جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۶
در نشست تجلیل از دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب مطرح شد؛

وزیر ارشاد: مقابل دلسوزان کج‌اندیش ممیزی ایستادیم

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 427653
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی از دلسوزان کج‌اندیش، ممیزی‌های ارشاد را در مورد چاپ برخی کتب قبول ندارند و به دنبال اجرای ممیزی‌های خود هستند که ما مقابل آنها ایستادیم.
به گزارش جهان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز شنبه ۲۳ خرداد در نشستی با دست اندرکاران برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: در طول سال گذشته جلسات متعددی را درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با مجریان این طرح داشته‌ایم. نظر من در ابتدا این بود که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به چهار نمایشگاه تخصصی تقسیم کنیم که در بازه‌های مختلف زمانی در طول سال برگزار شود.

وی افزود: این کار طبیعتاً مزایایی را دربرخواهد داشت اما با مشاهده شور و اشتیاق حاصله از سوی لایه‌های مختلف مردمی و شرکت اقشار مختلف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این جمع‌بندی رسیدیم که همچون سال‌های گذشته این نمایشگاه به صورت جامع برگزار شود ولی در صدد این هستیم که نمایشگاه‌های تخصصی همانند نمایشگاه کتب دانشگاهی، کتب کودک و نوجوان و ... را در مقاطع مختلفی از سال برپا کنیم.

جنتی با تاکید بر واسپاری امور به بخش خصوصی ادامه داد: واسپاری امور به بخش خصوصی در این نمایشگاه بازخورد و آثار خوبی داشت اما باید طوری با این موضوع برخورد کرد تا بخش خصوصی بتواند به نحو شایسته‌ای از پس امور بربیاید و این شائبه پیش نیاید که بخش خصوصی در این حوزه نتوانست از عهده کار بربیایند. بنابراین باید با احتیاط بیشتری گام برداشت. سیاست ما نیز این است که با شیب ملایم این واگذاری‌ها را وسعت بخشیم تا روزی که تمام کارها به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با وجود تغییرات اساسی که عمدتاً در راستای کاهش هزینه‌ها بود برخی از افراد به شکل نامناسبی با این روش برخورد می‌کردند زیرا وقتی تعدادی از افراد برای دریافت بُن‌های کتاب به ما مراجعه می‌کردند و متوجه تغییرات موجود می‌شدند، باعث دلخوری برخی از آنها می‌شد. از طرفی تنگ‌نظرهایی از طرف دلسوزان کج‌اندیش نیز در این میان به وجود آمد که برای نمونه حتی درباره بازدید برخی چهره‌های کشور از نمایشگاه کتاب واکنش نشان می‌دادند و با چاپ بولتن‌ها و... در صدد تحت فشار گذاشتن همکاران ما بودند. حتی برخی از این افراد ممیزی‌های ارشاد را در مورد چاپ برخی کتب قبول ندارند و به دنبال اجرای ممیزی‌های خود هستند که ما مقابل آنها ایستادیم.

وی با تاکید بر رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، ما باید در مسیری حرکت کنیم تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تبدیل به یک باشگاه فرهنگی شود نه اینکه صرفاً محل عرضه کتب برای فروش به مردم باشد و در نهایت باید همه به کمک هم سعی کنیم تا فرهنگ مطالعه در کشور نهادینه شود زیرا گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی هدف وزارت ارشاد در این حوزه است.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد: نگاه صرفه‌جویانه در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران

در ادامه این نشست سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در این دوره از نمایشگاه کتاب با توجه به تاکید وزیر فرهنگ به این موضوع که هیچ هزینه‌ای بابت خدمات ذاتی نهاد‌های ذیربط از طرف وزارت ارشاد پرداخت نشود، کار را پیش بردیم زیرا اساساً وظیفه وزارت ارشاد تامین منابع مالی این نهاد‌ها نبوده و نیست اما در طول سال‌های قبل چون همواره پرداخت شده، تبدیل به حق شده که ما در سال جاری مقابل این زیاده خواهی ایستادیم و نگاه ما در برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران که بر آن اصرار هم داشتیم؛ نگاه صرفه جویانه وزارت ارشاد نسبت به برگزاری آن بود اما همین موضوع باعث می‌شد همکاران ما فشار مضاعفی را متحمل شوند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که همواره به صورت ذاتی گریبانگیر نمایشگاه کتاب تهران می‌شود، افزود: سال جاری علاوه بر مشکلات پیشین با چهار مشکل عمده دیگر نیز دست به گریبان بودیم که هر یک از این مشکلات می‌توانست به تنهایی کُل مجموعه نمایشگاه بین‌المللی را با چالش‌های جدی مواجه کند.

صالحی گفت: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما در راستای هماهنگ سازی ساختارهای مدیریتی بود به این ترتیب که باید تشکل‌ها با یکدیگر هماهنگ می‌شدند و همچنین هماهنگی بین تشکل‌ها و کمیته‌ها به نحو احسن انجام می‌شد که با توجه به همیاری همه همکاران با انرژی مثبتی که همه برای پیشبرد کارها داشتند، این هماهنگی‌ها به صورت مطلوبی انجام شد.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد اضافه کرد: بخش دوم از چالش‌هایی که وجود داشت این بود که با توجه به نظر شخص وزیر بنا داشتیم که در نمایشگاه امسال از عرضه بی‌رویه یارانه‌ها اجتناب شود که در بیشترین حالت میزان مشارکت وزارت ارشاد ۱۴ درصد باشد که همین موضوع باعث شد برخی که در طول سال‌های متمادی عادت به دریافت یارانه‌های رایگان کرده بودند، از ما گله‌مند شود ولی همین سیاست آثار و برکات خود را با گذشت زمان نشان داد.

وی ادامه داد: تمرکز ما در برنامه امسال این بود که وجه نمایشگاهی شده نمایشگاه کتاب تهران بیش از گذشته محسوس باشد. همچنین میهمانان ویژه امسال که با حضور خود کمک شایانی بر فضای فرهنگی حاکم بر نمایشگاه کردند که از آن جمله می‌توان به حضور مقام معظم رهبری و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و... کشور اشاره کرد. در این دوره کارنامه نشر تکامل ویژه ای داشت. علاوه بر این برپایی سالن اقوام و ادیان نیز اتفاق جدیدی بود که موجب شد تا اقلیت‌های دینی و سایر ادیان حضور خود را در نمایشگاه تهران بیش از پیش احساس کنند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش بین المللی نمایشگاه کتاب تهران افزود: به مرور زمان بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران رقیق‌تر شده بود اما با دعوت از میهمانان ویژه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مثل میهمان‌هایی از کشور عمان، مدیران نمایشگاه پاریس و فرانکفورت و... سعی کردیم این بخش را احیا کنیم.

وی ادامه داد: حضور کتاب‌های لاتین و عربی نیز در نمایشگاه امسال رشد چشمگیری داشت. همچنین حضور سران سه قوه و صرف وجوه خدماتی و اطلاع رسانی و رفاهی بخشی از رضایتمندی عمومی را به همراه داشت. البته ناگفته پیداست با وجود همه تلاش‌ها هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

در پایان این نشست اشعری و فیروزان به نمایندگی از کمیته ناشران بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران لوح تقدیر خود را از علی جنتی دریافت کردند.

به گزارش مهر، نشست مذکور صبح امروز و بدون دعوت از رسانه‌ها و در غیاب خبرنگاران برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *