگید تغییر تعرفه تک نرخی شدن چه میدونم دوران روحانی مچکریمه دیگه
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از مسئولینی که کلا طرحهای مزخرف را که امید میلیونها انسان بی بضاعت است تعطیل می کنند .... به عرض می رسانم دست شما درد نکند همین یک قلم جا مانده بود که با افزایش قیمت روبرو نشده بود که الحمدلله ....
بعد مردم را به بداخلاقی در شبکه های اجتماعی متهم می کنید که .... همین کارها را می کنید که ملت مدیونتان می کند که اگر پول دستی می خواهید به آنها نگویید!
آيا آزادراه ها نبايد حداقل هاي پشتيباني را داشته باشند؟ چه خدماتي بايد به خودروها و سرنشين هايشان داده شود؟ دستورالعمل مربوطه چيست؟ چرا مردم از حقوق خود در ازاء پرداخت عوارض آگاه نيستند و نبايد باشند؟
به عنوان مثال، آزاد راه قزوين رشت با بيش از 3000 تومان عوارض فاقد هرگونه امكانات جنبي اعم از تلفن اضطراري-پمپ بنزين-درمانگاه-اورژانس-استراحتگاه مناسب، اطلاع رساني نحوه درخواست كمك در شرايط اضطرار و... است.
نیما راسخ
دستشان برسد هوا را هم قیمت گذاری می کنند ؛ می فروشند و هرچندگاه یک با همر مثل آب و گاز و غیره نرخش را می افزایند.می گویید نه؟این خط ____ این هم نشان