پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۰
محسن رضایی در همایش «برنامه هسته‌ای ایران»:

نباید از اثرات سازنده تحریم‌ها غافل شد/ پذیرش پروتکل الحاقی باید مشروط باشد

مذاکرات باید به برنامه‌ اقتصادی گره بخورد، نه بالعکس
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 428426
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر قرار است پروتکل الحاقی پذیرفته شود، باید شروطی داشته باشد و به هیچ وجه اجازه بازرسی از مراکز نظامی داده نشود.
نباید از اثرات سازنده تحریم‌ها غافل شد/ پذیرش پروتکل الحاقی باید مشروط باشد
به گزارش جهان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش تخصصی «برنامه هسته‌ای ایران؛ فرصت‌ها، چالش‌ها، روندها» که در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه تحریم‌های اقتصادی در اقتصاد ایران هم اثر تخریبی و هم اثر سازنده دارد، اظهار داشت: تحریم اقتصادی یک جنگ اقتصادی است و این تحریم‌ها اثرات منفی روی اقتصاد ایران داشته اما به اثرات مثبت آن نیز می‌توان توجه کرد.

وی افزود: از اول انقلاب و در زمان جنگ ما تهدیدهای بزرگی را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، این یک استراتژی به حساب می‌آید و هم‌اکنون نیز اثرات تخریبی تحریم را می‌توان خنثی کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحریم‌ها از سال ۹۱ شدیدتر شده است، خاطر نشان کرد: در گذشته هیچ‌گاه بانک مرکزی ایران را تحریم نکرده بودند، اما هم‌اکنون شاهد شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران از ابتدای انقلاب هستیم.

رضایی با بیان اینکه اصلی‌ترین تحریم‌ها در وزارت دارایی آمریکا شکل گرفته است، گفت: در آنجا قرارگاهی درست شده و وزیر دارایی آمریکا، فرمانده این قرارگاه است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها انتظار داشتند کمتر از یک سال ایران فلج شود و از پا درآید و حتی گفته بودند که پنج الی شش ماه پس از تحریم، ایران از پا درخواهد آمد، اما هم‌اکنون متعجب شده‌اند که چرا این اتفاق نیفتاده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در آمریکا دو دیدگاه در رابطه با تحریم‌های ایران وجود دارد، افزود: در آمریکا جمهوری‌خواهان معتقدند که نباید در مذاکرات عجله کرد، زیرا ایران از پا درخواهد آمد و در مقابل آنها، دموکرات‌ها معتقدند که دیگر نباید به این روند ادامه داد، چون اگر اقتصاد مقاومتی در ایران پیاده شود، تجربه جنگ نشان داده است که دیگر نمی‌توان کاری کرد.

رضایی با اشاره به پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران گفت: اگر قرار است پروتکل الحاقی پذیرفته شود، باید همراه با شروط نیز باشد و به هیچ وجه اجازه بازرسی از مراکز نظامی داده نشود.

وی تصریح کرد: باید اقتصاد مقاومتی را در نظر داشته باشیم و با یک بسیج ملی، این اقتصاد را پیاده کنیم و در این صورت آمریکایی‌ها پای میز مذاکره آمده و می‌گویند که اشتباه کرده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای باید بخشی از برنامه جمهوری اسلامی ایران باشد، افزود: نباید برنامه اقتصادی کشور را به مذاکرات گره بزنیم و بالعکس مذاکرات را باید به برنامه اقتصادی گره زد.

رضایی ادامه داد: ما می‌توانیم با کاهش بیکاری، تورم و پیشرفت اقتصادی، آمریکایی‌ها را پای میز مذاکره نگاه داریم.

وی با بیان اینکه اگر توافق هسته‌ای صورت بگیرد، چالش هسته‌ای ایران باقی خواهد ماند، اظهار داشت: در صورت توافق، برخی از تحریم‌ها لغو می‌شود و همه تحریم‌ها لغو نخواهد شد، ما می‌توانیم با تقسیم کار ملی که هم‌اکنون در کشور وجود دارد، تحول ایجاد کنیم و باید بروکراسی را اصلاح کرده و مردم را در امور شرکت دهیم و اقتصاد را مردمی کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فساد گستره زیادی پیدا کرده است، گفت: اگر اوضاع بروکراسی، حل و اقتصاد نیز مردمی شود، مشکلات کشور حل خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه برخی تکنوکرات‌ها و لیبرال‌ها ۳۰ سال‌ است می‌گویند که رابطه با آمریکا حل خواهد شد، خاطر نشان کرد: اینها ادعا می‌کنند که در این صورت سرمایه به داخل کشور می‌آید و مشکلات ما حل می‌شود و با این رویکرد، تردید و بلاتکلیفی ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: کسانی که می‌گویند اگر تحریم‌ها حل نشود، آب خوردن هم نداریم، آدرس غلط می‌دهند و این حرف درست نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیستم اقتصاد ایران سنتی و بروکراسی است، تصریح کرد: این سیستم باعث فساد شده و ما باید راهمان را عوض کرده و مشکلاتمان را حل کنیم.

رضایی با بیان اینکه در شرایط تحریم نیز ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، تاکید کرد: بُرد موشک‌های ما اکنون به دو هزار کیلومتر رسیده است و پهپادهای ایران از جاهایی فیلمبرداری می‌کند که هیچ ماهواره‌ای نمی‌تواند آنها را نشان دهد و همچنین پیشرفت‌های هسته‌ای زیادی نیز داشته‌ایم؛ حالا چطور نمی‌توانیم اقتصاد را حل کنیم؟
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسنی از تهران
Iran, Islamic Republic of
همه اینهایی که گفتی با مدیریت ........... سرسامان می داد
راستي حضور احمدي نژاد در جايگاه سخنراني رضائي ... نمي دانيم قسم.. را قبول كنيم يا دم خروس را
٤ ميليوني ها باز يه. راه ديگه گير اوردين
مهدی ازپیشوا
24میلیون داداش جان نه 4میلیون ....بیشتردقت کن
آقاى رضايى برادر من مسئله هسته اى يك مسئله ملى ست و متصدى اون دولت به عنوان نماينده و منتخب ملت است. اگر قرار باشه هر كسى يه نظرى بده و به اندازه توانش سعى در جهت دهى به تصميمات دولت در اين زمينه بكنه ، كه اصلن برا چى انتخاب برگزار كرديم. وقتى ملت آمدند و به گفتمان اعتدال ، عقلانيت و تعامل سازنده با جهان و حل بحران هسته اى از طريق ديپلماتيك رأى دادند ، چه معنى ميده كه اينقدر در برابر اراده ملت بايستيد و مانع از تحقق وعده هاى منتخب اونها بشيد ! اگر اين اعتماد مردم به دولتى كه از صندوق هاى رأى برآمده از دست بره و اون رو ناتوان از عملى كردن وعده هايش ببينند ، نتيجه اش به ضرر كل نظامه !! دوستان عزيز هر انتقادى كه ميخواستيد تا حالا كرديد اگر قرار بود اين انتقادها و در اصل تخريب ها كارگر اوفتد ، نتيجه نظرسنجى ها در مورد انتخابات ٩٢ ، ٦٧ درصد به نفع روحانى نميشد !! ديگه از اين جا به بعد ميشه تخريب و تشويش اذهان مردم نسبت به عملكرد دولت قانونى برخاسته از روند دموكراتيك و جمهوريت نظام كه شرعا عرفا قانونا ، جرمه و خلاف قانون و مقررات. نميشه يه عده اى مدت ها به اين بهانه زندانى بشن ، اما يه عده ى ديگه اى هر توهين و افترايى كه بخوان به دولت قانونى كشور بزنن و راست راست هم راه برن. قانون براى همه يكسانه !! ميدونم منتشر نميكنيد. خودتون هم بخونيد ما را بس.
شمس
Iran, Islamic Republic of
سیاست های کلان دست روحانی و رضایی نیست که تو از تذکر آقای رضایی این قدر عصبانی هستید. برادر عزیزم طرف مقابل هم از عقلانیت و تعامل سازنده و مثبت با شما نگاه میکنه. دوست خوبم خواهش میکنم به 5 کشور زور گو و ظالم و قلدر نگویید جامعه جهانی؟!
لباست را درآوردی ...
یاشاسن محسن رضایی ساق اول پهلوان
Iran, Islamic Republic of
برای افرادی مثل شما که سارنده بوده
مسعود دیپلمات
تنها راه مقابله با تحریم ، تحریم است. یعنی از دشمن و اعوان و انصار او ، هیچ کالایی خریداری نشود و واردات از آنها ممنوع گردد. نفت و گاز به دشمن و اعوان و انصار صادر نشود. از قاچاق کالا به شدت جلو گیری شود. اردو های کار برای بیکاران احداث گردد تا همه امکانات بلقوه را به فعل درآورند.
لیس للانسان الا ما سعی.
نابرده رنج گنج میسر نمی شود.
مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.