چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

ورود ۱۸ میلیارد نخ سیگار قاچاق به کشور

يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 425389
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت با اشاره به مصرف ۱۸ میلیارد نخ سیگار قاچاق در سال گذشته گفت: با افزایش مالیات بر دخانیات می توانیم مصرف دخانیات را در کشور کنترل کنیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مجتبی خسروتاج در همایش روز جهانی کنترل دخانیات با بیان اینکه وزارت صنایع در راستای سیاست های وزارت بهداشت برای تندرستی و سلامت مردم و مبارزه با قاچاق مواد دخانی، تولید و برخورد با قاچاق در حال فعالیت است، افزود: در سال گذشته افزون بر ۲۸.۷ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شد و حدود ۱۳.۶ میلیارد نخ نیز واردات رسمی سیگار در کشور داشته ایم.

وی در ادامه افزود: از ۵۵ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف شده در سال گذشته در کشور، حدود ۱۸ میلیارد نخ مربوط به قاچاق سیگار در کشور بوده است و این تقریبا ۳۰ درصد مصرف کشور است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس گزارشات جهانی حدود ۳۰ درصد از تولیدات سیگار در دنیا مشخص نیست که از چه راهی مصرف شده است.

مجتبی خسروشاهی با بیان این که صنعت سیگار سودآورترین صنعت تجاری دنیاست و از آنطرف هم مرگ آورترین صنعت نیز می باشد، گفت: در سال ۲۰۱۳، ۷۲۲ میلیارد دلار حاصل فروش خرده فروشی ها بوده است و این صنعت به طور رسمی در دست ۵ شرکت عمده دنیاست.

وی افزود: مهمترین و موفق ترین روش کنترل مصرف سیگار افزایش مالیات بر این محصول است که با این روش می توانیم جلوم مصرف سیگار را بگیریم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این که عرضه و تقاضا رابطه معکوس دارد، گفت: قیمت پایین سیگار باعث مصرف بیشتر آن می شود و چون نیکوتین سیگار باعث اعتیاد می شود لذا بازارهای جهانی با پایین نگه داشتن قیمت سیگار زمینه مصرف بالای آن را فراهم می آورند پس لازم است ما با افزایش مالیات بر سیگار با مصرف آن برخورد کنیم.

خسرو تاج گفت: سازمان بهداشت جهانی طرح جامع ردیابی و پیگیری مسیرها برای پیگیری از قاچاق از لحظه ورود هرکالا تا مصرف نهایی توسط مصرف کننده را داده است و لازم است این طرح نیز در کشور اجرا شود و به طبع بسیار موفق نیز خواهد بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به تجربه جهانی در کشورهایی از جمله استرالیا و فنلاند، اندازه قوطی سیگار و پیام های درج شده روی قوطی سیگار می تواند در کم کردن مصرف آن تاثیرگذار باشد.

خسروتاج با تاکید مجدد بر تاثیر افزایش مالیات بر سیگار در مصرف آن گفت: لازم است هم راستای هرکدام از سیاست های وضع شده درخصوص عرضه و تقاضای سیگار، مکانیزم های کنترل واردات قاچاق آن را نیز در نظر گرفت تا تاثیر مالیات بر سیگار موثرتر واقع شود.

وی گفت: در سال گذشته ۳۰ درصد واردات سیگار از طریق قاچاق به کشور داشته ایم و در صورت کنترل آن می توانستیم حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به خرانه کشور اضافه کنیم که متاسفانه به علت عدم کنترل آن این منابع را نیز از دست دادیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه لازم است با نیروهای موجود، قاچاق سیگار در کشور را کنترل کنیم، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز همسو با اهداف وزارت بهداشت در این زمینه حرکت می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *