کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر مخرب چربی‌های ترانس بر ضعف حافظه

31 خرداد 1394 ساعت 15:48

چربی های ترانس بدترین نوع چربی هایی هستند که مصرف می شوند. این چربی ها بیشتر در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند.


به گزارش جهان به نقل از مهر، چربی های ترانس باعث افزایش سطح کلسترول "بد" (LDL) شده و در عین حال سطح کلسترول "خوب" (HDL) را کاهش می دهند و بدین طریق خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهند.

یک مطالعه جدید دلیل دیگری را برای پرهیز از مصرف این چربی ها شناسایی کرده است و آن احتمال تضعیف حافظه در بین مردان ۴۵ ساله و جوانتر است.

یافته های مطالعه فوق توسط محقق اصلی، دکتر بیتریس گلومب، استاد دانشگاه کالیفرنیا- سن دیگو، و همکارانش در مجله پلوس وان منتشر شد.

چربی‌های ترانس (trans fats) هنگام افزودن هیدروژن به روغن‌های مایع گیاهی (عمل هیدروژنه کردن)، برای بالابردن نقطه ذوب آنها (جامد کردن) جهت افزایش طول عمر و پایداری شان به وجود می‌آیند.

این چربی ها در روده بسیاری از حیوانات علف خوار وجود دارند. به همین دلیل است که این نوع چربی در گوشت و فراورده های لبنی در مقادیر کم یافت می شوند.

سیب زمینی، ذرت و چیپس نان ذرت مکزیکی، پیتزاهای منجمد، کیک، کلوچه و غذاهای آماده تنها برخی از محصولاتی هستند که معمولا شامل چربی ترانس می باشند.

تیم مطالعاتی دانشگاه سن دیگوی کالیفرنیا داده های مربوط به ۱۰۱۸ شرکت کننده را که بیشترشان مرد بودند، مورد بررسی قرار دادند. این شرکت کننده ها پرسشنامه هایی در مورد جزئیات مصرف روزانه چربی ترانس را پر کردند. این افراد تست حافظه نیز دادند.

محققان دریافتند که مردانی که سن آنها ۴۵ به پایین بود ۷۶ درصد کلمات تست را به یاد داشتند.

با این حال، براساس این تحقیق مشخص شد که به ازای هر ۱ گرم افزیش در چربی ترانس موجود در غذاهای آن ها، احتمال یادآوری کلمات ۰.۷۶% کمتر می شد. در مقایسه با مردان ۴۵ سال به پایین که هیچ چربی ترانسی مصرف نکرده بودند، افرادی که بیشترین مقدار چربی ترانس را استفاده کرده بودند، ۱۲ کلمه، کمتر به یاد داشتند.

در مورد افرادی که ۴۵ سال به بالا بودند، هیچ رابطه معناداری بین مصرف چربی ترانس و حافظه ضعیف وجود نداشت. محققان می گویند این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که افراد مسن تر اشکال دیگر آسیب های مغزی را تجربه می کنند که به حافظه ان ها تاثیر می گذارد.

نویسندگان این مطالعه خاطر نشان کرده اند که جوانان باید در مورد مصرف چربی ترانس احتیاط کنند. این چربی ها نه تنها سلامت قلبی آنها را به خطر می اندازد بلکه سلامت مغزی آنها را نیز دچار مشکل می کند.


کد مطلب: 429129

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/429129/تاثیر-مخرب-چربی-های-ترانس-ضعف-حافظه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com