چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

بخیه‌هایی که اموات را می‌آزارد

يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰
کد مطلب: 425306
ناظر تطهیر مجتمع عروجیان سازمان بهشت زهرا (س) نسبت به برخی بی ملاحضگی‌ها درباره متوفیانی که پس از کالبد شکافی از سازمان پزشکی قانونی به غسالخانه بهشت زهرا (س) ارجاع داده می‌شود و دارای بخیه‌های نامرتب و خونریزی هستند، انتقاد کرد.
به گزارش جهان، حجت السلام حاج عبدالملکی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره برخی مشکلاتی که برای متوفیان در زمان تطهیر آنان در غسالخانه پیش می‌آید، اظهار داشت: یکی از این مشکلات مربوط به بخیه‌ها‌ی است که در سازمان پزشکی قانونی بر روی متوفیان صورت می‌پذیرد زیرا باید به صورتی اندام را بخیه کنند که خونریزی نداشته باشد یا حداقل خونریزی‌ها خیلی جزئی باشد، چون اگر خونریزی‌ها کم باشد حداقل می‌توان کاری انجام داد.

حجت السلام عبدالملکی ادامه داد: اگر خونریزی‌های اموات بر اثر بخیه‌ها زیاد باشد از نظر شرعی مشکل ایجاد می‌شود، به نحوی که برخی مراجع همانند مرحوم گلپایگانی عنوان می‌کنند که چنین میت‌های با چنین خونریزی‌ها را اگر غسل هم دهیم تیمم نیاز دارند.

پزشکی قانونی کوک‌ بخیه‌ها را ریزتر بزند


ناظر تطهیر مجتمع عروجیان سازمان بهشت زهرا (س) با درخواست از سازمان پزشکی قانونی مبنی بر اینکه زحمت بکشند و کوک‌های بخیه‌های کالبد شکافی را ریزتر بزنند، عنوان کرد: این کار مسلماً ثواب و اجر بیشتری خواهد داشت و هم اینکه منزلت خودشان هم بالاتر خواهد رفت و ان‌شاءالله این اصلاح صورت پذیرد تا ما نیز در این جا (غسالخانه) کارمان را به نحو صحیح‌تری انجام دهیم.

میت‌های که خون‌شان تخلیه می‌شود


حجت السلام عبدالملکی در مقایسه ای بین کالبد شکافی در سازمان نظام پزشکی ایران با سازمان نظام پزشکی کشورهای دیگر تصریح کرد: میت‌های که هرزگاهی از خارج از کشور به غسالخانه بهشت زهرا (س) انتقال پیدا می‌کند کوک‌های بخیه آنان بسیار منظم و مرتب است، حتی خون این میت‌ها هم تخلیه می‌شود، کما اینکه برخی از مراجع ایراد می‌گیرند که خون میت تخلیه نشود، ولی حداقل باید کوک‌های بخیه خوب زده شود.

بخیه‌های که غسال بر بدن میت می‌زند


ناظر تطهیر مجتمع عروجیان سازمان بهشت زهرا (س) خاطرنشان کرد‌: یک زمانی شاهد آن بودیم که باید برخی بخیه‌های ناقص را خودمان در غسالخانه می‌دوختیم، یعنی غسال بهشت زهرا (س) مجبور بود شکاف‌های زیاد روی میت را خودش می‌دوخت تا بتواند غسل را انجام دهد، زیرا برای غسل میت این شکاف‌ها و بخیه‌های نامرتب و ناقص مشکل ایجاد می‌کند، البته با پیگیری‌های کردیم وضعیت بهتر شده است ولی همچنان باید خیلی بهتر از این شود زیرا روند کنونی در این مسئله ضعیف است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *