جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

سند تازه از تحریف ماجرای سوآپ

سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 426960
در نامه‌ای که مدیرعامل وقت شرکت نفت به وزیر اسبق نفت نوشت، آمده است: «سوآپ فی ۳ دلار برای شرکت نیکو صرفه اقتصادی ندارد بنابر این با تصمیمی که اتخاذ شده سوآپ فی ۴ دلار و بازپرداخت نیز ۱۸۰ روز شده است».
به گزارش جهان به نقل از فارس، یکی از موضوعاتی که این روزها در صدر اخبار رسانه های زنجیره ای قرار گرفته است مباحث مربوط به سوآپ نفت خام است.

در این میان برخی افراد به طور آگاهانه و یا ناآگاهانه اقدام به تحریف واقعیت های موجود در پرونده سوآپ نفت خام می کنند تا از این میان منافعی عاید عده ای شود.

این گزارش حاکی است اخیرا اسنادی در اختیار خبرنگار فارس با امضای مسئولان وقت در خصوص سوآپ نفت خام قرار گرفته است که در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

در میان این اسناد نامه ای از سوی آقای سیف اله جشن ساز مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت خطاب به آقای نوذری وزیر اسبق نفت در تاریخ ۲۸ / ۱۰ /۸۷ به شماره م۴ /۳۰۵۴۶۲ موجود است.

در این نامه جشن ساز مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت خطاب به وزیر اسبق نفت نوشته است به منظور فراهم شدن بسترهای لازم برای سوآپ نفت خام و حمایت از شرکت نیکو جلسه ای در تاریخ ۲۵ / ۱۰ /۸۷ تشکیل شده است که نسبت به تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه اقدام شود.

در این جلسه مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش، معاون بین الملل شرکت ملی نفت، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت نفت، نماینده شرکت نیکو، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی و همچنین مدیریت نفت و گاز و نماینده شرکت خطوط لوله و مخابرات حضور داشتند.

در این جلسه اعلام شد به دلیل آنکه عملیات سوآپ نفت خام با سوآپ فی ۳ دلار که صرفه اقتصادی نداشته و محقق نشده است بنابراین راهکار جدید برای پیشبرد اهداف در نظرگرفته شده است.

براین اساس نرخ سوآپ فی به منظور حمایت و تقویت شرکت نیکو به ۴ دلار افزایش یابد و دوره بازپرداخت نیز ۱۸۰ روزه در نظر گرفته شود.

همچنین شرکت پایانه های نفتی به منظور افزایش ذخیره سازی پیگیری های لازم را انجام دهد و شرایط را برای افزایش ۱۵۰ هزار بشکه ای سوآپ نفت خام فراهم کند.

از طرف دیگر نیز شرکت نیکو تا یک ماه پس از برگزاری این جلسه فرصت دارد تا برنامه اجرایی خود را برای افزایش سوآپ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز ارائه و نسبت به آن اقدام کند.

* احداث واحد مرکاپتان زدایی در نکا

این گزارش حاکی است همانطور که در گذشته نیز اعلام شد، نفت خامی که توسط نیکو وارد کشور می شد دارای مرکاپتان(مواد حاوی گوگرد بالا و آلاینده) بالا بود به همین دلیل توسط مسئولان وقت شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم گرفته شد تا واحد مرکاپتان زدایی توسط مجموعه شرکت پایانه های نفتی، شرکت صدرا و شرکت نفت و گاز تامین رضوی ایجاد شود تا مرکاپتان نفت خامی که به نکا می آید جدا شود.

که در واقع این کار صرف یک هزینه اضافی برای انجام عملیات سوآپ نفت خام بود.

* مطالعات امکان سنجی پالایشگاه کاسپین

مدیرعامل پالایشگاه کاسپین در تاریخ ۲۳ / ۱۲ /۸۷ نامه ای خطاب به مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی می نوسد که در این نامه اعلام می کند با توجه به مطالعه امکان سنجی شرکت مشاور براساس آمار سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ قیمت روز نفت خام‌هایی که از محل سوآپ برای پالایشگاه در نظر گرفته شده است در مبدا بارگیری از قیمت نفت خام دبی بیشتر است.

به طوری که برای سال ۲۰۰۸ قیمت نفت خام سبک آذربایجان ۵.۹۹ دلار در هربشکه بوده است از طرف دیگر هزینه حمل برای هر بشکه از مبدا برای نفت خام آذر بایجان ۱.۹۳ دلار است همچنین هزینه حمل نفت خام اورال نیز ۳.۴دلار است که براین اساس قیمت یک بشکه نفت خام برای سال راه اندازی ۵ تا ۶ دلار می شود.

بر این اساس انجام این کار با نرخ سوآپ فی ۳ دلار ارزش اقتصادی نداشته و باید ۲ دلار هم بیشتر هزینه می‌شد تا این نفت به کشور منتقل شود و سودی برای انجام عملیات سوآپ وجود نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *