سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳

یارانه ۵۵ میلیون نفر حذف می‌شود؟!

يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 426433
روزنامه فرهیختگان از زمزمه حذف ۵۵ میلیون نفر از فهرست یارانه خبر داد.
یارانه ۵۵ میلیون نفر حذف می‌شود؟!
به گزارش جهان، ارگان دانشگاه آزاد نوشت: «دولت سعی دارد، ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند.» این تازه‌ترین اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی است که در اختتامیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی مطرح شد. بر اساس گفته‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولت در تلاش است برای جبران کسری بودجه و بدهی‌های معوق خود به بخش خصوصی و نظام بانکی و در نهایت رفع تنگناهای مالی ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند. این اظهارات طیب‌نیا، به معنای آن است که دولت باید یارانه نزدیک به ۵۵ میلیون نفر را حذف کند تا بتواند چنین رقمی را به دست آورد.

اصل انتقاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به پرداخت سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی است که این سیاست را «ظالمانه» توصیف کرده و گفته است: «در شرایطی که کشور با مشکلات جدی مواجه است نباید ۴۲ هزار میلیارد تومان از منابع مملکت به صورت غیرهدفمند به شکل یارانه نقدی پرداخت شود.» این مقام مسئول با بیان اینکه یارانه نقدی تنها باید به افراد کم‌درآمد پرداخت شود، اضافه کرده است: «با حذف دهک‌ها از پرداخت یارانه نقدی می‌توانیم حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان از این منابع را آزاد کنیم تا بدهی بخش خصوصی پرداخت شود.»

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرده است که «دولت به دنبال حذف یارانه نقدی و پرداخت آن تنها به اقشار فقیر و پایین‌دست بوده است اما مجلس مصوبه را به شکل حذف یارانه از طرف دیگر طیف یعنی پردرآمدها تصویب کرده است، در حالی که پرداخت یارانه نقدی تنها به نیازمندان به مراتب ساده‌تر از حذف افراد پردرآمد است و راحت‌تر و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد چون اطلاعات کافی در مورد ثروتمندان وجود ندارد.»

به گزارش کیهان، در همین حال سایت تابناک با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد نوشت: این اظهارات مبنی بر آزاد کردن ۳۰ هزار میلیارد تومان‌ از منابع یارانه‌ها به معنای آن است که دولت باید یارانه نزدیک به ۵۵ میلیون نفر را حذف کند تا بتواند چنین رقمی را به دست آورد. این در حالی است که دولت نتوانست حتی کار شناسایی ۱۰ میلیون نفری را که خود وعده داده بود نیز عملی کند.

موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با تابناک راجع به این ادعای برخی از مسئولان دولتی گفت: صحبت‌هایی دراین‌باره شده، ولی هنوز قطعی نشده است. چند وقت پیش هم اعلام کردند که ۱۰ میلیون نفر را شناسایی کرده‌اند و قرار است حذف کنند، ولی همان را هم عملی نکردند؛ بنابراین، نمی‌شود روی این حرف‌ها زیاد حساب کرد.

وی در ادامه افزود: هنگامی که این حرف‌ها زده شد، پس از مدت کوتاهی، معاون اول رئیس‌جمهور آنها را نفی کرد و گفت: هیچ‌کس شناسایی نشده است. متاسفانه دولت حرف‌های ضد و نقیضی می‌زند و روی این‌گونه مطالب هم نمی‌شود حساب باز کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *