جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

اخلالگری عربستان درنشست یمنی‌ها در ژنو

چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب: 428341
همزمان با آغاز رایزنی‌های مقدماتی برای نشست ژنو درباره حل سیاسی بحران یمن، عربستان سعودی نیز کارشکنی های خود را برای جلوگیری از نتیجه دادن این نشست شروع کرد است.
به گزارش جهان به نقل از العالم، سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش بس انسانی برای کمک رسانی به مردم شده و تاکید کرده است که برگزاری این کنفرانس در حد خود گام مثبتی است.

فضای نگرانی و بدبینی بر کنفرانس مشورتی بحران یمن به دلیل اطمینان نداشتن از میزان جدیت طرف های تاثیر گذار برای دستیابی به راه حل پایان دادن جنگ و خون ریزی، سایه افکنده است.

بحران یمن با ادامه تجاوز سعودی ها به این کشور ادامه دارد و سازمان ملل متحد به عنوان برگزار کننده کنفرانس ژنو به این جمله اکتفا کرد که برگزاری این کنفرانس در حد خود گام مثبتی است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، همچنین از طرف های یمنی خواست که آتش بس انسانی را به منظور رساندن کمک های ضروری به شهروندان به خصوص در آستانه حلول ماه رمضان دوباره اجرا کنند در همین حال رسیدن به توافق داخلی برای آتش بس همراه با عقب نشینی نظامی از شهرها را خواستار شد تا آتش بس به صورت کامل و شامل انجام گرفته و انتقال مسالمت آمیز قدرت آغاز شود.

بان کی مون در همین زمینه گفت: یمن راه دشواری در پیش دارد ولی من امیدوارم این هفته آغازگر پایان جنگ و ابتدای آینده ای جدید و در خور ملت یمن باشد.

از سوی دیگر هیات عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور مستعفی یمن، هرگونه آتش بسی را در صورت دست نیافتن به توافق برای اجرای قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت به عنوان شرط اساسی برای گفت و گوهای مستقیم را رد کرد. این همان مصوبه ای است که انصارالله و شرکای آنها در خصوص آن هشدار داده بودند که ممکن است از نشست حل و فصل سیاسی در ژنو به عنوان پوششی برای رسیدن به آن استفاده شود و از پذیرش آن خودداری کردند.

در اولین روز نشست های مشورتی ژنو که با حضور ۱۶ کشور از جمله ۵ کشور عضو دایم سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا برگزار شد، عربستان سعودی با کارشکنی و مانع تراشی، مانع رسیدن نمایندگان گروه های داخلی یمن شد تا بان کی مون ژنو را ترک کند.

مرتضی الساعدی کارشناس مسایل بین المللی درباره این نشست به خبرنگار العالم گفت: در غیاب دبیرکل سازمان ملل متحد احتمال رسیدن به راه حل میان طرف های یمنی بسیار بسیار ضعیف است.

علاوه بر این، صاحب نظران مسوولیت بی نتیجه ماندن مذاکرات را به عهده ریاض می دانند زیرا در ژنو تلاش کرد که اهداف حمله خود به یمن را محقق کند هرچند که در برابر مواضع بین المللی در موقعیت دشواری قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *