پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
بریتیش پترولیوم خبر داد

کاهش روند رشد ظرفیت پالایشگاهی ایران

چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب: 427251
بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش خود با اشاره به کند شدن روند رو به رشد ظرفیت پالایشگاهی ایران در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد، ظرفیت پالایش نفت ایران در سال ۲۰۱۴ به ۱.۹۸ میلیون بشکه در روز رسید و رتبه ایران از این لحاظ در جهان به جایگاه دوازدهم نزول کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش خود به بررسی ظرفیت پالایشگاهی کشورهای جهان پرداخته است.

به دنبال تشدید تحریم‌های غرب، افزایش پالایش نفت در داخل یکی از اقداماتی بوده است که ایران در واکنش به تحریم نفتی غرب انجام داد. به طوری که بر اساس آمارهای این شرکت در سال گذشته ظرفیت پالایشگاهی ایران تا پایان سال ۲۰۱۳، با افزایش ۴.۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۲ یعنی روزانه ۷۸ هزار بشکه، به ۱.۹۷ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

همچنین ایران در سال ۲۰۱۲ نیز نسبت به سال ۲۰۱۱، ظرفیت پالایشگاهی خود را ۳۲ هزار بشکه در روز افزایش داده بود.

بریتیش پترولیوم در گزارش سال ۲۰۱۵ خود نیز از افزایش ۰.۸ درصدی این ظرفیت معادل ۱۵ هزار بشکه نفت در روز خبر داده و ظرفیت پالایش نفت ایران در سال ۲۰۱۴ را ۱.۹۸ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

بر این اساس، ایران در رتبه دوازدهم جهان به لحاظ پالایش نفت خام قرار گرفته است که نسبت به پارسال یک پله نزول کرده است.

آمریکا با ظرفیت پالایشگاهی ۱۷.۷ میلیون بشکه در روز، چین با ۱۴ میلیون بشکه در روز و روسیه با ۶.۳ میلیون بشکه در روز، ۳ کشور بزرگ پالایش‌کننده نفت خام در جهان به شمار می‌روند.

کل پالایشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۴، ظرفیتی معادل ۹۶.۵ میلیون بشکه در روز برای پالایش نفت خام داشته‌اند که این ظرفیت نسبت به سال ۲۰۱۳ از افزایش ۱.۴ درصدی برخوردار شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *