کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کسالت قدیمی سراغ ظریف آمد/ تاثیر مصدومیت کری بر مذاکرات

12 خرداد 1394 ساعت 12:10

دکتر مصطفی زهرانی مدیر کل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه از کسالت محمدجواد ظریف خبر داد.


به گزارش جهان به نقل از انتخاب، ظریف که قرار بود امروز در همایش «امام خمینی(ره) و سیاست خارجی» شرکت کرده و سخنرانی خود را ایراد کند دچار کسالت در ناحیه کمر و پا شده است.

در همین حال، برخی مسئولان وزارت خارجه در تماس با «انتخاب» اعلام کردند که وی شب گذشته جهت «چک آپ» و درد پا و کمر به بیمارستان مراجعه کرده است.

پیش از این ظریف به دلیل همین عارضه به بیمارستان منتقل شده بود و در مذاکرات هسته ای نیز با ویلچر حاضر شده بود.

ظریف در بیمارستان بستری نیست


در همین حال یک منبع مطلع در گفت‌وگو با فارس گفت: وزیر امور خارجه در حال حاضر در یک جلسه کاری در نهاد ریاست جمهوری است.

وی در عین حال یادآور شد: وزیر خارجه شب گذشته برای انجام چک آپ ماهانه به بیمارستان مراجعه کرده، ولی این خبر که ایشان بستری شده، درست نیست.

لازم به ذکر است که جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز اخیرا در هنگام دوچرخه سواری در فرانسه دچار شکستگی پا شد و هم اکنون در بیمارستان به سر می برد.
 
جان کری روز گذشته در تماس تلفنی با ظریف قول داد که مذاکرات طبق جدول زمانی تعیین شده دنبال شود.

کاخ‌سفید: شکستن پای جان کری بر مذاکرات هسته‌ای با ایران تاثیر خواهد گذاشت


به گزارش تسنیم، "جاش ارنست" درباره شکستن پای جان کری، وزیر خارجه آمریکا و تاثیر آن بر مذاکرات هسته ای با ایران می‌گوید: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای درمان شکستگی پا به بوستون بازگشته است. دکتر دنیس برگ، پزشک جان کری با وی به بوستون سفر کرده است تا شرایط وی را بررسی کند. رئیس جمهور و سوزان رایس مشاور امنیت ملی وی دیروز با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفتگو کردند.

جاش ارنست گفت: ما معتقدیم زمان و منابع لازم را برای دنبال کردن و تکمیل مذاکرات با ایران را داریم. من مطمئن هستم این مذاکرات به خاطر مصدوم شدن وزیر امور خارجه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت اما درباره این که چگونه به پیش خواهیم رفت، جزییات را بعدا اعلام می کنیم.

جاش ارنست گفت: من مطمئن هستم جان کری وزیرامور خارجه آمریکا همچنان بخش مهمی از این تلاش خواهد بود. وی قرار بود همه روز در چهار هفته آینده در اروپا به مذاکرات رودرو با همتایان خود مشغول باشد و به نظر می رسد با توجه به مصدومیتش بعید است بتواند این کار را انجام دهد اما من مطمئن هستم جان کری نقش مهمی در این تلاش خواهد داشت.

جاش ارنست گفت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در حال درمان است. این مسئله احتمالا بر شیوه مشارکت وی در این گفتگوها تاثیر می گذارد اما همانطور که گفتم من تصور می کنم جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ایفای نقش رهبری و مهم خود در این مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن تا پایان ماه ادامه خواهد داد.

وی درباره نقش احتمالی رایس با توجه به مصدومیت جان کری گفت: در حال حاضر بسیار زود است که بگوییم چه تغییری در نقش جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روی می دهد. وی قبلا نقش رهبری را در گذشته داشته است و من تصور می کنم وی همچنان به نقش رهبری خود ادامه خواهد داد. مصدومیت وی شاید مانع از سفر وی خواهد شد اما تردیدی ندارم وی همچنان نقش مهمی در این تلاش خواهد داشت.من در حال حاضر تغییری را تصور نمی کنم.

جاش ارنست درباره اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص لزوم دسترسی به سایت های نظامی در ایران گفت: ما در این زمینه تاحدودی به صورت مفصل با ایران به همراه شرکای ۱+۵ در هفته اول آوریل در قالب توافق سیاسی گفتگو کردیم. این توافق سیاسی سرزده ترین بازرسی هایی را که تاکنون بر برنامه هسته ای یک کشور اعمال شده است، اعمال خواهد کرد. همچنین مجموعه دیگری از بازرسی ها و مقررات علیه ایران اعمال خواهد شد که برکشورهای دیگر نیز اعمال شده است. منظورم پروتکل الحاقی است و این(پروتکل الحاقی) مسلما مجموعه‌ای از قوانین و مقرراتی است که برای بازرسی برنامه هسته ای کشورها به کار گرفته می شود.این پروتکل الحاقی علیه کشورهای دیگری نیز به کار گرفته شد و علاوه بر این در صورت رسیدن به توافق با ایران نیز اعمال می شود و شامل بازرسی ها از تاسیسات نظامی در شرایط خاص است. بنابراین همچنان باید بر روی جزییات کار شود اما نکته این است که رئیس جمهور فقط می خواهد توافق هسته ای را تا پایان ژوئن امضاء کند.جزییات این توافق بیانگر تعهدات سیاسی است که ما و ایران هفته اول آوریل به آن رسیدیم.این اصولی است که ما داریم.قرار است درباره جزییات بیشتر گفتگو صورت گیرد.ما بر روی جزییات تمرکز داریم.

وی درباره اظهارات مقام معظم رهبری در خصوص اجازه دسترسی ندادن بازرسان به سایت های نظامی گفت: ما به گفتگو در این زمینه ادامه می دهیم اما حقیقت این است که توافق سیاسی در هفته نخست آوریل بدست آمد که در آن ایران توافق کرده است با سرزده ترین بازرسی ها که تاکنون بر یک کشور اعمال شده است،همکاری کند.همچنین کشورهایی دیگر هستند که برنامه هسته ای آنها نیاز به بازرسی دارند.ما به صورت روشن گفتیم که ابعاد نظامی برنامه ایران باید در این گفتگوها حل شود.

جاش ارنست درباره بازداشت چند شهروند آمریکایی در یمن گفت: من نمی توانم به گزارش ها درباره این مسئله به خاطر در نظر گرفتن حفظ حریم خصوصی چیزی بیافزایم.ما در تلاش هستیم جزییات بیشتر را در فرصت مناسب و نسبتا زود فراهم کنیم اما در حال حاضر من در موضعی نیستم تا در این زمینه صحبت کنم.من اطلاعی از تغییر سیاست آمریکا در این زمینه ندارم.ما تلاش می کنیم آزادی این شهروندان را فراهم کنیم.


کد مطلب: 425735

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/425735/کسالت-قدیمی-سراغ-ظریف-آمد-تاثیر-مصدومیت-کری-مذاکرات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com