جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

علت کندی طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن

مردم وارد شوند
جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 427505
رئیس سازمان دارالقرآن‌ دولتی شدن فعالیت‌های قرآنی را به نفع حرکت قرآنی کشور ندانست و گفت: جلسات قرآن باید توسط خود مردم اداره شوند چرا که وابستگی فعالیت‌های قرآنی به بودجه‌های دولتی تابعی از نوسانات آنها خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مهدی قره‌شیخلو رییس سازمان دارالقرآن‌الکریم در همایش ۲۰۰ حافظ کل قرآن کریم دارای مدرک تخصصی استان قم با اشاره به اهداف برگزاری ۱۶ همایش از این دست در سراسر کشور گفت: درخواست برای تشکیل یک جلسه حفظ قرآن کریم با محوریت هر یک از حافظان کل قرآن کریم دارای مدرک تخصصی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان یکی از اهداف این همایش‌هاست.

حرکت جدی برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه امروز پنج سال از درخواست رهبر معظم انقلاب برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم می‌گذرد، افزود: با وجود تلاش‌های فراوان، شاهد حرکت جدی در این خصوص نیستیم و امیدواریم روزی بتوانیم این مژده را به ایشان بدهیم که مطالبه‌شان محقق شده است و ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور داریم.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم از حافظان دارای مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم به عنوان سربازان اصلی در زمینه تحقق این مطالبه رهبری نام برد و تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی هم باید در حد توانشان از این عزیزان حمایت کنند تا متخصصان حفظ قرآن کریم با تشکیل جلسات مردمی، نقش محوری را در این میدان ایفا کنند.

نگذارید امور قرآنی کشور تابعی از نوسانات بودجه دولت باشد

قره‌شیخلو با اشاره به نوسانات موجود در بودجه دولت با توجه به درآمدهای کشور گفت: جلسات قرآن باید توسط خود مردم اداره شوند چرا که وابستگی فعالیت های قرآنی به بودجه‌های دولتی تابعی از نوسانات آنها خواهد بود.

وی در عین حال وظایف دستگاه‌های اجرایی را در زمینه حمایت از فعالیت‌های قرآنی یادآور شد و گفت: البته ما نباید از وظایفمان در این باره شانه خالی کنیم و به اندازه مقدوراتمان در خدمت دوستان هستیم.

تشکیل اولین انجمن حافظان قرآن کریم در استان قم

این قاری بین المللی قرآن کریم، ایجاد ارتباط، تعامل و هم‌اندیشی بین حافظان کل قرآن کریم دارای مدارک تخصصی را برای بررسی راهکارهای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری، از دیگر اهداف این همایش‌ها دانست و پیشنهاد کرد که استان قم با توجه به ظرفیت‌هایش مؤسس اولین انجمن حافظان کل قرآن کریم کشور باشد.

به گفته قره‌شیخلو ایجاد فضایی آموزشی برای دارندگان مدارک تخصصی درجه دو و سه به منظور ترغیب آنها برای ارتقای سطح تخصصی و اخذ مدرک درجه یک، دیگر هدف این همایش‌های یک روزه را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم با اشاره به اینکه در طول ۹ دوره برگزاری طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از بین ۴۰ هزار شرکت کننده فقط ۱۰ نفر توانسته‌اند مدرک تخصصی درجه یک را کسب کنند، افزود: البته کسب این درجه کاری مشکل است چرا که افراد علاوه بر حفظ کل قرآن باید به ترجمه، مفردات و تفسیر ۱۵ جزء قرآن کریم تسلط و ۱۰ سال نیز سابقه تدریس حفظ قرآن کریم داشته باشند.

وی تعداد حافظان قرآن دارای مدرک تخصصی درجه ۲ را نیز قریب به ۱۰۰ نفر اعلام کرد و خواستار حضور آنها در آزمون مدرک درجه یک شد.

در مجموع برگزاری ۹ دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم یک‌هزار و ۴۵۰ نفر موفق به اخذ مدرک تخصصی شده‌اند که بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ نفر آنها حافظ درجه سه یعنی حافظان کل قرآنی هستند که علاوه بر حفظ، فقط بر ترجمه و مفاهیم قرآن تسلط دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *