جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۰
۷

تعقیب ناوهای ۱۰۰هزار تُنی با شناورهای ۸۰ناتی سپاه +عکس

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 425178
نیروی دریایی سپاه در سال جاری شناورهایی را تحویل خواهد گرفت که ۸۰نات سرعت دارند. داشتن چنین سرعتی برای تعقیب و درگیری احتمالی با ناوهای هواپیمابر ۱۰۰هزار تُنی، بسیار ایده‌آل است.
تعقیب ناوهای ۱۰۰هزار تُنی با شناورهای ۸۰ناتی سپاه +عکس
به گزارش جهان، یک سال پیش در اواسط اردیبهشت ماه بود که سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، خبر مهمی به رسانه‌ها داد. او گفت که، "ما به دنبال سرعت بالای ۸۰ نات در شناورهای تندرو هستیم، کسانی که با مبانی علمی این موضوع آشنا هستند، می‌دانند که این عدد، عدد دیوانه‌کننده‌ای است و از هر موضوعی در دنیا سخت‌تر است که شما سرعت بالای ۸۰ نات داشته باشید."

او این سخنان را در همایشی با نام "شناورهای تندرو" در اردیبهشت ماه سال ۹۳ بیان کرده بود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در آن همایش، هدف گذاری این نیرو را در مورد سرعت شناورهای تندرو، ۳ برابر سرعت قایق‌های تندروی آمریکایی‌ها اعلام کرده و تأکید کرده بود که، اکنون سرعت شناورهای تندرو آنها (آمریکایی‌ها) ۳۱ نات است و ما به سرعت ۶۰ نات دست یافته‌ایم.

اما حالا با گذشت حدود یک سال از آن روز و سخنان فرمانده نیروی دریایی سپاه، وی بار دیگر دقیقا در همایشی با همان نام، از شناورهای ۸۰ناتی سخن گفته که این نیرو در سال جاری تحویل خواهد گرفت، شناورهایی که قطعا معادلات را خلیج فارس را و دریای عمان تغییر خواهد داد.

تمرین انهدام ناوهای غول‌پیکر توسط شناورهای تندرو سپاه
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000425/nf00425178-1.jpg

دریادار فدوی روز سه شنبه هفته گذشته طی سخنانی گفته بود: ما مدت‌های زیادی شناور تندروی موشک‌انداز با سرعت ۶۰ نات را داشتیم و ان‌شاءالله در سال ۹۴ که سال پایانی برنامه پنجم توسعه است، شناورهای موشک‌انداز با سرعت ۸۰ نات را عملیاتی کرده و تحویل خواهیم گرفت.

هم‌اکنون، عاشورا، ذوالفقار، یامهدی و سراج، معروف‌ترین شناورهای تندرو ایران به حساب می‌آیند. این قایق‌ها مجهز به موشک‌ کروز، راکت و بعضا همانند شناور ذوالفقار مجهز به کروزهای نصر۱ هستند.

اما چند سال پیش، همه چیز با ورود یک قایق تندرو به کشور تغییر کرد. ۱۹ مرداد ماه سال ۸۹ دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در بندرعباس خبری مهم را اعلام کرد؛ وی گفته بود: هنگام انتقال یک قایق تندرو از انگلیس و از مسیر آفریقای جنوبی، یک ناوچه آمریکایی تلاش کرد تا از انتقال آن به خاک ایران جلوگیری کند، که با دخالت نیروی دریایی، ناوچه آمریکایی ناکام ماند.

قایق تندرو سراج ۱ متعلق به سپاه، بسیار شبیه بیلدرانر است
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000425/nf00425178-2.jpg

وی با اشاره به اینکه ایران با الگوبرداری از این قایق تندرو توانست آن را بومی‌سازی و تولید کند، اضافه کرده بود: ایران در حال حاضر طرح مسلح کردن این قایق تندرو به انواع موشک و اژدرهای دریایی را به اجرا گذاشته است.

اشاره سردار فدوی احتمالا به همان تندروترین قایق جهان است که تا آن زمان فقط یک قایق معمولی برای استفاده در مسابقات دریایی بود. این قایق "بیلد رانر" نام داشت که با ورود آن به کشور و دستیابی سپاه به آن، روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز گزارش داد که، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از فروش سریع‌ترین قایق دنیا معروف به شناور تندرو" بلید رانر -۵۱" به ایران و تغییر کاربری آن به نظامی، به شدت نگران شده‌اند.

تجهیز این شناور و شناورهای دیگر سپاه پاسداران به موشک‌های پرسرعت و تولید انبوه آنها و علاوه بر آن، تجهیز شدن‌شان به موشک‌های زیرسطحی که احتمالا "حوت" به عنوان یکی از مخرب‌ترین این اژدرها، جزو گزینه‌ها خواهد بود، موازنه دریایی را به نفع ایران در منطقه تغییر داد و آمریکا را مجبور کرد تا راهبرد دفاعی خود در عرصه دریا را تغییر دهد.

یک سال پس از اینکه فرمانده نیروی دریایی سپاه از تلاش این نیرو برای دستیابی به سرعت "دیوانه‌کننده" برای شناورهای تندرو خبر داده بود، حالا خبر از عملیاتی‌شدن شناورهای تندرویی با همین سرعت یعنی ۸۰ نات یا همان ۴۱ متر بر ثانیه، خبر داده است.

ناو هواپیمابر ۱۰۰هزار تُنی نیمیتز
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000425/nf00425178-3.jpg

هم‌اکنون بیشترین سرعتی که شناورهای آمریکایی دارند، چیزی در حدود ۴۰ نات است که این سرعت در شناورهای غول‌پیکر کاهش چشمگیری دارد. حمله به چنین ناوی با شناورهایی که ۸۰نات (۴۱متر بر ثانیه) سرعت دارند، می‌تواند به راحتی آن ناو غول‌پیکر هواپیمابر که برخی از آنها حدود ۱۰۰هزار تن وزن، ۴هزار خدمه و نیرو، بیش از ۷۰ فروند جنگنده، چندین بالگرد و تجهیزات دیگر را با خود حمل می‌کند، را نابود کند و این یعنی میلیاردها دلار خسارت در عرض کمتر از یک ساعت، حتی صرف تعقیب چنین ناوهای عظیم الجثه‌ای با شناورهای ۸۰ناتی، این ناوها را بیش از گذشته در هدف‌قرار گرفتن قرار می‌دهد.

دستیابی به سرعت ۸۰ نات برای قایق‌های تندرویی که طبق گزارش رسانه‌های غربی چیزی در حدود ۵۰۰۰ فروند از آنها توسط سپاه آماده به‌کارگیری و استفاده رزمی هستند، چیزی شبیه یک معجزه است و در اختیار داشتن چنین سرعتی نه تنها جایگاه شناورهای نیروی دریایی سپاه را با فاصله حدود ۵۰ناتی از رقبایش در جهان، در رتبه نخست دنیا تثبیت می‌کند، بلکه سازمان رزم دریایی سپاه پاسداران را نیز متحول خواهد کرد.
منبع: تسنیم - حسین دلیریان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


توفیقی از قزوین
سپاه اسلام مهمتر از تجهیز به سلاحهای نظامی به سپاه عقیده و ایمان مجهز است و این معنی وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله سر فراز باشی وطن من.
نمیشه تکنولوژی کنترل از راه دور پهبادها رو روی اینها پیاده کرد فک نکنم بشه اگرم بشه تو ایران نمیشه
United States
از كجا معلوم !
شايد شده ولي نميگن!
چه تفکر لطیف و ظریفی دارید
Iran, Islamic Republic of
انشالله
اونها هم بیکار ننشستند موشک هل فایر مقابله شناور هاست