پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

عوارض استفاده نادرست ازآنتی بیوتیک ها

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۰
کد مطلب: 424684
آنتی بیوتیک ها که سبب کشتن میکروب ها یا توقف تکثیر آنها می شوند، در بین داروهای امروزی بیشترین حجم تجویز را به خود اختصاص داده به طوری که بیش از ۵۰ درصد از پزشکان به بیماران انواع آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند.
به گزارش جهان، تجویز حجم زیاد آنتی بیوتیک از سوی پزشک و یا استفاده خودسرانه بیماران از این نوع داروها یکی از مشکلات نظام دارو و درمان کشور محسوب می شود و ازسوی دیگر سبب عوارضی مانند ایجاد لک بر روی دندان،بثورات جلدی در کودکان و نوجوانان، پولیپ مری، تغییر در کاهش ترشحات معده و ناراحتی های گوارشی می شود.

هرچند برخی آنتی بیوتیک ها علیه انواع گسترده ای از عفونت ها مؤثر هستند ولی مهم است که بدانیم هر آنتی بیوتیکی مختص درمان بیماری خاص است و آنها فقط علیه عفونت هایی به کار می روند که توسط باکتری ها٬ قارچ ها و انگل های بیماری زا بوجود آمده باشند و علیه بیماری های ویروسی تاثیری ندارند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از پزشکان به بیماران انواع آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند،گفت:مصرف بی رویه و تجویز نادرست آنتی بیوتیک یکی از مشکلات نظام دارویی در کشور به شمار می رود.

دکتر حمید خیری افزود:آنتی بیوتیک ها به علت نوع تاثیر جزو بدترین داروهایی هستند که خودسرانه مصرف می شوند و در صورت عدم نیاز بیمار به استفاده از این داروها، مقاومت میکروبی در فرد و در نتیجه در سطح جامعه ایجاد می شود.

وی اظهار کرد:متاسفانه با توجه به هشدار ها و اتخاذ تدابیر مختلف بخش قابل توجهی از مردم به مصرف آنتی بیوتیک ها مبادرت کرده و خودسرانه و بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف آن می کنند.


***استفاده نادرست آنتی بیوتیک یعنی مشارکت در گسترش مقاومت دارویی


خیری با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۰ هزار مورد عارضه ناشی از مصرف نادرست دارو در ایران اتفاق می افتد،گفت:۲۰ درصد داروها در کشور به صورت خود سرانه مصرف می شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از پزشکان به بیماران مراجعه کننده آنتی بیوتیک تجویز می کنند، افزود:آمار دقیقی از عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها ارایه نشده است اما می توان گفت که عارضه مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها در کشور زیاد است.

خیری تصریح کرد:بسیاری از بیماران برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک ندارند و مصرف بی رویه و نادرست آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به افزایش مقاومت میکروبی شود.

وی تصریح کرد:اگر آنتی بیوتیک خودسرانه و نادرست مصرف شود میکروب، آنتی بیوتیک را به عنوان ماده غذایی مصرف و سبب گسترش فعالیت و مقاومت میکروب خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران تصریح کرد:بسیاری از افراد با خوردن آنتی بیوتیک به محض قطع شدن علائم تصور می کنند که بهبود یافته و از ادامه مصرف آن خودداری می کنند که این موضوع نیز سبب مقاومت میکروبی می شود.

وی ادامه داد:امروزه مقاومت میکروبی در جهان به دلایل عدم مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها و تجویز نادرست آن اتفاق افتاده است.


***ایران در مصرف دارو در رده بیستم جهان قرار دارد


عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در ایران مصرف دارو نسبت به سایر کشورهای جهان بالا است گفت:ایران در آسیا پس از چین دومین کشوری است که بیشترین مصرف دارو را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: همچنین ایران در بین کشورهای جهان در ردیف بیستم مصرف دارو قرار دارد.

خیری یاد آور شد:سالانه هر ایرانی به طور میانگین جهانی ۳۴۰ بار دارو مصرف می کند که این تعداد می تواند به صورت قرص، شربت و تزریقی باشد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: میانگین مصرف داروهای تزریقی در ایران حدود ۴۶ درصد است در حالی که این میزان مصرف در سطح جهانی ۱۱ درصد است.


*** ایجاد لک روی دندان تا پولیپ مری


خیری درباره عوارض مصرف نادرست و بی رویه آنتی بیوتیک ها گفت: مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها در شیرخواران،کودکان و نوجوانان بیشترین عوارض را به همراه دارد.

خیری اظهار کرد:اولین موضوعی که باید به آن توجه جدی داشت این است که آنتی بیوتیک به عنوان ضدحیات میکروب در بدن فرد قلمداد می شود و اگر آنتی بیوتیک در حد تعیین شده مصرف شود بیماری درمان خواهد شد.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران ادامه داد: اگر این دارو به درستی و دقت به بیماران تجویز شود علاوه بر اینکه عوارضی ندارد، می تواند بیشترین تاثیر را بر بیماری داشته باشد.

خیری اضافه کرد:برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند سبب تغییر رنگ دندان و ایجاد لک بر روی آن، بثورات جلدی در کودکان و نوجوانان، پولیپ مری، تغییر در کاهش ترشحات معده و ناراحتی های گوارشی شوند.


*** تجویز آنتی بیوتیک بر اساس آنتی بیوگرام


خیری با اشاره به اینکه در کشور ما کمتر تجویز آنتی بیوتیک براساس آنتی بیوگرام صورت می گیرد، اظهار کرد: تجویز آنتی بیوتیک ها باید بر اساس نوع میکروبی که در بدن فرد وجود دارد باید به بیمار تجویز شود و این در حالی است که تجویز انواع آنتی بیوتیک ها بدون تست آنتی بیوگرام به بیماران داده می شود.

منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *