کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفتگو با اولین بانوی ایرانی در اتحادیه جهانی

18 خرداد 1394 ساعت 22:33

یکی ازدلایلی که قصد داشتند کشتی را از المپیک حذف کنند، عدم فعالیت بانوان در این ورزش بود. در ایران نیز بانوان با این مشکل مواجه بودند که فعالیتی در ورزش کشتی برای آنها وجود نداشت، اما با فعالیت کشتی آلیش بانوان و انتخاب یک خانم ایرانی در اتحادیه جهانی، قطعا فدراسیون کشتی نیز در این زمینه سود خواهد برد.


به گزارش جهان به نقل از «فردا»، همین چند روز پیش بود که اتحادیه جهانی کشتی اعلام کرد فرناز پناهی زاده به‌عنوان اولین زن ایرانی به عضویت کمیسیون ورزش و زنان UWW درآمده است. این خبر کوتاه و شنیدنی از سوی سایت فدراسیون کشتی نیز منتشر شد تا بعد از موفقیت‌های بانوان در رقابت‌های ورزشی بین‌المللی این بار شاهد موفقیت بانوان در رسیدن به یک کرسی بین‌المللی هستیم. اتفاقی که تاکنون برای ایران سابقه نداشته که بانویی در بخش کشتی بتواند به این جایگاه برسد.

به طور کلی حرکت بانوان در کشتی ایران غیرممکن به نظر می‌رسید اما فدراسیون کشتی در ماه‌های اخیر با حرکتی ویژه و راه‌اندازی کشتی آلیش بانوان اولین گام را در راه توجه به ورزش بانوان در این رشته برداشت که در راستای آن تصمیم حالا یک کرسی به ایران رسیده است. در همین خصوص خبرنگار «فردا» با فرناز پناهی زاده اولین بانوی ایرانی حاضر در اتحادیه جهانی کشتی گفتگویی انجام داد که در ادامه بخوانید:

- به عنوان بخش ابتدایی گفتگو در خصوص علت و نحوه انتخابتان به عنوان اولین بانوی اولین بانوی ایرانی در اتحادیه جهانی کشتی، توضیح دهید.
انتخاب من به عنوان یک خانم ایرانی و بالاتر از آن به عنوان یک بانوی مسلمان بیشتر مد نظر است. همانطور که می دانید کشتی زنان بیش از ۲ دهه است که فعالیت دارد اما به واسطه نحوه پوشش، بسیاری از بانوان نمی توانستند در این عرصه فعالیت داشته باشند. اما با شروع کشتی آلیش و ورود آن به اتحادیه جهانی به عنوان یک سبک سنتی در کشتی، فضای حضور بانوان نیز در این رشته ورزشی فراهم شد. بعد از اینکه اتحادیه جهانی کشتی جهش و انقلاب ایجاد شده در بین بانوان ایرانی برای کشتی آلیش که شامل پوشش کامل می شود را مشاهده کرد، تصمیم گرفت تا هدایت این جایگاه را به یک بانوی ایرانی بسپارد. در این مسیر هدف کمیسیون زنان و ورزش نیز توسعه کشتی و ورزش زنان است. از این رو انتخاب من به عنوان یک بانوی ایرانی در اتحادیه جهانی کشتی این بود که بتوانیم برای کشتی زنان به خصوص بانوان مسلمان حرکتی جدید را آغاز کنیم.

- بانوان چگونه می توانند وارد این ورزش شوند و چه مزایایی برای خانم های ایرانی خواهد داشت؟

با شروع این ورزش در ایران نیز خانم های ایرانی نیز وارد عرصه شدند و آن دسته از بانوانی که به ورزش کشتی علاقه داشتند توانستند وارد این رشته شوند. محاسنی هم که این ورزش دارد این است که بانوان ایرانی در خصوص پوشش، شئونات اسلامی و اعتقادات مذهبی دغدغه ای نخواهند داشت. پوشش این ورزش نیز شباهت بسیاری به پوشش ورزش جودو دارد و شامل پوشش های پیراهن، شلوار، مقنعه، ساق دست و حتی ساق پا می شود. از همین رو بانوان مشکلی برای پوشش و اجرای فن بپردازند. البته باید به این نکته توجه داشت که فن های این ورزش با فنون کشتی آزاد و فرنگی تفاوت دارد و در رشته آلیش از طریق کمربندی که به دور کمر بسته می شود فن باید اجرا شود.

- وضعیت این رشته در سطح جهانی چگونه است؟
مسابقات جهانی این رشته در سال جاری برای اولین برگزار خواهد شد. مسابقات آسیایی کشتی آلیش نیز به طور رسمی برای اولین بار در ایران برگزار خواهد شد.

- خود شما هم در این ورزش تخصص دارید؟
خیر. من کشتی آلیش انجام ندادم اما بیش از ۱۰ سال است که در بخش های بین المللی فدراسیون کشتی حضور دارم.

- آینده این ورزش را برای بانوان چگونه ارزیابی می کنید؟
قطعا کشتی آلیش جذابیت ویژه ای برای بانوان خواهد داشت چراکه زمان مسابقه آن نیز ۳ دقیقه است. قطعا پیشرفت بیشتر این رشته بانوان مستعد را جذب خواهد کرد. مسئله مهم نیز این است که خانم های کشورهای مسلمان از این به بعد می توانند ورزش کشتی را به راحتی ادامه دهند. اتحادیه جهانی نیز قصد دارد که کشتی های سنتی زیر مجموعه اتحادیه به فعالیت خود ادامه دهد، از همین رو فعالیت کشتی آلیش از حالت انجمن به زیر مجموعه ای در فدراسیون های کشتی تبدیل شده است. مسابقات رسمی آن نیز از امسال آغاز خواهد شد.

- حالا حضور شما در اتحادیه جهانی به مجموعه ورزش و فدراسیون کشتی کشور نیز کمک خواهد کرد؟
امیدوار هستم که اینگونه شود. یکی ازدلایلی که قصد داشتند کشتی را از المپیک حذف کنند، عدم فعالیت بانوان در این ورزش بود. در ایران نیز بانوان با این مشکل مواجه بودند که فعالیتی در ورزش کشتی برای آنها وجود نداشت، اما با فعالیت کشتی آلیش بانوان و انتخاب یک خانم ایرانی در اتحادیه جهانی، قطعا فدراسیون کشتی نیز در این زمینه سود خواهد برد.

- آیا قبول دارید که دیدگاه بین المللی در خصوص کشتی ایران چندان مثبت نبوده است؟
من این موضوع را قبول ندارم. به نظر من چنین دیدگاهی نسبت به ایران وجود نداشته. من در چند سالی که در کشتی بودم نگاه بدی ندیدم بلکه رقابت برای کسب کرسی در فدراسیون جهانی میان کشورهای مختلف همواره بالا بوده و کشورها سعی داشته اند جایگاه بالاتری کسب کنند. الان فدراسیون کشتی هم از نظر مدیریتی فعالیت های خوبی انجام داده و هم در میادین بین المللی نتایج خوبی کسب شده است. باید به این نکته هم توجه داشت که طی سال های اخیر روابط ایران با فدراسیون جهانی بسیار بهتر شده و ما میزبانی های بیشتری کسب کرده ایم. همین تعاملات بیشتر با فدراسیون و اتحادیه جهانی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

- حضور شما آیا می تواند راهی برای کسب کرسی های بیشتر در آینده شود؟

قطعا اگر همه از یکدیگر حمایت کنیم می توانیم به جایگاه های بهتر هم دست پیدا کنیم.

- به عنوان بخش پایانی گفتگو بفرمایید که در ایران چگونه از شما و جایگاه جدیدتان استقبال شد؟
آنچه من احساس کردم استقبال خوب مسئولان ایران و اهالی فدراسیون کشتی بود. برای همه آنها هم جالب بود که یک بانوی ایرانی توانسته در اتحادیه جهانی کشتی کرسی کسب کند.


کد مطلب: 426864

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/426864/گفتگو-اولین-بانوی-ایرانی-اتحادیه-جهانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com