پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
معاون وزیر بهداشت:

۵۴ پرونده پزشکان ایرانی توسط آمریکا رد شد

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب: 425822
معاون وزیر بهداشت با اشاره به بازنگری دوره پزشک عمومی و تشریح سلامت آزمون دستیاری گفت: طبق گزارش سال ۲۰۱۴ موسسه ECFMG روند پذیرش ۵۴ پرونده پزشکان ایرانی توسط آمریکا رد شده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، باقر لاریجانی در آیین تجلیل از رتبه‌های برتر آزمون دستیاری با اشاره به وسعت وظایف معاونت آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: تنها در مقطع کارشناسی ارشد ۹۱ هزار نفر در ۵۸ رشته در آزمون شرکت کردند و علاوه بر آن آزمون‌های علوم پایه و پیش کارورزی نیز با همکاری قطب‌ها برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: برای برگزاری تمامی امتحانات، وقت زیادی صرف می شود تا صحت آن تضمین شود اما باید توجه داشت که نمی توان تنها این امتحان را ملاک ارزیابی توانایی های یک فرد قرار داد.

لاریجانی گفت:تلاش های بسیار زیادی در دبیرخانه تخصصی و همچنین مرکز سنجش انجام شد تا امتحان با اعتبار بالا و در صحت کامل برگزار شود.

وی همچنین اظهار کرد: شاخص هایی که از تحلیل سوالات در دست داریم به اعتبار علمی آزمون دلالت دارد ضمن اینکه رتبه های برتر این آزمون از نخبگان و استعدادهای درخشان بودند.

تأکید بر اهمیت مهارت های بالینی داوطلبان در آزمون سال آینده


معاون آموزشی ضمن تأکید بر اهمیت مهارت های بالینی دانش آموختگان علوم پزشکی افزود: طی برنامه ای جامع سعی داریم از سال آینده مهارت های بالینی داوطلبان ار نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه جامع تحول آموزشی های سلامت بخشنامه اعتبار بخشی بیمارستان های آموزشی به زودی ابلاغ می شود.

بازنگری در دوره آموزشی پزشک عمومی


لاریجانی افزود: سعی داریم دوره آموزشی پزشک عمومی را مورد بازنگری قرار دهیم و متناسب با پیشرفت های آموزش پزشکی در دنیا بتوانیم این دوره را در بهترین حالت ممکن اجرا کنیم، اما با وجود حدود ۶۰ دانشگاه و دانشکده پزشکی این بازنگری ممکن است مدتی به طول بینجامد.

سلامت آزمون دستیاری پزشکی


وی در ادامه این نشست در خصوص چگونگی برگزاری آزمون دستیاری نیز تصریح کرد: آزمون دستیاری با نهایت دقت، برگزار شد و برای بررسی اعتراضات داوطلبان نیز دو کمیته در بورد و حتی فراتر از بورد تشکیل شد و علاوه بر اینکه هیچ مشکلی در سوالات نبود، روش و نحوه برگزاری امتحان نیز مورد تأیید قرار گرفت.

لاریجانی گفت: یکی از مهم ترین اقدامات برای برگزاری آزمون دستیاری در سال آینده این است که بتوانیم در تمامی رشته‌ها نمرات داوطلبان را تراز کنیم تا موجب ارتقاء سطح آزمون شود.

وی اضافه کرد: نمرات پیش کارورزی نیز در آزمون می‌توانند تا ۱۵ درصد تأثیر بگذارند و در جایی که نمرات عده ای از افراد مساوی می شود این امتیاز تاثیر مثبت خواهد داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در خصوص آزمون دستیاری سال آینده، به زودی با اطلاع رسانی قبلی تمام جزئیات به داوطلبان اعلام خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه سنجش پزشکی کاری دشوار و وسیع است، افزود: سالانه حدود ۱۲۰ هزار نفر مورد سنجش قرار می‌گیرند که در سال جاری حدود ۱۲ هزار نفر از این افراد در آزمون دستیاری شرکت کردند که از این تعداد حدود سه هزار نفر در نقاط مختلف کشور پذیرفته می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: از دانشگاه‌ها نیز خواستیم تا برای اعلام نظرات در مورد افراد و اعلام اسامی حتماً صلاحیت‌های بالینی و نیز صلاحیت‌های اخلاقی فرد را مد نظر قرار دهند.

لاریجانی خطاب به برگزیدگان آزمون دستیاری بیان داشت: شما از این پس مرحله دشوارتری پیش رو دارید زیرا با تحصیل و مهارت‌های لازم علمی باید به کشور خدمت کنید و موجب پیشرفت و سربلندی کشور شوید.

وی با اشاره به بحث‌های روزهای گذشته مبنی بر تأیید مدارک ایرانیان حاضر در کشور آمریکا توسط موسسه ECFMG تشریح کرد: طبق گزارش سال ۲۰۱۴ این موسسه استعلام‌هایی که گرفتیم حدود ۱۰۰ پرونده ایرانی در این موسسه وجود دارد که روند پذیرش ۵۴ پرونده رد شده است و تطبیق مدارک برای ۲۱ انجام شده است که این را آمار نشان می‌دهد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه سالامه حدود یک هزار تا ۱۵۰۰ نفر از ما درخواست ترجمه مدارک دارند، خاطرنشان کرد: بسترهای تعلیم و تربیت در بسیاری از نقاط فراهم آمده است ضمن اینکه در کشور نیز افراد می‌توانند در دوره‌های تخصص و فوق تخصصی تحصیل و یا در همایش‌های علمی شرکت و از وضعیت علمی آن بهره ببرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *