پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
قالیباف در جلسه امروز شورای شهر:

قویا ازسازمان مدیریت بحران دفاع می‌کنم

يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب: 425469
شهردار تهران با بیان اینکه برای مقابله با حوادث و مدیریت بحران باید مدیریت یکپارچه ایجاد شود، گفت: کارنامه شهرداری در مدیریت بحران قابل قبول بوده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ محمدباقر قالیباف در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورا با اشاره به موضوع مدیریت بحران در شهر تهران گفت: از بعد ساختاری و عملکری در حوزه مدیریت بحران شکی نیست که خوب عمل نشده است ولی این موضوع نه به شورای شهر بر می‌گردد نه به شهرداری‌. تصمیم ساختاری هم نیست که بخواهیم یک شبه آن را حل کنیم.

وی ادامه داد: مشکلات امروز در حوزه مدیریت بحران ناشی از انباشتگی جمیع مشکلاتی است که در مدت زمان طولانی ایجاد شده است.

قالیباف افزود: ما با دو مبحث مدیریت بحران در کشور و نیز سازمان مدیریت بحران شهر تهران مواجهیم و من اینجا قویاً اعلام می‌کنم که از سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران دفاع می‌کنم. ما حداقل در کشور هیچ شهری را سراغ نداریم که مانند تهران عمل کرده باشد.

شهردار تهران سپس خطاب به عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهر تهران گفت: آقای مختاباد به زلزله ژاپن اشاره کردند که لازم می‌دانم چند نکته‌ای در این باب بگویم. در وهله اول باید گفت این زلزله ۷/۸ ریشتر نبوده بلکه ۸/۷ ریشتر بوده و در شهر توکیو نیز نبوده و هزار کیلومتر دورتر از این شهر اتفاق افتاده و در عمق ۵۰ کیلومتری نیز رخ داده است. اگر ما به واقعه‌ای استناد می‌کنیم باید اطلاعات دقیق آن را نیز ذکر کنیم.

قالیباف همچنین خطاب به رحمت‌الله حافظی دیگر عضو شورای شهر و با اشاره به حادثه سیلاب مترو گفت: بر خلاف شما که تصور می‌کنید این از هنر مدیریت نیست که در محل بحران حضور داشته باشیم من می‌گویم که این وظیفه و افتخار شهردار است که دوشادوش دیگر عوامل در صحنه حضور داشته باشد و بحران به وجود آمده را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: یک زمانی زلزله‌ای ۲۰۰ نقطه از شهر را در بر می‌گیرد در این هنگام شهردار باید نقطه‌ای را برای مدیریت انتخاب کند تا بر این ۲۰۰ نقطه احاطه داشته باشد یا زمانی بحران ۱۰ نقطه از شهر را درگیر می‌کند و باید محلی را بیابیم که بر ۱۰ نقطه احاطه داشته باشیم اما وقتی یک نقطه دچار بحران شده است شهردار حتما می‌بایست در محل حضور داشته باشد و اگر در اتاق خود بنشیند نشانگر بی عرضگی او خواهد بود.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به حادثه فرود هواپیما در فرودگاه اصفهان که مربوط به چند سال پیش می‌شد تصریح کرد، ما همین حادثه را می‌توانیم مبنایی بر مدیریت بحران کشور قرار دهیم. هواپیمای فوکر ۱۰۰ که در نزدیکی فرودگاه فرود امد اما چندین ساعت طول کشید تا آن را پیدا کردند در حالی که همه تلفن‌های همراه مسافرین هم روشن بود و وضعیت وخیمی به وجود نیامده بود. در نظر بگیرید اگر در آن شرایط مسافران مجروح یا فوت می‌شدند آیا گذشت چنین زمانی برای امداد رسانی مورد قبول بود.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی دوستان به بافت فرسوده و نیز گسل‌ها اشاره کردند که نباید روی این گسل‌ها سازه بنا شود اما دوستان توجه داشته باشید ما نمی‌توانیم بگوییم نسازید بلکه باید بگوییم چگونه بسازید. مالکیت خصوصی در اسلام محترم شمرده شده است.

وی اضافه کرد: اما مشکل جایی است که نه بر حسب امکاناتی که برای شهروندان ایجاد می‌شود عوارض دریافت می‌کنیم و نه بر حسب خساراتی که به آنان وارد می‌کنیم، خسارت پرداخت می‌کنیم.

قالیباف افزود:امروز هزاران امکان در یک محله ایجاد می‌شود که موجب ارزش افزوده برای ساکنان آن می‌شود اما آیا به این تناسب عوارض و مالیات دریافت می‌شود، کما اینکه جنب منازل زندان ساخته می‌شد و موجب اثرات نامطلوب بر ارزش بهای زمین می‌شد و خسارتی هم به ساکنان پرداخت نمی‌شد. حال آنکه ما همین زندان قصر را با صرف هزینه بسیار ،به امکانی برای افزایش ارزش افزوده ساکنان محل تبدیل کردیم اما نه آنجا خسارت دادیم و نه اینجا عوارض می‌گیریم. جمع این موارد است که سبب ناکارآمدی در مدیریت بحران می‌شود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: برخی دوستان نیز اشاره داشتند که قالیباف به جای بررسی تونل‌ها به سازمان مدیریت بحران نیز سر بزند ،بنده از زمانی که افتخار شهردار شدن را پیدا کردم وظیفه خود می‌دانستم که مدیریت بحران شهر تهران را متحول کنم.

آقای دنیا مالی که آن زمان معاون فنی عمرانی شهرداری بود شاهد است که هفته ای یکبار جلسات خود را در ساختمان مدیریت بحران برگزار می‌کردیم و حتی به خاطر مدیریت بحران کارگاه عملیاتی خود را نیز تخلیه کردیم.

وی ادامه داد: عزیزان اینکه امروز تعداد سوله‌های مدیریت بحران از ۵ عدد به ۱۱۰ عدد رسیده و یا ایستگاه های آتش نشانی از ۷۰ به ۱۱۰ عدد رسیده است کار راحتی نیست که راحت آن را بیان می‌کنیم. ما حتی برای تک تک پل‌های شهر تهران طرح کنترلی و اصلاحی برای ایمنی گذاشتیم و حتی به بیمارستان‌های شهر تهران نیز پرداختیم.

قالیباف افزود: ازاینرو باید گفت که انصافا سازمان مدیریت بحران شهرداری کارنامه‌ای قابل قبول دارد.

شهردار تهران اظهار داشت: شهرداری تهران در حوزه وظایف خود خوب کار کرده اگر نگوییم عالی کار کرده اما اگر نقصی در مدیریت بحران برای مقابله با حوادث است به این دلیل می باشد که ما نیازمند یک اقدام فرابخشی هستیم.

وی گفت: امروزه ما حتی برای تهیه نقشه شبکه لوله‌های آب و گاز دچار مشکل هستیم و با ما همکاری نمی‌شود!

قالیباف در بخش پایانی سخنان خود به حذف نماینده شورا در مدیریت بحران و جایگزینی نماینده وزیر کشور اشاره کرد و یاد آور شد: متاسفانه در دولت مرتب به دنبال این هستند که اختیارات شورا را محدود کنند. نظیر همین لایحه‌ای که مربوط به استیضاح شهردار است . در مجلس نیز طرح‌هایی در دست تدوین است تا وظایف شوراها را محدود کنند این در حالی است که نباید گذاشت شورا را دولتی کنند چرا که شورا و شهرداری نهاد‌های عمومی غیر دولتی هستند و در قانون هم به این امر توجه شده است.

شهردار تهران گفت: من هم مخالف حذف نماینده شورا در مدیریت بحران هستم اما من چه اندازه اختیار دارم. اینکه مدیریت بحران به ما سپرده می‌شود آیا اختیارات هم به ما داده می‌شود؟

قالیباف اظهار داشت‌: شهرداری با تمام این کاستی‌ها اقدامات مناسبی انجام داده و چند سالی می‌شود در حوزه آموزش مسائل ایمنی نظیر آنچه آقای مختاباد ذکر کردند «هنگام حادثه از کجا باید خارج شویم » اقدامات مناسبی انجام داده است اما تمام اقدامات نیازمند ضمانت یکپارچگی مدیریت است.

* مهمترین راه برای مقابله با بحران ساخت و ساز محکم و مقاوم است


مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان ارائه گزارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: اگر در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن زلزله می‌آید و خسارتی وارد نمی‌شود به ستاد بحرانشان بر نمی‌گردد بلکه به تدابیری است که در هنگام ساخت و سازها و مقاوم سازی بناها و یا آموزش انجام داده اند.

وی در ادامه افزود: ساخت و ساز در این کشورها به درستی و بر اساس اصول ودر عین حال مقاوم ساخته می‌شود. چنانچه چنین موضوعاتی در اولویت شهرسازی ما قرار نگیرد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ستاد بحران بتواند هم در بخش مقابله و پیشگیری به نحو احسن کار کند.

چمران خاطرنشان کرد: الان صحبت از رئیس مدیریت بحران شهر تهران مطرح است این در حالی است که در نمونه عملیاتی آن که در بم مواجه بودیم رییس ستاد بحران که بر عهده استاندار بود را به وزیر کشور وقت دادند این در حالی است که شهردار شهر که اتفاقا مهندس عمران بود و به تمامی راههای شهر هم اشراف داشت را در جلسه ستاد راه نمی‌دادند. می‌خواهم بگویم که در لحظات بحرانی حتی امکان دارد سکان مدیریت بحران را واگذار کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد مجموعه مدیریت بحران یک مجموعه چند بخشی است که باید در یک نقطه ایی مشترک دور هم باشند و آن در نقطه پیشگیری، حین بحران و بعد از بحران است.

*‌اجازه ساخت و ساز در پهنه‌های روی گسل داده نشود


اقبال شاکری در جریان جلسه امروز شورا گفت:همانطور که می‌دانید قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران سال ۸۶ تصویب شده که قرار بود به صورت آزمایشی ۵ سال اجرا شود و متاسفانه بعد از طی دوره آزمایشی شاهد هستیم که چندین سال است اقدامی در جهت ساماندهی این سازمان صورت نگرفته است.

شاکری ادامه داد: در طرح‌های جدیدی که از سوی دولت به مجلس ارائه شده مثل اینکه قرار است زمام سازمان مدیریت بحران به وزارت کشور یا استانداری واگذار شود که من از شهردار و رئیس شورا می‌خواهم این موضوع را با توجه به اهمیتی که دارد در مجلس پیگیری کنند.

رئیس کمیته عمران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اتفاق دیگری که افتاده حذف نماینده شورا از ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران و جایگزینی آن با نماینده وزارت کشور بوده که این امر هم باید پیگیری شود.

شاکری همچنین با اشاره به بهره برداری سوله‌های بحران، گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم این سوله‌ها را مدیریت کنیم آن وقت چطور انتظار داریم بحران را مدیریت کنیم بنابراین باید هر چه زودتر تکلیف این سوله‌ها روشن شود.

رئیس کمیته عمران همچنین خاطر‌نشان کرد‌: لایه پهنه‌های گسلی موضوع دیگری است که باید به ان توجه کرد ، متاسفانه در این لایه‌ها ساخت و ساز می‌شود که باید هر چه سریعتر مقاومت شهر‌سازی در طرح تفصیلی مستقر کنیم و اجازه ساخت و ساز در این پهنه‌های گسلی را ندهیم.

*‌بازنگری در ساختار مدیریت پیشگیری و بحران شهر تهران


پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شهر تهران در جریان جلسه شورا با اشاره به اینکه حساسترین و پر مخاطره‌ترین موضوعات کشور موضوع مدیریت بحران در شهر تهران است اظهار داشت: مدیریت بحران در تهران شاید بتوان به جرات گفت یکی از حساسترین و پرخطرترین موضوعات کشور است.

وی افزود: شهری که کشور شهر است‌‌، ۸ تا ۱۲ میلیون جمعیت ثابت و شناور دارد ، قسمت مرکزی شهر که قلب شهر محسوب می‌شود در معرض تهدید بالقوه بافت فرسوده قرار دارد که در بی اعتنایی مسئولین در عمل و پرنگ بودن شعار رسیدگی به این معضل روزگار می‌گذرانند. ضعف در نظارت بر ساخت و سازها و تخلفات در استحکام بنا از دیگر تهدیدات بالقوه شهر است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا افزود: ساختار موجود مدیریت بحران عملا یک شکل کاریکاتوری از وظایف ،اختیارات و توانمندی‌ها را به وجود آورده است.

سروری یادآور شد: ظاهرا قرار است آن اتفاق مهم و هول انگیز بیفتد تا مسئولین بفکر پیشگیری بیفتند در اصل مدیریت بحران با مدیریت صد پاره شهری یک لطیفه فرح انگیز است. با توجه به مشکل دسترسی نیازمند به توسعه مراکز مدیریت بحران در دل محلات و در بافت فرسوده هستیم.

سروری با شاره به سخنان عبدالحسین مختاباد خاطر نشان کرد: اظهارات وی دلالت بر تسریع در روند تجمیع ظرفیت‌های نظام در مدیریت قبل از بحران دارد به زبانی دیگر پازل مدیریت بحران محتاج سهم تاثیر گذار همه دستگاه‌ها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *