پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

آثار ترافیک بر فیزیک بدنی افراد

جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۰
کد مطلب: 426105
قرار گرفتن در معرض سر و صدا و هیاهوی ترافیک بر روند چاقی و افزایش چربی در نواحی مختلف بدن تاثیرگذار است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، «ترافیک» یکی از پدیده‌هایی است که به نظر می‌رسد هیچ جنبه‌ی مثبتی نداشته باشد، البته مگر این که صاحب یک کمپانی عظیم نفتی باشید یا از شنیدن صدای بوق و داد و فریاد در خیابان خوشتان بیاید! حالا یک دلیل جدید هم به تمام دلایلی که باعث می‌شوند از ترافیک سنگین خیابان‌ها متنفر باشیم اضافه شده: دانشمندان به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد ترافیک می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی در ناحیه‌ی میانی بدن مانند شکم شود.

تحقیقات جدید نشان داده‌اند قرار گرفتن در معرض سر و صدایی که توسط خودروها، قطارها و هواپیماها ایجاد می‌شود می‌تواند موجب چاقی شود. یک مؤسسه‌ی تحقیقاتی سوئدی از سال ۱۹۹۹ تاثیر آلودگی‌های صوتی محیطی را بر ۵۰۷۵ نفر از ساکنان شهر استکهلم مورد بررسی قرار داد. نتایج آزمایشات پزشکی این افراد علاوه بر عادات کاری و سلامتشان نیز در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ از طریق پرسشنامه‌هایی جمع‌آوری شد.

نتایج این بررسی نشان داد که افرادی که به طور دائم در معرض یکی از این سه نوع آلودگی صوتی محیطی با شدت حداقل ۴۵ دسی‌بل قرار دارند، تا ۲۵ درصد بیش از دیگران در مرض چاقی نواحی میانی بدن قرار دارند و در صورتی که در معرض صدای هر سه گروه این آلودگی‌ها باشند این میزان ممکن است به دو برابر هم برسد. این چاقی برای زنان در ناحیه‌‌ی شکم و برای مردان در ناحیه‌ی ران بیشتر از دیگر قسمت‌ها بود.

البته این نتایج به این معنا نیست که قرار گرفتن در معرض سر و صدا و هیاهوی ترافیک به طور مستقیم موجب چاقی و افزایش چربی در نواحی مختلف بدن می‌شود، بلکه گمان می‌رود استرس ناشی از قرار گرفتن در این وضعیت و هورمون کورتیزول اصلی‌ترین دلایل این افزایش وزن باشند: استرس موجب می‌شود بدن ترشح هورمون کورتیزول را به عنوان مکانیسم دفاعی افزایش دهد و هر چه مدت زمانی که سطح کورتیزول در بدن بالا می‌ماند، طولانی‌تر باشد تمایل فرد به خوردن غذاهای چرب نیز افزایش می‌یابد و به این ترتیب ترافیک می‌تواند موجب افزایش وزن شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *