پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۹
۲۳
همه جنجال‌هایی که یک کاریکاتور براه انداخت

وقتی کاریکاتور«آقازاده خاص»هم جنجال‌ساز می‌شود/ ازعدم امانتداری«شرق»تا تغییرموضع کاریکاتوریست

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۹
کد مطلب: 427523
هفته گذشته با انتشار کاریکاتور مهدی هاشمی در صفحه اول روزنامه شرق حواشی زیادی در فضای مجازی شکل گرفت. کاریکاتوریست این اثر مدعی شد روزنامه شرق کاریکاتورش را تغییر داده بود.
وقتی کاریکاتور«آقازاده خاص»هم جنجال‌ساز می‌شود/ ازعدم امانتداری«شرق»تا تغییرموضع کاریکاتوریست
گروه سیاست جهان نيوز: روز پنجشنبه روزنامه شرق به مناسبت اعلام حکم نهایی دادگاه مهدی هاشمی، کاریکاتوری از وی منتشر کرد که حاشیه های زیادی را به همراه داشت. اصلی ترین واکنش مربوط به طراح این کاریکاتور بود که مدعی بود کاریکاتورش تغییر یافته تا «به شخص ترسیم شده بر نخوره!»


شهاب جعفرنژاد به عنوان طراح این اثر در اینستاگرام خود نوشت: « باور کردنی نیست! طرحی که من برای روزنامه شرق امروز زدم (سمت چپ) و طرحی که چاپ شد!!!!! من فکر می کنم اگه از نتیجه یک کار راضی نیستیم بهتره چاپش نکنیم تا یه همچین بلایی سر کار در بیاریم....اسم این کار واقعا چیه؟ دیگه این چه امضاییه زیر کار؟ که چی؟ که مثلا یه وقت به شخص ترسیم شده بر نخوره...خب شمایی که تصورت از کاریکاتور مسخره کردنه چرا کاریکاتور سفارش می دی؟ صورت کوچیک شده ،لب جمع شده، ابرو تغییر کرده..غبغب کوچیک شده .....چشما عوض شده ،نورش عوض شده....، آقا اصلا كار من افتضاح ! واسه چي چاپش مي كني؟خب دوست محترمي كه اينارو رو طرح من اعمال كردي ، اسم خودتو مي زدي كنار كار يه دفه! به خدا راضي تر بودم..»


اما این پایان حاشیه ها نبود. صبح امروز روزنامه وطن امروز طرح اصلی جعفرنژاد را منتشر کرد. اما جعفرنژاد بازهم به این ماجرا واکنش نشان داد و مدعی شد که روزنامه وطن بدون اجازه وی این طرح را منتشر کرده است.

جعفر نژاد شب گذشته در واکنش به تصویر صفحه اول روزنامه وطن امروز نوشت: « متاسفم .. خيلي متاسفم كه اعتراض صنفي و هنري من تبديل به فرصتي يراي تسويه حساب هاي شخصي شده ، الان به این جلد روزنامه وطن امروز بر خوردم که قراره فردا منتشر شه...طرح من این بار بدون سانسور! روی جلد زده شده با یک تیتر کاملا توهین آمیز که هرگز در ادبیات شخص بنده نبوده و نیست! امروز از این روزنامه به من زنگ زدند و خواستند که این طرح رو با کیفیت اصلی براشون بفرستم.طبیعتا من این کارو نکردم و گفتم موضوع بین من و روزنامه شرق هست و من هنوز خودم رو جزءی از این مجموعه می دونم و هرگز این کارو نمی کنم....در ادامه گفتند که پس از اینتر نت برمی داریم.... و نتیجه ش شد این جلد که قطعا اگر به اجازه ی من بود هرگز نباید چاپ می شد! واقعا نمی تونم باور کنم اعتراضم به طرح چاپ شده که کاملا اعتراض هنری و صنفی ست به یه همچین مسیری ختم بشه.... که من و طرحم این چنین مورد سوء استفاده قرار بگیره ...این کار واقعا زشته و بسیار زشت تر از چاپ اثر تغییر یافته م در شرق هست و نمی دونم واقعا باید سر به کدوم دیوار بکوبم....؟ از همین جا اعلام می کنم کوچکترین نقشی در پدید آمدن این جلد و این حرکت غیر حرفه ای نداشته و کاملا باهاش مخالفم....»


اما سردبیر روزنامه وطن امروز در پی اعتراض جعفر نژاد پاسخی اینستاگرامی را منتشر کرده و مدعی شد بر اساس تماسهای روزنامه وطن امروز با جعفرنژاد ، نسخه اصلی کاریکاتور مهدی هاشمی را منتشر کرده است. شکیبایی در جوابیه خود نوشته است: « جناب جعفرنژاد! من تعجب میکنم از این برخورد غیرصادقانه. فایل کاریکاتور با کیفیت معمولی بر روی شبکه های اجتماعی بود، دوستان سرویس عکس وطن با شما تماس گرفتند و گفتند که فایل باکیفیت تر کاریکاتور را برای صفحه یک روزنامه میخواهند. تایید تماس و اینکه به شما گفته شده فایل باکیفیت میخواهیم توسط خودتان یک سوال بوجود می آورد و آن اینکه فایل باکیفیت رو برای کجای روزنامه میخواستند؟! تصور اینکه مثلا به شما گفته باشند فایل باکیفیت بالا میخواهیم که یک گوشه ای در داخل روزنامه منتشر کنیم منطقی نیست.


به هر حال همان کسی که به شما گفت فایل باکیفیت میخواهم به شما این را هم گفت که باکیفیت در حد صفحه یک. شما گفتید فایل باکیفیت روی فیس بوکم هست، و گفتید بعد از اعتراضتون هنوز از شرق با شما تماس نگرفتند و گفتید چون تماس نگرفتند از روی فیس بوکم بردارید استفاده کنید، و اضافه کردید فقط بزنید از فیس بوک برداشتید که اینها فکر نکنند من به شما فایل اصلی رو دادم که برای من دردسر میشه. لذا در متن هم توضیح دادیم که از صفحه شخصی است.

جدای از این مکالمه که در آن رضایت شما از انتشار کاریکاتور به سرویس عکس وطن اعلام شد، پس از انتشار کاریکاتور اصلی هم پایینش ننوشتید که استفاده بدون اجازه ممنوع، لذا انتشار اینچنینی اثر توسط جنابعالی به معنی دادن مجوز بازنشر توسط دیگران است. حالا اینکه تیتر بالای طرح رو نپسندیدید اشکالی نداره نپسندید اما این ارتباطی به انتشار و بازنشر اثر توسط دیگران نداره. ما کاریکاتور شما رو که تفسیر و تحریف نکردیم که شما قصد تصحیح تفسیر ما را داشته باشید. کاریکاتور شما درباره فردی است که خبر مهمی درباره او اعلام شده و با توجه به حادثه عجیب تحریف و دستکاری کاریکاتور، برای ما جالب بود که بجای عکس مهدی هاشمی از نسخه اصلی کاریکاتور تحریف شده استفاده کنیم، همین.

جالبه تو متنتون گفتید من گفتم این موضوع بین من و شرقه بعد پایین در پاسخ کامنتها گفتید: به من چیز دیگری گفتند و جور دیگری عمل کردند.

یعنی شما با چه چیزی موافقت کرده بودید که بعدا جور دیگری عمل شد؟ شما که در ابتدا گفتید که من بهشون گفتم این موضوع بین من و شرقه!!!!

جناب جعفرنژاد! نگرانی شما درباره برخورد دوستانتون را درک میکنم اما این دلیل نمیشه که به ما نسبت غیرواقع بدید. اگر اینقدر از واکنش دوستانتون می ترسید نباید اصلا طرح اصلی رو منتشر میکردید.»
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تحریف و جعل خوراکشونه
وقتی یک تصویر را در اینستاگرام میزنید دیگه اینقدر جنجال نداره که از من اجازه نگرفتن. خودتون ادرس دادید
Iran, Islamic Republic of
جهان جان خوشحال نباش برادر با اين كارتون بازم به نفع هاشمي كار كردين انتخابات آينده همه چيزو مشخص ميكنه
هاشمی 20 ساله رای نمیاره یعنی درست از پایان ریاست جمهوری!!!!حتی رفقا و سینه چاکان امروزش در مجلس ششم اجازه ندادند به عنوان نفر سی ام وارد مجلس بشه!!!
Iran, Islamic Republic of
فقط به انتخابات قبلي خبرگان نگاه كن ببين نفر اول كيه و اختلافشو با نفر بعدي چقده
نفر اول دو برابر هاشمی رای آورده شما چشمهاتو باز کن ... هاشمی هر قدر برای رسیدن به قدرت تلاش کنه فایده نداره از چشم مردم افتاده
ولایی
Romania
بیچاره ها ترسیدن جیره شون قطع بشه.
هم اون کسی که کاریکاتور رو تحریف کرده.
هم طراح کاریکاتور که طرح کاملش توی روزنامه وطن امروز چاپش شده.
با تغییر عکس از شباهت کم شده و آثار دستکاری نیز مشخص است
حالا برمیگرده میگه شما یه مشت دروغگو هستیدها ولش کنید ...
ناشناس5
عزیزم حرص نخور تحریف کار روتین این اقایان است. چشم هات رو باز کن دیگه با کسی کار نکنی که به کمترین موازین اخلاق حرفه ای پایبند هستند ومطابق منافع شخصی عمل می کنند
رضا
Iran, Islamic Republic of
لبش رو با زبون اشتباه گرفتم،....
Iran, Islamic Republic of
باز هم گلی به جمال روزنامه شرق کیهان و وطن امروز که خبر بقایی و رحیمی را به زور کار کردند چه برسد به کاریکاتور
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی مثلا به زور؟؟
Iran, Islamic Republic of
وطن امروز درستشو چاپ کرد...!!
جناب جرائم رحیمی مربوط به قبل از دوران معاون اولیش بود رحیمی از 88 معاون احمدی نژاد شد و جرائمش نه مربوط به دوره دولت دهم که مربوط به قبلش بود الکی با تلفیق راست و دروغ به هم نتیجه دلخواه در نیارید مثل اوناییکه با این کار دنبال نتیجه گیری در انتخابات هستن
ن
Iran, Islamic Republic of
اون امضا رو زدن واقعاً ضایع است نشون از بی اخلاقی داره
برو به زندان
کی می ره؟؟؟
کسی می دونه کی می ره؟
آقازاده ها که این گونه در حق شهدا جنایت دارند می کنند باید مجازات شوند.
متاسفم
Iran, Islamic Republic of
حالا دیگه بی خیال شو!
زبون درازی کنی خودت هم میری 10 سال پیشش توی یه سلول!
یا علی
... همشونو درو می کنه
ازقدیم گفتند................
درود بر هاشمی .