جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

انتقاد سهریاری به کوتاهی در تامین پرستار

شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 428825
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به کمبود شدید پرستار در کشور، بروز این مشکل را ناشی از کوتاهی دولت در انجام وظیفه اش دانست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر حسینعلی شهریاری شب گذشته با حضور در برنامه «نبض» شبکه خبر، گفت: با توجه به تصویب قانون ارتقاء بهره وری که موجب کاهش ساعت کار پرستاران شد، کمبود نیروی پرستاری نیز تشدید گردید اما متاسفانه در این بین، دولت وظیفه خود را انجام نداد و مجوز استخدام برای جذب نیروی بیشتر صادر نکرد.

وی با بیان این مطلب که اکثر پرستاران کشور به علت حجم سنگین کار، بعد از ۲۰ سال خدمت دچار مشکلات جسمی و روحی شدید می شوند، تاکید کرد: اگر دولت مجوز استخدام ندهد این نگرانی در مورد وضعیت جسمی و روحی پرستاران وجود دارد و ما نمی توانیم نیازمندی پرستاران را برطرف کنیم و رضایتمندی مردم را در بیمارستان های دولتی داشته باشیم.

شهریاری همچنین از افزایش تعداد تخت های بیمارستانی به عنوان یکی دیگر از علل کمبود نیروی پرستاری نام برد و افزود: در بسیاری از استان ها و دانشگاه ها مجبور به افرایش تعداد تخت های بیمارستانی بسته به نیاز بیماران شدیم و متاسفانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز به میزان لازم مجوز جذب نیروی انسانی صادر نکرده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت تامین امنیت شغلی کادر پرستاری تاکید کرد و گفت: تا زمانی که پرستار استخدام رسمی نباشند احساس امنیت شغلی نمی کند و همواره نگران آینده و امنیت شغلی خود هستند.

وی از وزیر بهداشت به عنوان یک اهرم برای صدور مجوز استخدام نیرو نام برد و افزود: به نظر من دکتر هاشمی می تواند دولت را قانع کند تا مجوز استخدام بگیرد و فکر نمی کنم توسل به سایر روش ها برای جذب نیرو با امنیت شغلی بالا خیلی ثمر بخش باشد و بتواند پاسخگوی جامعه زحمتکش پرستاری باشد.

شهریاری با عنوان این مطلب که در مجلس هفتم و هشتم هر آنچه نیاز جامعه پرستاری بود را تصویب کردیم، گفت: متاسفانه دولت ها اعتقادی به اجرای برخی قوانین نداشته یا برخی مشکلات از جمله کمبود پرستار فرصت اجرای آن قوانین را نداده است.

وی ادامه داد: یکی از قوانین مترقی که مجلس تصویب کرد، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است ولی مشکلی که همواره در خصوص اجرای این قانون مطرح می شود عدم تصویب آن در شورای عالی بیمه است و متاسفانه این قانون هیچ وقت در شورای عالی بیمه طرح و تصویب نشده و بار مالی آن را بیمه ها نمی پذیرند.

شهریاری با اذعان به این موضوع که ما هم قبول داریم حقوق جامعه پرستاری بسیار ناچیز است، افزود: وزارت بهداشت باید تلاش کند تا تبعیض در پرداختی های نظام سلامت را از بین ببرد و از نگرانی جامعه پرستاری کم کند.

وی تاکید کرد: پرستاران ما این احساس را دارند که به میزان افزایشی که برخی از گروه های پزشکی دارند، افزایشی در پرداختی آنها داده نشده و افزایش لحاظ شده بسیار ناچیز است و قابل قبول نیست. ما نیز این را قبول داریم و باید به جامعه پرستاری ما بیش از این رسیدگی شود و حقوق واقعی آنها لحاظ شده و پرداخت شود.

شهریاری با عنوان این مطلب که به نظر می رسد اراده جدی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد، تاکید کرد: اگر این اراداه وجود داشت، می شد یکسری از بسته های خدمتی این قانون را برای شروع استفاده کرد و به تدریج آن را کامل کرد ولی اینکه قانون را به طور کلی اجرا نکنیم، قابل پذیرش نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *