پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر:

درتولیدگوشت مرغ خودکفایی وجوددارد

سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۱۰
کد مطلب: 427047
رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر در نخستین نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران با بیان اینکه با مدیریت می‌توان با همین منابع موجود تا ۳۰۰ میلیون تن تولید کشاورزی را افزایش داد، گفت: خودکفایی در تولید گوشت مرغ وجود دارد و شرکت زربال انحصار ندارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نخستین نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران در سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی، امروز با حضور مجتبی نوروزی رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر، محسن شجاع‌الدین مدیرعامل شرکت مرغ ماهان، ناصر مورگان ازغدی مدیرعامل شرکت مرغداران طوس، علیرضا غنی‌زاده مدیرعامل شرکت زربال، رحیمی مدیرعامل شرکت دیزباد و خبرنگاران مختلف برگزار شد.

نوروزی در این نشست گفت: بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی بسیار دارای اهمیت است چون منابع غنی، اراضی مستعد و منابع آبی و اقلیم‌های متفاوت در ایران و ذخایر ژنتیکی توانمندی خاصی برای کشور در خودکفایی ایجاد کرده است.

رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر افزود: سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۱۴ درصد، از صادرات ۳۱ درصد، بدون میعانات گازی از اشتغال کشور ۲۳ درصد است و ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی ۹۴ درصد است.

نوروزی افزود: کشور ما دارای بحران آب نیست بلکه از بحران مدیریت منابع آب رنج می‌برد و با استدلال می‌توانم ثابت کنم توان تولیدات کشاورزی تا ۳۰۰ میلیون تن با همین منابع موجود وجود دارد و رسیدن به خودکفایی در تولید غذا کاملاً علمی است و آنهایی که خودکفایی را زیر سؤال می‌برند، سخن آنها از نظر علمی مطرود است.

وی افزود: به عنوان مثال، ۴۴۰ هزار هکتار زمین در کشور زیر کشت سبزی و صیفی‌جات قرار گرفته که برای آن ۷ میلیارد مترمکعب آب استفاده می‌شود، اگر این نوع کشت‌ها به فضای گلخانه منتقل شود، حداکثر ۴۵ هزار هکتار گلخانه می‌شود، یعنی ۴۰۰ هزار هکتار زمین آزاد می‌شود و در مصرف آب صرفه‌جویی فراوانی به اندازه ظرفیت ۶ سد لتیان صرفه‌جویی آب ایجاد می‌شود.

وی گفت: آنچه در مصرف آب باید توجه شود، مدیریت مصرف بهینه آب است.

نوروزی در مورد اینکه برای احداث هر هکتار گلخانه چقدر سرمایه نیاز است، گفت: احداث یک هکتار گلخانه با مدرن‌ترین تجهیزات روز حدود ۲.۳ میلیارد تومان و برای ۱۰ هکتار گلخانه ۲۳ میلیارد تومان نیاز است.

وی افزود: ۲۴ شرکت در مجموعه گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر وجود دارند که در بحث گوشت مرغ و جوجه یک روزه، جوجه مادر و مرغ اجداد فعالیت می‌کنند.

نوروزی افزود: در بخش مرغ مادر سالانه ۸۰ میلیون قطعه جوجه تولید می‌شود که این رقم نسبت به تولید سالانه ۱.۲ میلیارد قطعه جوجه یک روزه در کشور حدود ۷ درصد است و به هیچ وجه انحصار در این زمینه وجود ندارد.

رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر افزود: شرکت تولید مرغ اجداد که متولی آن شرکت زربال با نژاد راس ۳۸۰ فعالیت می‌کند، این شرکت در سال گذشته ۹۰ درصد نیاز مرغ اجداد کشور را به دلیل کیفیت و استقبال مرغداران تأمین کرده است.

نوروزی گفت: شرکت اجداد زربال، جوجه مرغ مادری در سطح ۴۵۰ مزرعه داشته است و کمک قابل توجهی به تأمین گوشت مرغ در کشور انجام داده که به جای تشکر از این کار، توسط برخی افراد متهم به انحصار شده است.

وی گفت: علاوه بر نژاد راس، نژادهای هوبارد، آربراکرز، آرین و کاب در کشور هستند که امروزه نژاد راس ۳۸۰ در سال گذشته حدود ۹۰ درصد بازار را داشته، نژاد کاب بین ۵ تا ۶ درصد، نژاد هوبارد ۲ تا ۳ درصد و یک درصد باقی‌مانده بین نژادهای آربراکرز و آرین که در حد صفر است تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه ۴، ۵ نژاد پرورش مرغ گوشتی در کشور وجود دارد، گفت: مرغداران مختارند که از کدام نژادها خریداری کنند، اما با توجه به کیفیت نژاد راس ۳۸۰ و خدمات پس از فروش و راهنمایی‌های کارشناسی ترجیح داده‌اند ۹۰ درصد نیاز خود را از زربال تأمین کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *