پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

شرط وزارت‌کشور برای صندوق‌های شفاف

دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 428009
رئیس ستاد انتخابات کشور از برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی در بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ شعب اخذ رای در کشور خبر داد.
به گزارش جهان، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: انتخابات مجلس نهم در ۱۴ حوزه انتخابیه با تائید شورای نگهبان به صورت الکترونیکی برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این دولت، وزارت کشور به این نتیجه رسید که می‌تواند در حال حاضر ۳۰ درصد از انتخابات را شامل ۹ کلانشهر به صورت تمام الکترونیکی برگزار کند، افزود: تحقق این امر بستگی به نظر نهایی شورای نگهبان دارد که اگر این شورا پس از بررسی برگزاری انتخابات الکترونیکی را تائید کند ما شاهد انجام هر ۲۵ فرایند انتخابات به صورت الکترونیکی خواهیم بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح‌کرد: بر این اساس پس از تائید نهایی شورای نگهبان در بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ شعب اخذ رای، رای‌گیری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

مقیمی در پاسخ به این سوال که چه میزان اعتبار برای انجام این موضوع در نظر گرفته شده است گفت: اعتبار مدنظر دولت فعلاً مشخص نیست و در حال بررسی هستیم که از چه منابعی این اعتبارات تامین شود ولی دولت در رابطه با تامین منابع مورد نیاز مشکلی ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تصمیم ستاد انتخابات نسبت به رای‌‌گیری به وسیله صندوق‌های شفاف و شیشه‌ای چیست، اظهار داشت: وزارت کشور قصد دارد در این دوره در صورت تائید شورای نگهبان انتخابات را به وسیله صندوق‌های شفاف و شیشه‌ای برگزار کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: در همین رابطه راهکارهایی در نظر گرفته شده است البته باید به یک نکته اشاره کرد آنهم این بوده که براساس اصل ۶۲ قانون اساسی و ماده ۷ قانون انتخابات آرای افراد نباید قابل مشاهده باشد بنابراین باید سازوکاری در نظر بگیریم که این آرا هنگامی که در صندوق‌های شفاف قرار می‌گیرد؛ نام کاندیداها مشخص نشود.

مقیمی ادامه داد: یکی از راهکارهای پیش روی ما تهیه پاکت و قراردادن برگه رای در داخل آن پاکت‌ها است تا هر فردی پس از نوشتن رای خود آن را داخل پاکت قرار داده و سپس در صندوق شفاف و شیشه‌ای قرار دهد. که با این حساب دیگر نام کاندیداها قابل مشاهده نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما هم اکنون در حال تعیین سازوکار مورد نظر هستیم و در صورتی که شورای نگهبان این موضوع را تائید کند در این دوره از انتخابات از صندوق‌های شفاف و شیشه‌ای استفاده می‌کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: در صورتی که این امر مورد تائید قرار بگیرد ما باید ۱۲۰ میلیون پاکت تهیه کنیم.

مقیمی در پاسخ به این سوال که آیا جدول تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برای انتخابات آتی تغییر یافته‌اند یا خیر اظهارداشت: تغییر جداول حوزه‌های انتخابیه در هر دو انتخابات معلوم نیست البته اگر در جلسه شهریور ماه مجلس خبرگان رهبری تصمیمی بر افزایش تعداد نماینگان در برخی حوزه‌های انتخابیه صورت بگیرد، اجرایی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علي
پيشنهاد
برگه هاي تعرفه رو بصورتي چاپ كنن كه مثل نامه هاي آماده ارسال تبليغاتي درش بسته بشه كه ديگه پاكت نخواد . ( يا تعبيه يك شيار )
چون براي شمارش آراء خيلي وقت گير ميشه استفاده از پاكت .