شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

انتقاد پنتاگون از پیشرفت‌های موشکی ایران

پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 426045
وزارت دفاع آمریکا گزارشی از توان نظامی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده و ضمن اشاره به توقف برخی پروژه‌های هسته‌ای در ماه‌های اخیر، از ادامه پیشرفت تکنولوژیک ایرانیان در خصوص موشک‌های بالستیک انتقاد کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پنتاگون دی ماه سال گذشته از تنظیم گزارشی در خصوص توان و برنامه‌های نظامی ایران خبر داده بود و مدعی شده بود که برای پرهیز از تأثیر منفی بر مذاکرات هسته‌ای، این گزارش را به کمیته نیروهای مسلح سنا ارسال نمی‌کند.

امروز اما نشریه آمریکایی «فری‌بیکن» اعلام کرد که نسخه‌ای از این گزارش را به دست آورده و گزارش داد که در این گزارش، از ادامه پیشرفت‌های موشکی ایران انتقاد شده است.

در متن این گزارش آمده است: «اگرچه پیشرفت ایران در برخی جنبه‌های برنامه هسته‌ای متوقف شده و این کشور به تعهدات برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) پایبند مانده ولی کماکان به توسعه توانایی‌های فنی قابل استفاده در برنامه هسته‌ای از قبیل توسعه موشک‌های بالستیک می‌پردازد.»

در ادامه این گزارش در خصوص آب‌های سرزمینی و جزایر تحت مالکیت ایران هم ادعاهایی صورت گرفته و آمده است: «ایران همچنین در حال ارتقای توانایی‌های خود برای کنترل تنگه هرمز و داشتن گزینه‌های مدیریت شده در صورت بروز درگیری در این منطقه است.»

پنتاگون افزایش توانایی ایرانیان در آب‌های خلیج‌فارس و دریایی عمان را به این صورت توصیف کرده‌اند: «ایران در حال استقرار روزافزون سلاح‌های کشنده در تنگه هرمز است، سلاح‌هایی از قبیل مین‌هایی ضدناو پیشرفته‌تر، زیردریایی‌های کوچک ولی کاربردی، پهپادهای مسلح، آتش‌بار موشکی پدافند ساحلی، شناورهای تهاجمی و موشک‌های ضدکشتی.»

در ادامه این گزارش، حمایت ایران از حکومت‌های قانونی عراق و سوریه هم به منزله «نمایش قدرت» ایران و حمایت از تروریسم آورده شده است.

در جای دیگری از این گزارش، به ادعاهای قدیمی یک موسسه آمریکایی مبنی بر «رسیدن برد موشک‌های ایران به خاک ایالات متحده تا سال ۲۰۱۵» هم اشاره شده و تست موفقیت آمیز موشک ماهواره‌بر سفیر به عنوانی شاهدی بر این مدعا و مایه نگرانی پنتاگون مورد اشاره قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.روح شهید طهرانی شاد .