جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نظر خادم درباره رابطه سیاست و کشتی

سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 426933
تمام نفراتی که در حال حاضر در اتحادیه جهانی کشتی حضور دارند افرادی هستند که مورد حمایت جریان‌‌های سیاسی کشورهای خودشان و مدیریت کلان دولت‌هایشان هستند، یا اینکه از سوی مراجع بین‌المللی مانند کمیته بین‌المللی المپیک حمایت می‌شوند.
به گزارش جهان، پیدا کردن رسول خادم و راضی کردن مرد کم‌حرف کشتی ایران به مصاحبه کار چندان راحتی نیست و به قول خودش تا جایی که می‌تواند از این موضوع پرهیز دارد، اما دعوت از دارنده مدال‌های طلا و برنز المپیک‌های بارسلون و آتلانتا و یکی از فنی‌ترین کشتی‌گیران تاریخ ایران برای بازدید از خبرگزاری فارس بهانه‌ای شد تا این مرد کم‌ حرف را به میدان مصاحبه بکشانیم و در روزهای پرخبر ورزش ملی کشور پای صحبت‌هایش بنشینیم و سوالات خودمان را طرح کنیم.

هنوز هم بحث در میان موافقان و مخالفان رئیس فدراسیون کشتی داغ است هر چند که با نتایج درخشان کشتی در سال‌های اخیر بر خیل موافقانش افزوده شده است، اما هنوز هم هستند افرادی که به برخی از تصمیمات خادم انتقاد دارند. با زمان اندکی که برای گفت‌وگو با خادم کشتی ایران در اختیار داشتیم مجال پرسیدن بسیاری از سوالات پیش نیامد چه بسا این گفت‌وگو فراتر از چیزی می‌شد که انتظارش می‌رفت.

البته در این بین بخشی از صحبت‌ها نیز نزد ما به امانت ماند تا در صورت فراهم شدن شرایط و امکان بازگو کردن آن به انتشارش بپردازیم. مرد فنی سال‌های نه چندان دور کشتی از زمانی که سکان هدایت کِشتی پرتلاطمِ کُشتی را در دست گرفته است این رشته سرشار از موفقیت را تا حدودی به ساحل آرامش رسانده است و باعث بالا رفتن انتظارات از این رشته شده است.

گفت‌وگوی فارس با رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد را می‌توانید در زیر بخوانید، گفت‌وگویی که خواندنش خالی از لطف نیست.

رسول خادم گفت: میدان المپیک جای باتجربه‌هاست و میانگین سنی نفراتی که در المپیک مدال‌ گرفته‌اند بین ۲۵ تا ۲۷ سال است یعنی سن پختگی در ورزش؛ نه اینکه نخواهیم به جوان‌ترها میدان بدهیم، اما المپیک جای باتجربه‌هاست.

* شرایط المپیکی کشتی فرنگی از کشتی آزاد بهتر است

وی درباره عملکرد امیدوارکننده کشتی در مسابقات اخیر گفت: برگزاری رقابت‌های انتخابی باعث ایجاد انگیزه و شور و نشاطی در جامعه کشتی شده است و بدون شک در آینده، کشتی از منافع آن بهره‌مند خواهد شد. نسل گذشته کشتی که در المپیک قبلی کشتی گرفتند در شرایطی قرار دارند که باید استمرار توانمندی خود را در برابر جوانان با انگیزه و مدعی اثبات کنند. بدون شک بعد از مسابقات جهانی و مشخص شدن سهمیه‌ها بهتر می‌توان درباره اوضاع کشتی اظهارنظر کرد.

رئیس فدراسیون کشتی تاکید کرد: اینکه انتظارات از کشتی بالا باشد حق مردم و کشتی است، اما شرایط را باید در نظر گرفت؛ شرایط کشتی فرنگی به علت حضور چهره‌های باتجربه که از قبل حضور داشتند به لحاظ روانی و فنی می‌تواند از کشتی آزاد مناسب‌تر باشد، اما هنوز برای ارزیابی شرایط المپیکی کشتی زود است. کادر فنی کشتی آزاد هنوز در خیلی از اوزان نمی‌داند و یا مطمئن نیست که کدام کشتی‌گیر در انتخابی اول می‌شود و نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم کدام کشتی‌گیر در مسابقات جهانی آمریکا مدال خواهد گرفت؛ میدان المپیک کشتی‌گیر طلا بگیر می‌خواهد.

* انتخابی تیم ملی فراتر از یک مسابقه است

رسول خادم درباره دستاورد حضورش در این مدت در فدراسیون کشتی گفت: بهتر است اگر دستاوردی هم کشتی در این مدت داشته مردم و کارشناسان عنوان کنند، اما از مهم‌ترین موضوعاتی که ما در این مدت دنبال کردیم قانونمند شدن رقابت‌های انتخابی تیم ملی بود که از اهمیت بالایی برای ما و جامعه کشتی برخوردار است. برای رسیدن به دوبنده تیم ملی ساختاری تعریف کردیم که فراتر از یک مسابقه است. نفرات برتر نیز حتی برای حضور در این مسابقه باید فرایندی را طی کنند و مجوز دریافت کنند. تا حد امکان تمام روزنه‌ها و راه‌هایی را که ممکن بود حضور این افراد را در انتخابی بر اساس روابط بیرون از تشک کشتی باشد را، بستیم تا همه از مسیری مشخص به پیراهن تیم ملی برسند.

* هنوز انتخابی از نظر فرهنگی برای فرنگی‌کاران جا نیفتاده است

وی افزود: در این فرایند کشتی‌گیران جوان در کنار نفرات باتجربه رقابت‌ خود را آغاز می‌کنند تا همه از شانس یکسان برای رسیدن به تیم ملی برخوردار باشند و در نهایت با حضور در جمع برترین‌ها به رقابت خواهند پرداخت. در کشتی آزاد از ۲ سال قبل این موضوع پیگیری شده است، اما در کشتی فرنگی با توجه به شرایطی که وجود داشت امسال اولین سالی خواهد بود که این موضوع به جدیت پیگیری می‌شود؛ البته سال گذشته هم این موضوع را دنبال کردیم که نواقصی داشت که امسال کاهش خواهد یافت. چرا که انتخابی هنوز از نظر فرهنگی برای بخشی از جامعه کشتی فرنگی‌ ما جا نیفتاده است. به هر حال روزی که امیدواریم خیلی نزدیک نباشد، عمر قهرمانی ستاره‌های کشتی فرنگی به پایان خواهد رسید و تا آن زمان باید پشتوانه‌های مناسبی از نظر فنی برای این قهرمانان پرورش داده باشیم. این امر نه تنها در اوزان این قهرمانان، بلکه باید در تمام وزن‌ها اتفاق بیفتد.

رئیس فدراسیون کشتی گفت: ممکن است این موضوع هزینه‌هایی برای ما داشته باشد، اما پای انتخابی ایستاده‌ایم و باید هزینه‌های آن را بپردازیم تا این ساختارسازی برای رسیدن به پیراهن تیم ملی شکل بگیرد. در کشتی آزاد این کار زودتر از کشتی فرنگی آغاز شد و نواقص آن تا حد امکان کاهش یافته است. هر چند ممکن است هنوز دچار نقص بوده و نیاز به تکامل داشته باشد. از مهم‌ترین بحث‌هایی که از مدت زمان حضورم در کشتی دنبال می‌کنم و معتقدم باید همچنان ادامه داشته و پیگیری شود و متکی به شخص در فدراسیون نباشد، به عنوان یک ساختار غیرقابل جداسازی در کشتی پایدار گردد، همین موضوع جاافتادن ساختار انتخاب تیم ملی براساس ضوابطی مشخص و از طریق برگزاری مسابقات انتخابی است.

دارنده مدال‌های طلا و برنز کشتی آزاد المپیک افزود: روس‌ها که سال‌هاست سرمایه گذاری جدی در کشتی نمی‌کند، گرچه از منابع مالی قدرتمندی نیز برخوردار هستند، اما چون این ساختار ۷۰ ساله را در بخش فنی دارند هیچ موقع دستشان از پشتوانه فنی خالی نیست؛ هرچند ممکن است دچار فراز و فرود هایی نیز باشند. این امر موجب شده همواره جایگاه خود را حفظ کرده و فاصله خود را با سایر کشورهای دنیا نگه دارند. اگر هم گاهی ما در بخش فنی به آنها تنه‌ می‌زنیم به این خاطر نیست که از آنها در پشتوانه فنی بهتر هستیم و از آنها فاصله گرفته‌ایم، بلکه نتیجه زحمات مضاعف، غیرت و تعصبی است که متعلق به کشتی‌گیران ایرانی‌ است. روس‌ها اگرچه مناسبات ویژه‌ای در مدیریت کشتی در جهان را دنبال می‌کنند، اما مدتهاست سرمایه‌گذاری فنی جدی در کشتی ندارند، اما با توجه به ساختار فنی‌ای که چندین دهه در کشتی روسیه ایجاد شده است، مرتبا سیستم کشف و جذب کشتی‌گیرانشان به همراه پرورش استعدادهای برتر آنها به کار خود ادامه می‌دهد و اینگونه است که در میادینی که باید فاصله خودشان را با رقبا نشان دهند، با اندکی سازماندهی نشان می‌دهند.

* نتوانسته‌ایم جایگاه پایداری در کشتی جهان فراهم کنیم

خادم در خصوص اینکه آیا همچنان به این موضوع معتقد است که با تیم دوم خودمان می‌توانیم قهرمان جهان شویم گفت: اگر این ساختار فنی در پوشیدن پیراهن تیم ملی در کشتی ایران پایدار بماند و دنبال شود به چنین موقعیتی خواهیم رسید، هرچند که عوامل دیگری هم در این مسیر موثر هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که ما با وجود اینکه همواره در کشتی دنیا صاحب جایگاه بوده‌ایم نتوانسته‌ایم جایگاه پایداری را برای خود فراهم کنیم. به همین دلیل بین آخرین قهرمانی ما در کشتی آزاد جهان در بیرون از کشور در سال ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۳ حدود ۴۸ سال فاصله ایجاد شد و همین موضوع نشان‌دهنده این است که کشتی ما دچار نوسانات غیرمنطقی زیادی می‌شود که علت عمده آن نداشتن پشتوانه فنی است. انتظار اینکه بگوییم هر سال قهرمان جهان شویم انتظاری غیرمنطقی و رویایی است، اما اینکه بگوییم همه ساله در کورس قهرمانی با حریفان و روی سکو باشیم در چشم انداز ۱۰ ساله کشتی کشور، دور از انتظار نیست. باید به گونه‌ای کار کنیم که این جایگاه همواره در جهان برای ایران محفوظ باشد؛ اگر می‌خواهیم این جایگاه به وجود آید مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در آن دخیل باشد ایجاد ساختار انتخابی تیم ملی است.

وی گفت: ان‌شاءالله با برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی و حمایت برای ادامه این روند، ایجاد این ساختار برای کشتی مفید خواهد بود و بدون شک از مهمترین دستاوردهایی است که می‌تواند در آینده به کشتی ما کمک کند و اثرات خودش را خواهد گذاشت البته در صورتی که حمایت شده و ادامه پیدا کند. این قابلیت را داریم که در بازی‌های آسیایی آینده به احتمال قوی نزدیک به دو تا تیم آماده در اختیار داشته باشیم و دیگر نگران این نباشیم که به دلیل نزدیکی با مسابقات جهانی چه تدبیری بیاندیشیم. در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ کشتی کشور، یکی از اهداف دیده شده در بخش فنی این است که کشتی ایران بتواند با نفرات دوم خودش نتیجه‌ای مشابه با نفرات اول کسب کند و همواره در یکی از سه جایگاه برتر کشتی در جهان قرار بگیرد.

* کرسی‌های اتحادیه جهانی کشتی با مناسبات سیاسی تقسیم می‌شود

وی در خصوص مناسبات پشت پرده اتحادیه جهانی کشتی و اینکه ایران با ورود به عرصه معادلات جهانی کشتی، بر این مناسبات اثر گذارده است و به نوعی امروز در بخشهای مختلف کشتی جهان به غیر از بخش فنی حرف برای گفتن دارد گفت: موضوعی که مناسبات فدراسیون‌های جهانی را در رشته‌های مختلف سامان می‌دهد، بخصوص کشتی که تعداد مدال قابل توجهی در المپیک دارد، این است که این مناسبات در سطوح بالای سیاسی دنبال می‌شود و در واقع حساب‌هایی که بین کشورها صورت می‌گیرد فراتر از تصمیماتی است که در انتخابات اتحادیه جهانی کشتی اتفاق می‌افتد.

خادم تصریح کرد: تمام نفراتی که در حال حاضر در اتحادیه جهانی کشتی حضور دارند افرادی هستند که مورد حمایت جریان‌‌های سیاسی کشورهای خودشان و مدیریت کلان دولت‌هایشان هستند، یا اینکه از سوی مراجع بین‌المللی مانند کمیته بین‌المللی المپیک حمایت می‌شوند. اینها، تمام روابطی است که در فدراسیون‌های جهانی معنا پیدا می‌کنند. تنها بالا بودن قابلیت‌های فنی در این مناسبات نمی‌تواند برای حضور در مجامع تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز جهانی کافی باشد بلکه حساب و کتاب‌هایی در کار است که متفاوت با بحث فنی است که در این بخش واقعا دچار ضعف هستیم و در واقع می‌توان گفت دست ما خالی است و در واقع کشتی هیچ برنامه‌ریزی و حمایت خاصی در چند دهه گذشته نداشته است.

رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به این سوال که چندین بار فدراسیون برای ایجاد این تعامل تلاش کرده است، اما با مقاومت‌ها و مخالف‌هایی روبرو شده است گفت: متاسفانه در بحث کلان در دو دهه گذشته جریان‌های مدیریتی که باید کشتی را حمایت کنند، نداشتیم که یکی از دلایل جا ماندن ایران از کسب جایگاه تصمیم‌ساز در فدراسیون جهانی کشتی نیز همین موضوع بوده است، اما بنابر قابلیت‌های موجود، کرسی‌هایی در جایگاه فنی کسب شده است.

* در زمان‌هایی که باید نتیجه بگیریم، ضربه می‌خوریم

رسول خادم با بیان اینکه فدراسیون کشتی با تمام ظرفیت‌‌هایی که دارد تلاشش را انجام می‌دهد به جایگاههای مدیریتی مناسب دست پیدا کند گفت: بدون شک یکی از کشورهایی که در کشتی سرمایه گذاری می‌کند و الگوهایی جدید ارائه می‌دهد فدراسیون ایران است، اما این امر برای اینکه بخواهیم در این مناسبات ورود کنیم و صاحب جایگاه شویم کافی نیست و همان طور که گفتم نیازمند حمایت‌هایی فراتر از حمایت‌های موجود است چرا که عدم حمایتهای سیاسی کلان در این زمینه باعث شده در زمان‌هایی که باید نتیجه بگیریم خیلی ضربه بخوریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از این ضربه، لغو دیدارهای تدارک دیده شده رئیس اتحادیه جهانی کشتی با رئیس جمهور است گفت: نتیجه چنین اتفاقاتی را در مسابقاتی مانند بازی‌های المپیک یا مسابقات جهانی پیش از المپیک متوجه خواهیم شد چرا که جایی که نتایج و تصمیم‌گیری‌ها به یک مو بند است نداشتن جایگاه و کرسی اثرگذار خواهد بود و ممکن است تمام زحمات را به باد دهد.

خادم در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد حمایت‌های لازم از سوی مسئولان ارشد ورزش کشور از این رشته صورت نمی‌گیرد و حتی برخی مواقع شاهد تقابل وزارتخانه با فدراسیون هستیم به طوری که برنامه‌های تدارک دیده شده توسط فدراسیون در زمان حصول نتیجه از سوی وزارتخانه نادیده گرفته می‌شود، گفت: منابعی که در اختیار وزارت ورزش قرار دارد محدود است هر چند که منابع بکر زیادی در ورزش کشور داریم که قابلیت در اختیار قرار گرفتن فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون‌هایی که بار اصلی ورزش را به دوش می‌کشند را دارند تا کمک کند فدراسیون‌های المپیکی از نیاز به منابع دولتی جدا شوند. اگر این منابع به خوبی در اختیار فدراسیون‌های اصلی قرار گیرد فدراسیون‌های ما می‌توانند به یک سازمان مدیریتی درآمد - هزینه تبدیل شود. مطلبی که در اینجا مطرح است حمایت‌هایی که کشتی برای کسب جایگاه لازم در جهان نیاز دارد، حمایت‌هایی که فراتر از توان مدیریت ورزش کشور است و در ارزیابی که در این مدت داشته‌ام تمام نفراتی که به جایگاه جهانی از کشورهای مختلف رسیده‌اند فراتر از تعاملات ورزشی بوده است که ضرورت دارد ما هم این تعاملات را از نظر سیاسی گسترش دهیم.

رئیس فدراسیون کشتی در پاسخ به این سوال که حضور پول چقدر می‌تواند در ورود به مناسبات جهانی دخیل باشد گفت: حدود ۱۵ درصد از هزینه‌های ما در سال ۹۳ از سوی دولت تامین شد و بقیه را از طریق جذب حامیان مالی و منابع خارج از فدراسیون و بخشی از دارایی‌های در اختیار فدراسیون تامین کردیم.

* هنوز خطر حذف از المپیک، کشتی را تهدید می‌کند

وی در خصوص اینکه به نظر می‌رسد کشوری مانند قطر به دلیل صرف هزینه بالا در کشتی صاحب جایگاه شده است گفت: بدون شک این موضوع بی نتیجه نیست چرا که هزینه در کشتی بخش مهمی است که نمی‌توان آنرا نادیده گرفت. وقتی کشوری سرمایه گذاری عظیمی در کشتی می‌کند حتما مورد حمایت قرار خواهد گرفت. اینکه فقط قهرمان جهان و صاحب جایگاه فنی باشید کافی نیست و نیازمند برخی آورده‌ها است؛ البته معتقدم ما هم از منابع لازم برخوردار هستیم و طرحی را در مجمع کشتی آسیا به عنوان بورسیه فنی رایگان ارائه کردیم که مورد استقبال اعضا قرار گرفت، بدین معنی که به کشورهایی که صاحب جایگاه بالایی در کشتی نیستند حمایت و آموزش دهیم. ما واقعا باید برای حفظ کشتی تلاش کنیم چرا که هنوز خطر حذف کشتی از المپیک این رشته را تهدید می‌کند و شوخی نیست و در المپیک ۲۰۲۰ بار دیگر این موضوع بررسی خواهد شد. حتما بخشی از مدال‌های کشتی آزاد و فرنگی به کشتی‌های سنتی تعلق می‌گیرد و این بحث را فدراسیون کشتی به صورت جدی پیگیری می‌کند.

رئیس فدراسیون کشتی در خصوص طرح بورسیه کشتی گفت: در این طرح کشورهایی که به لحاظ فنی ضعیف هستند و هیچ اتفاقی در بحث توسعه فنی در این کشورها رخ نداده است از جمله کشورهای عربی و کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان یا کامبوج و تایلند که از کشتی آسیا فاصله گرفته‌اند مورد حمایت فنی ایران قرار می‌گیرند. این آمادگی را داریم تا هزینه‌های برگزاری اردوهای آموزشی آنها را در سال تامین کنیم و این کشورها را تحت پوشش قرار دهیم تا کشتی‌گیرانی که در سنین رشد هستند را در کنار مربیانشان آموزش دهیم. ایران در حد توان برای توسعه کشتی آسیا تلاش خواهد کرد تا نقش محوری را در این زمینه حداقل در بخش فنی ایفا کنیم که مورد استقبال و موافقت هم قرار گرفت.

خادم درباره هزینه‌های این طرح گفت: به دنبال تامین منابع مالی این موضوع هستیم و آخرین هماهنگی‌ها را با اتحادیه جهانی کشتی انجام دادیم تا حداقل ۲ بار در سال این طرح اجرا شود اگر می‌خواهیم در کشتی دنیا بزرگی کنیم تنها نمی‌توانیم به دنبال جایگاه فنی باشیم چرا که بسیاری از کشورها فدراسیون دارند، اما کشتی ندارند. شاید حذف کشتی از المپیک برای بسیاری از کشورها اهمیت نداشته باشد، اما برای کشور ما اتفاقی بسیار تلخ خواهد بود حتی از نظر سیاسی تلخ خواهد بود جدا از بحث فنی و مدال‌آوری.

* به دنبال افزایش تعاملاتمان با کشتی دنیا هستیم

قهرمان جهان با بیان اینکه پیشنهاد دوم ما در زمینه جذب حامیان مالی این بود که لیگ کشتی باشگاه‌های آسیا را برگزار کنیم گفت: علی‌رغم اینکه سیاست فدراسیون کشتی ایران وجود یک فعالیت لیگ باشگاهی کنترل شده در داخل کشور (و نه توسعه یافته و گسترده) است، با برگزاری این لیگ برخی کشورها مجبور می‌شوند با حمایت‌های مالی شرکت‌ها در این بحث ورود کنند، البته ما هم مجبور شدیم مانند لیگ جهانی مسئولیت آن را نیز خودمان بر عهده بگیریم. ان‌شاءالله برگزاری لیگ آسیا را هم دنبال خواهیم کرد؛ اینها بخشی از اقداماتی است که ایران برای توسعه کشتی انجام می‌دهد، البته تنها این موضوع مطرح نیست بلکه به دنبال افزایش تعاملات خودمان با کشتی دنیا هستیم.

با تمام محدودیت‌های موجود سازمان مدیریت کشتی کشور نهایت تلاش خودش را انجام می‌دهد، اما این موضوع برای اینکه بخواهیم در مناسبات سیاسی کشتی که برای کسب کرسی در اتحادیه جهانی کشتی وجود دارد، وارد شویم، کافی نیست. به طوری که خیلی از کشورها این هدف را دنبال می‌کنند، اما همانطور که گفتم جایی که باید نتیجه بگیریم نیاز به حمایت‌هایی داریم که فراتر از توان مجموعه مدیریتی ما است.

* برای نخستین بار کشتی به سازمان ملل رفت

یکی از عمده‌ترین مسائلی که در سال ۲۰۱۳ برای حفظ کشتی در المپیک مورد توجه کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفت و به تصویر کشیده شد حضور ایران در سازمان ملل در کنار کشورهای آمریکا و روسیه بود که عنوان شد مجموعه‌ای که به لحاظ سیاسی کاملاً جدا از یکدیگر عمل می‌کنند، اما به خاطر کشتی یک جا جمع شده‌اند و برای نخستین بار کشتی به سازمان ملل رفت. کشتی چنین جایگاهی دارد که می‌تواند حتی فضای سیاسی را کاملاً تحت‌الشعاع خودش قرار دهد. به همین دلیل است که می‌گویم ورود افراد مطرح سیاسی در کشور ما کاملاً دیده می‌شود و همین ورودها می‌تواند در جهت کسب کرسی ما صورت بگیرد.

* شاید نماینده‌ای در انتخابات آتی اتحادیه جهانی نداشته باشیم

رسول خادم در پاسخ به این سؤال که در آستانه المپیک‌های گذشته کشتی همواره از حواشی خودساخته ضربه خورده است و تا زمان کوتاه باقیمانده تا المپیک برزیل برنامه‌اش برای کنترل این حواشی چیست، گفت: یکی از بخش‌هایی که باعث ورود حواشی می‌شود بحث فنی و نحوه انتخاب ملی‌پوشان است که خوشبختانه با ساختاری که در این بخش تعریف شده است بخش قابل توجهی از این حواشی دفع خواهد شد؛ بدون شک در انتخاب تیم‌های کشتی برای بازی‌های المپیک نیز انتخابی تعیین‌کننده خواهد بود. بخش دیگر مربوط به هیجانات و انتظاراتی است که از کشتی می‌رود؛ باید تلاش کنیم این موضوع را مدیریت کنیم.

حضور در انتخابات اتحادیه جهانی کشتی را قبل از المپیک داریم که باید یک بار دیگر وارد فضایی شویم که انتظار داریم سهم و جایگاه داشته باشیم که اگر در این زمینه موفق نباشیم از نظر روحی ضربه خواهیم خورد به همین دلیل ترجیح می‌دهم در صورت ارزیابی و کسب اطمینان از اینکه نتیجه نخواهیم گرفت و احساس کنیم که شرایط حمایتی لازم موجود نیست و حمایت‌های کلان سیاسی صورت نمی‌گیرد شاید به هیچ وجه نماینده‌ای در این انتخابات نداشته باشیم و این تصمیم حداقل استرس کمتری را به اعضای تیم وارد خواهد کرد و به شدت به لحاظ روانی روی مجموعه تأثیر منفی خواهد گذاشت و تلاش کنیم اثرپذیری منفی کمتری داشته باشیم، اما اگر احساس کنیم حمایت‌های لازم در حدی صورت خواهد گرفت باز می‌توان نسبت به این حضور خوش‌بین بود. امیدوارم مسیری منطقی نسبی را از نظر مدیریت با تمام کمبودهایی که وجود دارد طی کنیم.

* از حضور در انتخابات اتحادیه جهانی کشتی پرهیز دارم

رسول خادم در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال دارد با توجه به پیشنهاد رئیس اتحادیه جهانی کشتی برای حضور در انتخابات این اتحادیه نامزد شود، گفت: اصلاً در این مورد فکر نکردم و همیشه از این موضوع پرهیز داشتم. به دنبال این بودم تا جایی که امکان دارد نفرات مختلف در این موضوع ورود پیدا کنند. اگر واقعاً این شرایط فراهم شود آن موقع باید ارزیابی کنیم که چه کسی می‌تواند موفقیت کسب کند.

وی ادامه داد: مجموعه کشتی با نفراتی در حال حرکت است و اینکه با چه جمع‌بندی تصمیم به حضور در انتخابات بگیریم موضوعی است که در زمان خودش قابل بحث است، اما بحثی که قابل توجه است این است که دنیا خیلی دقیق‌تر از همیشه کشتی ایران را رصد می‌کند چون حرکت کشتی ایران حرکاتی است که تنها در بخش فنی نیست و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ به خصوص با تعاملاتی که برقرار کرده و الگوهای جدیدی که ارائه داده است؛ هر چند که شاید نتواند مرزهای سیاسی را پشت سر بگذارد و بشکند، اما تمام تلاش خودش را انجام می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *