جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

فردوسی‌پور قید بازیهای خارجی را می‌زند؟

چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۷
کد مطلب: 427069
زمزمه‌ها می‌گویند، بعد از سال‌ها، پخش فوتبال‌های خارجی به تیم دیگری واگذار شده، اگر این شایعه‌ها درست باشد، با چه برنامه‌ای روبه‌رو می‌شویم؟
به گزارش جهان به نقل از شفقنا ، آن‌طور که طوطیان شکرشکن شیرین‌گفتار جام‌جم روایت می‌کنند، پس از سال‌ها، ممکن است مسوولیت تهیه و پخش فوتبال‌های خارجی تغییر کرده و با آغاز فصل جدید فوتبال اروپا، تیم دیگری این مسوولیت خطیر را به عهده خواهند گرفت. این تصمیم، یعنی شبکه سه بر خلاف گفته‌های مدیرش همچنان بر سَبیل پخش فوتبال خواهد ماند و حتی جدی‌تر و عمیق‌تر به آن خواهد پرداخت. یعنی باید همین شنبه شب پیش‌رو با «رضا جاودانی»، «محمدرضا احمدی» و بقیه اعوان و انصار جلوی دوربین خداحافظی کنیم. یعنی -احتمالا- در سال آینده خبری از «به اضافه فوتبال» به تهیه‌کنندگی حسین ذکایی نخواهد بود و گروه دیگری با سابقه‌ای مشخص، ویژه ‌برنامه‌های فوتبالی را روی آنتن می‌فرستند. حالا با توجه به شناخت نصفه و نیمه‌مان از تیم جدید و حدس و گمان‌ها، می‌خواهیم تصور کنیم در سال آینده با چه برنامه‌ای مواجه می‌شویم.

شیک‌ می‌شوند: آن‌طور که از سابقه تیم جدید برمی‌آید، آنها تلاش بسیاری دارند تا تصویرهای زیبا و قاب‌های هنرمندانه‌ای به مخاطبان تحویل دهند. این زیبایی در همه ابعاد بروز خواهد کرد؛ دیگر از دکورهای سرهم‌بندی‌شده با دکور برنامه گلخانه، یا دکورهای زمخت و بی‌ربط خبری نخواهد بود. خوب خرج کردن برای این زیبایی، از ویژگی‌های تیم جدید است. احتمالا دکوری بزرگ و مناسب ساخته می‌شود آن هم در استودیویی اجاره‌ای در بیرون از سازمان. کیفیت تصویری و نورپردازی برنامه هم پیشرفت خواهد کرد. دیگر از حرکات معمولی و خسته‌کننده دوربین‌ها خبری نخواهد بود.

مهمانان خارجی می‌آیند: باز هم شنیده می‌شود که یکی از وعده‌های هیجان‌انگیز تیم جدید برای مجاب کردن مدیران سیما، همین بخش بوده. یعنی آنها مدعی شده‌اند که در کنار کارشناسان داخلی، نگاهی هم به مهمان-کارشناس‌های خارجی خواهند داشت و حاضرند برای آمدن آنها به ایران، دست به جیب شوند و پول‌های درشت خرج کنند. لابی‌اش را هم دارند! این وعده، از جمله برگ‌برنده‌هایی بوده که تیم سابق از عهده اجرایش برنمی‌آید. سابقه مثبتی که مدیران سازمان از حضور دونگا، ماتئوس و… در ایران دارند از جمله اتفاق‌هایی است که شاید باز هم در سال آینده با آن مواجه شویم. فکرش را بکنید؛ بازی رئال و بارساست و رائول روی آنتن ماست! عجب وعده شیرینی…

کارشناسان جدید دیده می‌شوند: همیشه یکی از پاشنه‌آشیل‌های پخش فوتبال خارجی، کارشناسانی بوده‌اند که به جای تحلیل بازی، از بدیهیات هزاربار گفته شده حرف می‌زدند (بازی فوتبال یازده نفره است و مبتنی بر پاس و شوت!) یا تحلیل اجتماعی را بر تحلیل فنی مقدم دانسته‌اند و در تکرار آن افراط کرده‌اند. بعید نیست که تیم جدید تلاشش را بکند تا تحلیل فنی را با کارشناسان جوان دنبال کند و با توجه به امکاناتی که بازی‌ها در اختیار برنامه می‌گذارند، به سبک نود تحلیل‌های سریع ارائه بدهد. یعنی می‌شود با اصغر مازیارها وداع کنیم؟

وقت بیزینس رسیده است: خب تمامی موارد بالا، از دکور گرفته تا دعوت مهمانان خارجی و کارشناسان جدید، به پول و اعتبار کافی نیاز دارد که در توان صداوسیما با بودجه فعلی نیست. پس باید فکری کرد و این همان فکر دوم است! سابقه تیم جدید نشان می‌دهد که آنها ید طولایی در بیزینس دارند و توانسته‌اند سرمایه‌گذاران خوبی برای کارهایشان جذب کنند. پس هیچ بعید نیست که برنامه پرمخاطب و لذیذی چون پخش فوتبال‌های خارجی، مجال مناسبی شود برای همین بیزینس‌ها (غیر از حضور شرکت‌های خاص که روال پذیرفته شده‌ای است، بدبینانه‌اش می‌شود حضور لابی‌گونه برخی کارشناسان برای مطرح شدن و تیم‌دار شدن در سال آینده). تیم قبلی با همه ضعف‌ها و نداشته‌هایش، در این زمینه هیچ استعدادی نداشت و پاکدست به کارش پایان داد. سختی کار مدیران سازمان در همین نکته آخر است؛ آیا آنها می‌توانند عنان بیزینس را در یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون، به‌خوبی کنترل کنند؟ این سوال و نمونه‌های مشابهش را باید از شهریور پاسخ داد.

تهدید بزرگ: فوتبال خارجی بدون فردوسی‌پور؟

ممکن است رضا جاودانی مجری بی‌نقصی نباشد اما اگر او برود صدا و‌سیما چه کسی را جانشینش خواهد کرد؟ گفته می‌شود جاودانی علاقه‌ای به همکاری با تیم پرحاشیه‌ای که به دنبال گرفتن پخش بازی‌های خارجی هستند، ندارد. اما احتمالا او تنها کسی نیست که ممکن است قید همکاری با این تیم را بزند. بر اساس شنیده‌ها عادل فردوسی‌پور محبوب‌‌ترین چهره حال حاضر صدا و سیما هم با وجود اختلافات دیرینه با ذکایی و دوستانش، آنها را به جانشینان احتمالی‌شان ترجیح می‌دهد. هر چه باشد او احتمالا از یاد نبرده که کسانی از آنها به عنوان تهیه‌کننده احتمالی فوتبال خارجی شبکه ۳ نام برده می‌شود، تا همین چند ماه پیش که در یکی از دیگر شبکه‌های تلویزیون برنامه داشتند، تلاش زیادی کرده بودند که بتوانند برنامه ۹۰ را زمین‌گیر کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این بچه را انقدر بزرگ کنید که دیگر خودتان هم نتوانید جمع کنید مگس صفت را می کویم