کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پرس تي وي :

دانشجويان ايراني از دولت نروژ شکايت ميکنند

26 خرداد 1394 ساعت 20:10

دانشجویان ایرانی در نروژ تا احقاق کامل حق خود از دولت نروژ از پا نخواهند نشست.


به گزارش جهان، واحدمرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی پرس تی وی نوشت: در پی اقدام دولت نروژ در ممانعت از تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور به بهانه دست یابی آنها به فناوری مرتبط با تسلیحات هسته ای ،دو دانشجوی ایرانی در نظر دارند دولت نروژ را به دادگاه بکشند.

به گزارش خبرنگار پرس تی وی، مقامات نروژ که مدعی هستند ایران دانشجویان جوان را برای کسب دانش ساخت تسلیحات هسته‌ای به کشورهای غربی می‌فرستد، از سال دوهزارودوازده، ده‌ها دانشجوی ایرانی را از تحصیل در دانشگاه محروم کرده‌اند.

این در حالی است که دانشجویان ایرانی با ردّ چنین اتهاماتی تاکید کرده‌اند که مطالعاتشان هیچ ربطی به تولید تسلیحات اتمی ندارد. آنها همچنین این اقدامِ دولت نروژ را عملی تبعیض‌آمیز خوانده‌اند.

حمیده کفاش، دانشجوی سابقِ مقطع دکتری در دانشگاه فنی و علوم طبیعی نروژ در شهر تروندهایم، هشت ماه پس از آنکه به سبب لغو روادید به ایران بازگشت، تصمیم گرفت برای شکایت از مقامات نروژ به این کشور بازگردد.

کفاش گفت: «من و سیزده دانشجوی ایرانی دیگر از پلیس امنیتی نامه‌ای دریافت کردیم مبنی بر اینکه باید نروژ را ترک کنیم زیرا آنها فکر می‌کردند ممکن است ما در این کشور اطلاعاتی به دست آوریم که به ساخت سلاح کشتار جمعی بیانجامد.»

پروژه کفاش کاهش تولید گاز دی‌اکسید کربن در فرآیند تولید آلیاژ آهن‌دار بوده است.

وی گفت: «این آلیاژ هیچ خطری ندارد و کاهش تولید گاز دی‌اکسید کربن نیز برای همه شناخته شده و یک پروژه‌ی دوستدار محیط زیست است.»

از سال دوهزارودوازده، بیش از پنجاه دانشجو در نروژ تجربه‌ای مشابه داشته‌اند.

کفاش گفت: «نروژ به عنوان کشوری آزاد شهرت دارد. واقعا زشت است که چنین اتفاقی در نروژ بیفتد.»

کفاش همراه با یک دانشجوی دکتری دیگر که تجربه‌ای مشابه داشت توانست بیش از دوازده هزار امضا برای دادخواستی که تحویل دولت نرژو شد جمع کند.

آنها یک کمپین اینترنتی با نام «دست از تبعیض آموزشی علیه ایرانی‌ها بکشید» راه‌اندازی کرده‌اند که اکنون هزاران دنبال‌کننده دارد. آنها حتی توانسته‌اند برای استخدام یکی از بهترین وکلای نروژ به منظور دفاع از پرونده‌شان در دادگاه پول کافی جمع‌آوری کنند.

کفاش گفت: «وکیل ما می‌گوید به احتمال هشتاد درصد در دادگاه پیروز می‌شویم، اما شنیده‌ایم دادگاه گفته است شواهدِ محرمانه‌ای دارد که نمی‌تواند به ما یا وکیل مان نشان دهد، واقعا مسخره است.»

قرار است یک دادگاه نروژی از بیست و هفت خرداد به مدت سه روز به این پرونده رسیدگی کند.

این دانشجوی ایرانی که تصمیم دارد تا آخر برای حقش بجنگد، گفت حتی اگر در دادگاه ببازد، دست از تلاش نمی‌کشد. وی اعلام کرد آماده است این پرونده را به دادگاه عدالت اروپا بکشاند.


کد مطلب: 428312

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/428312/دانشجويان-ايراني-دولت-نروژ-شکايت-ميکنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com