سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۵

درسی که پولادی به مسئولان داد+فیلم

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۴
کد مطلب: 424681
در ماجرای سال گذشته پولادی و دعوت وی به تیم ملی با وجود تخلفاتی که مرتکب شده بود، پای رئیس فدراسیون فوتبال و برخی از مقامات وزارت ورزش به این موضوع باز شد.
گروه اجتماعی جهان نيوز- مهدی مهدیان: اوایل فصل لیگ برتر فوتبال که ماه قبل به اتمام رسید، آتش زیر خاکستر بحث معافیت غیر قانونی برخی از بازیکنان فوتبال مجددا شعله ور شد و این بار دامن بسیاری از فوتبالیست های مشهور را گرفت.

اگر چه جسته و گریخته در گذشته به موضوع جعل کارت پایان خدمت در فوتبال پرداخته شده بود اما به نظر می رسید اقدامات لازم به منظور جلوگیری از این عمل صورت نپذیرفته بود.اما در این دور از رسوایی برخی از فوتبالیست ها پای مقامات عالی انتظامی و نظام وظیفه هم به منظور پیگیری این تخلفات، باز شد.

در اقداماتی ضربتی برخی از فوتبالیست های اسمی که جعلی بودن کارت های آنها مسجل شد به تیم های نظامی رفتند تا دوران سربازی آنها در این تیم ها سپری شود.شکی نیست وجود قانون در هرکشوری به منظور رعایت نظم و اجرای آن الزامی است و عبور از قانون و تکرار آن می تواند به هر مجموعه ای آسیب برساند.حال سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا اگر جوانان دیگر وطن که فوتبالیست نیستند و شهرتی هم ندارند اقدام به جعل کارت معافی می کردند قانون برای آنها چه حکمی صادر می کرد؟ مگر غیر از این بود که به جرم جعل اسناد محکوم می شدند و بعد از سپری کردن دوره محرومیتشان به خدمت سربازی اعزام می شدند؟ حال چرا با این بازیکنان که به غیر از فوتبالیست بودن هیچ فرقی با بقیه جوانان ایران ندارند به راحتی نه تنها تاوان جرم خود را نمی پردازند اینگونه به فوتبال خود ادامه می دهند و انگار آب از آب تکان نخورده است.



اما این پایان کار نیست و ماجرا وقتی به منظور این تبعیض ها غم انگیز تر می شود که به مسئله چهار بازیکنی که به تیم ملی و به منظور حضور در جام ملت های آسیا دعوت شدند و از جمله مهرداد پولادی بازیکن تیم الشحانیه قطر و مدافع چپ تیم ملی کشورمان ورود کنیم.

قبل از هرچیز باید تاکید کنیم که اکثر ایرانی ها نسبت به وطن،آب و خاک و تیم ملی کشورمان در هر رشته ورزشی، تعصب ستودنی ای دارند و این تعصب با توجه به پرطرفدارتر بودن فوتبال بیشتر هم هست اما تجربه تاریخی نشان داده است که همین مردم بر قانون و اجرای دقیق آن تاکید بیشتری دارند و عملا قانون و رعایت آن را عزیز تر از هرچیزی می دانند حتی تیم ملی و موفقیت آن در جام ملت های آسیا، چرا که اگر قانون و عظمت کشور خدایی نکرده قربانی شود دیگر تیم ملی ای باقی نمی ماند که بخواهد پرچم و فرهنگ کشور را سرافراز کند.

در ماجرای سال گذشته پولادی و دعوت وی به تیم ملی با وجود تخلفاتی که مرتکب شده بود، پای رئیس فدراسیون فوتبال و برخی از مقامات وزارت ورزش به این موضوع باز شد و با توجه به درخواست کی روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، از مسئولین ورزش به منظور فراهم ساختن شرایط حضور پولادی در تیم ملی، مقامات نظام وظیف کشور با تعیین شروطی موافقت خود را با حضور مهرداد پولادی در تیم ملی و به منظور شرکت در جام ملت های آسیا موافقت کردند.

با توجه به مسئولیت و اختیارات قانونی که قانون در اختیار این مسئولین قرار داده بود می توان تا اینجای کار را به زحمت قانونی تلقی کرد از طرفی دیگر پولادی مدعی شده بود با توجه به اینکه دو سال با تیم الشحانیه قطر قرارداد دارد نمی تواند زیر قراردادش بزند چرا که با چنین کاری شکایت باشگاه قطری را در پی خواهد داشت و فدراسیون فوتبال و خودش دچار مشکلاتی خواهند شد، این در حالی است که با همه این اوصاف اگر دادگاه در این باره رای بدهد، ایران می تواند این بازیکن متخلف را از طریق پلیس اینترپل به کشور بازگرداند.



برفرض قبول چنین بهانه ای این سوال مطرح می شود که چرا اکنون با وجود اتمام لیگ قطر که در نهایت منجر به سقوط تیم پولادی به دسته پائین تر شد، چرا وی اقدام به حضور در ایران و برطرف ساختن مشکل سربازی اش نمی کند که هیچ بلکه مقدمات سفر مادرش به قطر را فراهم می کند؟ آیا روا است بازیکن متخلفی که در بازی های تیم ملی و در بازی با عراق هزینه زیادی بر تیم ملی تحمیل کرد اینگونه به قانون و جوانان هم سن و سال خود که در راه خدمت مقدس سربازی هستند دهن کجی کند و بخندد؟ آیا در چنین شرایطی دل آن جوانی که به علت مشکلات فراوان حتی نمی تواند یک هفته زمان اعزام خود را به تعویق بیاندازد، درد نمی آید؟ و یا اینکه با این اقدامات جذبه قانون و اجرا کنندگان قانون در کشور از بین نمی رود؟ اینها سوالاتی است که مسئولینی که به منظور موفقیت تیم ملی اجرای قانون را به تعویق انداختند باید پاسخ بدهند.آیا وزیر و رئیسی که متعهد شدند نظام وظیفه اجازه بدهد تا پولادی برای تیم ملی بازی کند و بعد از آن وی به کشور بازمی گردد و مشکلاتش را حل می کند، نباید اکنون پاسخگو باشد؟ و یا فراتر از آن مسئولین نظامی که اکنون متوجه شدند این بازیکن قصد بازگشت و اجرای قانون را ندارد، نباید به منظور بازگرداندن وی اقدام عملی کنند؟

اینها هم سوالاتی هستند که پاسخ آن قطعا مثبت است اما عدم انجام آن علامت تعجب سنگینی را بر اذهان عمومی و مخصوصا اذهان جوانانی که در شرایط مشابه مر قانون بر پرونده آنها ثبت شد، شده است.


همانطور که اشاره شد وجود قانون و رعایت آن الزامی است حتی اگر خدایی نکرده آن قانون بد باشد و عدم اجرای آن می تواند آسیب های زیادی در بخش فرهنگی و اجتماعی جامعه ایجاد کند، در شرایط موجود و عدم بازگشت پولادی و پولادی ها به کشور آن هم به علت اجرا شدن قانون، قطعا با توجه به ریش گرو گذاشتن برخی از مسئولین ورزش کشور و همچنین قبول آن توسط مسئولین نظام وظیفه و با توجه به حساسیت بحث خدمت سربازی در کشور و مخصوصا در میان قشر جوان جامعه، به نظر می رسد عدم اجرای قانون در این مورد خاص یعنی خدمت سربازی پولادی، شعار اجرای قانون را در جامعه ذبح می کند و در این صورت قطعا مسئولین نمی توانند پاسخ گوی انتقادات به جای جوانان و رسانه ها در این زمینه باشند، لذا انتظار می رود در این زمینه مسئولان ورزشی و نظامی مربوطه با ساماندهی مطالبات و انتقادات به حق رسانه ها و آحاد ملت با قدرت نسبت به اجرای قانون در این زمینه قدم بردارند.از یاد نباید برد که کشور در برهه های مختلف و در مواجهه با مشکلاتی فراتر و به مراتب سخت تر از این موضوع زیر بار زیرپا گذاشته شدن قانون نرفت و قطعا در این مورد هم می توان در نهایت طعم شیرین اجرای قانون را در جامعه به وجود آورد.


منبع: فرهنگ نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Latvia
طبق قانون کسانی که ضمانت این بازیکن را کرده اند باید محاکمه و خسارت پرداخت کنند . البته اگر قانون در کشور ما حکمفرما باشد و تبعیض در کار نباشد .
مرده شور قیافشو ببرن، مرتیک..
جهان سانسور کن!
طالقانی
United States
انقدر چشم تنگ هستید تا یه دوست را به دشمن تبدیل می کنید من خودم 28 ماه زمان جنگ خدمت کرده ام و لی ای راهش نیست قردادش تمام شد برمی گردد و به خدمت ببریدش جریمه هم کنید یه مملکت در گیر یه شخصه چقدر کوچک بینی
Iran, Islamic Republic of
ظريف جون توئي ؟؟؟؟؟ تو كه تو آمريكا خدمت كردي ناقلا اونم نه 28 ماه بلكه ساليان سال.....
علیرضا
دوست عزیز متن را مطالعه بفرمایید . اگر قانون بد است برای همه بد است اگر خوب است برای همه باید خوب باشد.
چرا گمان می کنید سربازی فقط برای پولادی ها سخت و دشوار است. ؟
شما زمان جنگ خدمت خدمت کردید دم شما گرم. چه ربطی به فرار از خدمت پولادی دارد ؟