پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بارقه های امید برای خانه دارشدن

چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 428393
با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان در تهران و ۶۰ میلیون تومان در شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر، بارقه های امید برای خانه دار شدن قشر متوسط جامعه افزایش یافت.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، همزمان با رونمایی از طرح جامع مسکن و افزایش تسهیلات خرید مسکن، شاهد تحریک بیشتری در بازار خرید و فروش مسکن خواهیم بود تا به تدریج این بازار که رکود آن از دو سال پیش آغاز شده از این وضعیت خارج شود.


از زمان آغاز بکار دولت یازدهم تیم اقتصادی دولت درصدد بود با ارایه راهکارهای مناسب اقتصاد ملی را از رکود خارج کند و وزارت راه و شهرسازی همواره تلاش می کرد با اعمال سیاست های مناسب و بدون دخالت در حوزه ساخت و ساز این بخش را از رکود خارج کند.

نظام عملکرد صندوق پس انداز مسکن خانه اولی ها بلندمدت است و هرگونه پرداخت تسهیلات آن نیز تنها برای خانه دار شدن این قشر است که تمام عوامل آن برای تحریک بخشیدن پایدار به بازار خرید و و فروش مسکن طراحی شده است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از حساب صندوق پس انداز یکم بانک مسکن با تاکید بر لزوم فعالیت بانک مسکن به عنوان بانک توسعه ای، گفت: افتتاح حساب پس انداز مسکن خانه اولی ها مدلی ساده برای خانه دار شدن اقشار متوسط است.

این عضو کابینه دولت یازدهم، افزود: خوشبختانه با راه اندازی صندوق پس انداز یکم (تسهیلات ۸۰ میلیونی تومانی)تحرک بسیار خوبی در حوزه صندوق پس انداز مسکن ایجاد می شود و ما می توانیم با یک برنامه مناسب زمینه های خروج مسکن از رکود را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه بخش مسکن در کشور باید به جایگاهی برسد که اگر از هر مسئولی پرسیده شود می خواهم خانه دار شوم چکار کنم آن مسئول بدون لکنت در این خصوص پاسخگو باشد، افزود: در این صندوق هر فرد می تواند با مقداری پس انداز و دریافت وام صاحب خانه شود.

آخوندی تاکید کرد: این مدل ساده خانه دار شدن با استفاده از رژیم پس انداز باید ماندگار شود تا رژیم پس انداز هم به سود اقتصاد خانوار و هم اقتصاد کلان کشور زمینه های خانه دار شدن را برای اقشار متوسط جامعه ایران فراهم کند.

افزایش تسهیلات بانکی و عدم دخالت در حوزه مسکن دو راهکار مناسبی بود که دولت یازدهم از زمان شروع بکار خود در این بخش اتخاذ کرد تا این بخش مهم اقتصاد ملی بتواند با سیاست های تشویقی بازار عرضه و تقاضا را در این بخش به حالت تعادل نزدیک کند.

با این حال با توجه به تاثیر افزایش سقف تسهیلات بانکی در میزان معاملات مسکن و تحرک در حوزه ساخت و ساز، مصالح ساختمانی و اشتغالزایی کشور دولت با تقبل پرداخت بخشی از سود تسهیلات بانکی طی یک سال گذشته در چند مرحله تسهیلات خرید مسکن را از۲۰ به سقف ۸۰ میلیون تومان افزایش داد.

پس از مصوبه شورای پول و اعتبار و با ابلاغ بانک مرکزی در دستورالعملی که بانک مسکن برای نحوه ثبت نام از متقاضیان واجد شرایط وام های جدید تدوین کرده است، افراد می توانند با حداقل آورده های نقدی۱۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۱۰ میلیون تومان و ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از تسهیلات خرید مسکن صندوق پس انداز خانه اولی ها استفاده کنند.

با افزایش سقف تسهیلات، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: رژیم پس انداز صندوق خانه اولی ها که سقف تسهیلات مسکن را تا ۸۰ میلیون تومان افزایش داد در بلند و میان مدت تاثیری بر نرخ تورم ندارد.

حامد مظاهریان افزود: در این رژیم مردم پول های خود را پس انداز می کنند و تزریق این نقدینگی به بازار خرید و فروش مسکن سبب خروج این بازار از رکود خواهد شد و تزریق پول نیز به این بخش بر نرخ تورم بی تاثیر خواهد بود.

با توجه به بالا بودن اقساط بازپرداخت این تسهیلات، بانک مسکن در دومین اقدام اقساط ماهانه وام های ۴۰ و ۶۰ و ۸۰ میلیون تومانی را بدون آنکه سقف زمانی بازپرداخت را تغییر دهد در حد قابل توجهی کاهش داد.

پیش از این قرار بود افرادی که از تسهیلات ۸۰ میلیون تومان استفاده کنند ماهانه نسبت به پرداخت یک میلیون و ۱۴۹ هزار تومان به بانک مسکن اقدام کنند، اما هم اکنون پرداخت اقساط پلکانی این تسهیلات فراهم شده تا خریداران بتوانند به سهولت نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کنند.

با ابلاغ دستورالعمل پرداخت پلکانی اقساط این تسهیلات توسط بانک مسکن به شعب خود، اقساط وام ۸۰ میلیون تومانی ماهانه ۹۳۷ هزار تومان و اقساط وام های ۶۰ و ۴۰ میلیونی نیز به ترتیب ماهانه ۷۰۳ هزار و ۴۶۸ هزار تومان خواهد بود.

حداقل زمان انتظار برای سپرده گذاران برای دریافت این تسهیلات یک سال است و چنانچه افتتاح کنندگان حساب پس انداز یکم از امروز با سقف های تعیین شده سپرده گذاری کنند، نخستین سری می توانند پس از ۱۲ماه از این تسهیلات برای خرید مسکن اقدام کنند.

در اقدامی دیگر بانک مسکن زمینه های انتقال سایر حساب های پس انداز را برای استفاده از این تسهیلات فراهم کرده به طوری که دارندگان حساب صندوق پس انداز جوانان که تاکنون پرداختی های خود را به صورت مستمر به این حساب واریز کرده اند با تکمیل حداقل موجودی خود پس از یک دوره شش ماهه انتظار می توانند از این تسهیلات برای خانه دار شدن استفاده کنند.

طبق دستورالعمل صادره از بانک مسکن این وام تنها در اختیار خانه اولی ها که سرپرست خانوار است، قرار می گیرند و شامل افرادی که تاکنون با استفاده از امکانات دولتی صاحب خانه شده اند، نمی شود.

ضریب سپرده گذاری در این صندوق به ازای هرشش ماه یک برابر موجودی حساب است لذا افراد با سپرده گذاری حداقلی می توانند پس از ۳ سال از این تسهیلات برای خانه دار شدن استفاده کنند و یا اینکه با افزایش موجودی خود در دو مرحله شش ماهه پس از یک سال از آن برخوردار شوند.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص بازپرداخت اقساط این تسهیلات، گفت: کسانی که از تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی این صندوق استفاده نمایند باید ماهانه ۵۷۴ هزار تومان و به روش پلکانی بین ۴۶۸ تا ۷۲۸ هزار تومان به بانک قسط پرداخت کنند.

محمد هاشم بت شکن افزود: افرادی که از وام ۶۰ میلیون تومان استفاده کرده اند قسط آنان به روش ساده ۸۶۲ هزار تومان است، اما باید اقساط خود را به روش پلکانی بین ۷۰۳ هزار تا یک میلیون تومان پرداخت کنند.

به گفته وی، زوجین جوانی که از تسهیلات ۸۰ میلیون تومان استفاده کردند نیز می توانند به روش ساده ماهانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان نسبت به پرداخت قسط خود اقدام کنند، اما در روش پلکانی قسط آنها بین ۹۳۷ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان متغیر خواهد بود.

مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: پرداخت این تسهیلات برای خانه دار شدن دهک های متوسط جامعه برنامه ریزی شده تا این قشر بتواند با سپرده گذاری در این صندوق از تسهیلات خرید خانه با سود ۱۴ درصد بهره مند شوند.

سقف این تسهیلات ثابت نیست و ممکن است با تغییر شرایط اقتصادی کشور، سقف نرخ سود آن نیز با افزایش و یا کاهش نرخ تورم کمتر شود، اما هرچه میزان این تسهیلات افزایش یابد قدرت خرید مردم نیز برای خانه دار شدن بیشتر تقویت می شود.

هدف این طرح این است همزمان با افزایش سقف تسهیلات مسکن همه آحاد جامعه طی ۱۲ سال آینده بتوانند با استفاده از صندوق پس انداز، حمایت های مختلف و دریافت تسهیلات از نظام بانکی صاحب خانه شوند.

کارشناسان خرید و فروش مسکن معتقدند با افزایش سقف تسهیلات به ۸۰ میلیون تومان بازار خرید و فروش مسکن در تهران و سایر شهرهای ایران به تدریج رونق بگیرد تا زمینه های خانه دار شدن مردم به خصوص قشر متوسط جامعه بیش از پیش تقویت شود.

هرچند که مسئولان وزارت راه وشهرسازی بارها اعلام کرده اند که سقف تسهیلات خرید مسکن باید به ۵۰ درصد واحد مسکونی افزایش پیدا کند، اما در صورتی که یک واحد آپارتمان مسکونی در تهران و یا شهرستانها بین ۱۵۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان ارزش گذاری شود در آن صورت متقاضیان با استفاده از این تسهیلات می توانند معادل بیش از ۳۰ درصد ارزش واحد مذکور را تسهیلات بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *