جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
۲۴

افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان از وعده تا عمل

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 424352
طی ماه‌های اخیر اخبار مختلفی در رابطه با افزایش حقوق فرهنگیان و بهبود وضعیت معیشتی آنها مطرح شد که در آخرین مورد نمایندگان مجلس به دنبال تهیه طرحی برای افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان هستند طرحی که با اما‌واگرهایی همراه است.
افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان از وعده تا عمل
به گزارش جهان، این روزها بازار اخبار مختلف در رابطه با وضعیت معیشتی فرهنگیان حسابی داغ است به گونه‌ای که هر چند وقت یک بار اخباری درخصوص افزایش میزان حقوق فرهنگیان به گوش می‌رسد.

اواخر سال گذشته بود که اعتراض فرهنگیان در رابطه با وضعیت معیشتی شدت گرفت و پس از آن اخبار متعددی در رابطه با تلاش‌های دولت و مجلس برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان به گوش رسید.

** در نخستین گام، طرح رتبه بندی معلمان به عنوان راه حلی فوری برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان به تصویب هیئت دولت رسید و اردیبهشت سال جاری اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آن را ابلاغ کرد.

در نخستین روزهای سال ۹۴،‌علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش طی مصاحبه‌ای با صدا و سیما اعلام کرد: بر اساس احکام جدید، حقوق دریافتی معلمان از ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و۱۴ درصد افزایش حقوق کارکنان در سال ۹۴ نیز به آن اضافه می شود. همچنین احکام رتبه بندی معلمان از اول مهر صادر می‌شود که براساس این طرح معلمان به رتبه های پایه ارشد ، خبره و عالی تقسیم می شوند و در صدد افزایش مهارت‌های حرفه ای خود برمی آیند.

البته درخصوص افزایش ۱۴ درصدی حقوق فرهنگیان و عدم اعمال این افزایش در حقوق فروردین ماه اعتراضات زیادی مطرح است .

پس از اعلام خبر افزایش ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان آن هم با اجرای طرح رتبه بندی، کارشناسان و معلمان صاحب نظر در عرصه آموزش‌وپرورش طی اظهار نظرات متعدد افزایش ۶۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان را با اجرای طرح رتبه بندی عملیاتی ندانستند.به اعتقاد این کارشناسان گروه اندکی از معلمان با اجرای طرح رتبه بندی مشمول افزایش ۶۰۰ هزار تومانی حقوق می‌شوند و گروه وسیعی از معلمان نهایتاً از افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی حقوق بهره خواهند برد.

برخی از نمایندگان مجلس از جمله قاسم احمدی لاشکی نیز طرح مصوب دولت را رتبه بندی ندانسته و معتقد است که این طرح طبقه بندی فرهنگیان است چرا که در طرح رتبه بندی، معلمان همانند اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها دسته بندی می‌شوند و در هر رتبه‌ای که قرار بگیرند معادل ۸۰درصدحقوق هم رتبه خود در دانشگاه را دریافت خواهند کرد.

صرف نظر از تمام این مباحث باید به این نکته توجه داشت که طرح رتبه بندی در میان فرهنگیان با اقبال چندانی مواجه نیست. معلمان معتقدند که افزایش حقوق آنها باید همانند کارکنان سایر وزارتخانه‌ها باشد و ارائه طرح‌هایی همچون رتبه بندی و شرط و شروط گذاشتن برای افزایش حقوق فرهنگیان اشتباه است اما مسئولان آموزش‌وپرورش رتبه بندی را راهی برای دستیابی به کیفیت و به روز رسانی معلمان می‌‌دانند.

** خبر دیگری که طی هفته‌های اخیر درخصوص افزایش حقوق فرهنگیان منتشر شد به جلسه ویژه مجلسی‌ها با مسئولان نهادهای مختلف برای حل مشکلات معیشتی و رسیدگی به مطالبات فرهنگیان اشاره داشت.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام این خبر گفت:‌کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز یک شنبه ۶ اردیبهشت کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۸ شب میزبان مسئولان نهادهای مختلف است. در این جلسه طی مذاکرات میان نمایندگان مجلس و مسئولان نهادهای مختلف از جمله دیون عدالت اداری، وزارت اقتصاد، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در رابطه با حل مشکلات معیشتی معلمان و ارتقای وضعیت حقوقی آنها تبادل نظر می‌شود تا بتوان راهکاری را برای افزایش پایه حقوقی فرهنگیان در نظر گرفت.

اما این جلسه دستاورد ویژه‌ای را به همراه نداشت.

** تهیه لایحه بهبود معیشت فرهنگیان خبر دیگری بود که طی هفته‌های اخیر منتشر شد. نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ این وزارتخانه هر چه زودتر لایحه بهبود وضعیت معیشت معلمان و بازنشستگان را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

از سوی دیگر محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه دولت باید یک فکر اساسی برای فرهنگیان داشته باشد، گفت:فرهنگیان بابت توجه کلامی که به آنها می‌شود سپاسگزارند، ولی از شرایط مالی خود دلخورند و خود را نزد خانواده حتی دانش‌آموزان خود شرمنده می‌بینند. فرهنگیان منتظر اقدامات دولت هستند و انتظار می‌رود دولت برای بهبود وضعیت معلمان و فرهنگیان اقدامی اساسی انجام دهند و با مسائلی مانند طرح رتبه‌بندی معلمان بر مشکلات آنها سرپوش نگذارند. طرح رتبه‌بندی معلمان یک طرح فانتزی است، این طرح برای رقابت طراحی شده ولی کسی که از گرسنگی نای حرکت ندارد چگونه می‌تواند مسابقه دهد و رقابت کند.

** و در آخرین خبری که طی هفته گذشته منتشر شد نمایندگان مجلس از تهیه طرح دو فوریتی برای افزایش ۵۰۰ هزارتومانی حقوق فرهنگیان خبر دادند.

جلیل جعفری بنه عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام این خبر عنوان کرد: طرحی دوفوریتی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد که درصورت تصویب نهایی آن و همکاری دولت، حقوق فرهنگیان تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند، ‌البته این افزایش ربطی به طرح رتبه‌بندی معلمان ندارد.۱۴۴ نماینده مجلس طرح دوفوریتی «اعمال یک درصد ارزش افزوده و اختصاص آن به آموزش و پرورش» را امضا کرده‌اند که درصورت تصویب نمایندگان مجلس صرفا برای افزایش حقوق فرهنگیان هزینه می‌شود.

در سوی دیگر ماجرا قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندان به این طرح و افزایش حقوق ۵۰۰ هزار تومانی خوش بین نیست.

وی به تسنیم گفت:‌ اگر دولت با این طرح موافقت نکند حتی در صورت تصویب در مجلس به دلیل ایجاد بار مالی برای دولت مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شده و توسط شورای نگهبان رد می‌شود.این طرح باید از سوی دولت به مجلس ارائه شود.

به گزارش تسنیم، طی ماه‌های اخیر طرح‌های مختلفی در رابطه با بهبود وضعیت معیشتی معلمان اعلام شده است اما باید توجه داشت که این طرح‌ها باید به مرحله اجرا برسد تا بتواند به خوشبینی فرهنگیان کشور که مدت‌هاست از دو شغله بودن و دغدغه معیشتی گلایه دارند، منجر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همش وعده وعیده کجا عمل شده
Iran, Islamic Republic of
بیچاره فرهنگیان
دلم براشون می سوزه
ما شخصیت داریم از خودمون حمایت میکنیم دلت برای خودت بسوزه
ما یک لقمه نونمون حلاله
زررررررررررشک
معلم متنفر از از افراطگری
Iran, Islamic Republic of
اولا 14درصد افزایش در فروردین ماه اعمال و پرداخت شد ثانیا شما چرا در دولت قبل به فکر فرهنگیان نبودید ولی امروز کاسه داغتر از اش شده اید
Iran, Islamic Republic of
به کی پرداخت شد؟به همشیره ابوی جنابعالی پرداخت شد؟؟
شریف (معلم)
ما که معلمیم در فروردین هیچ افزایش حقوقی نداشتیم شما گجا در س میدید؟ اقای احمدی نژاد 5 سال نگذاشت مقرری ماه اول فرهنگیان اعمال بشه برای همین از فروردین افزایش داشتیم اما با امدن دو لت جدید و کسری مقرری ماه اول عملا از ماه دو م افزایش را داریم
این دولت با معلما مشکل داره:1-از راه رسیدن حکم افزایش 150 تومنی حاجی بابایی رو کردن 70 تومن2-توی همین سال گذشته قبل از عید چند بارافزایش 400 تا یک ونیم میلیونی برای همه دستگاه ها از وزارت دادگستری و بهداشت و جهاد کشاورزی گرفته تا تامین اجتماعی و بانک و....چه و چه (وزارت نفتی که جای خود داره) زدن اما معلم بدبخت هیچی3-توی این افزایش های سنواتی همون روز اول تو بوق و کرنا کردن حقوق معلما روحکم زدیم 14 درصد افزایش (تعجب کردیم آقایون زرنگ شدن) نگو افزایش بقیه دستگاه ها سی و پنج درصدی قراره بزنن براشون(البته قول دادن بعد از خوابیدن اعتصابات معلما) باور ندارید برید از خود کارمنداشون بپرسید (جالبش اینه که افزایش 15 درصدی بازنشسته ها رو به زبون خودشون میگن یعنی قربون بازنشته ها برم یک درصد بیشتر از ما)4-از هیچ نهادی مقرری ماه اول کم نمیشه بجز معلم بدبخت5-پاداش عوامل اجرایی انتخابات 92 همه دستگاه ها بجز آموزش وپرورش پرداخت شده و هزار چیز دیگه که همه دستگاه ها دارن و شما ندارید از حق لباس و مسکن و... 5-مطالبات ما فرهنگیان نظام هماهنگ پرداخت حقوق است....ما مطالباتی نداریم هی مطالبات مطالبات میکنند 6-مگه پارسال که چهاربار حکم وزارت بهداشتی ها رو زدن ، اول رتبه بندیشون کردن؟این رتبه بندی دیگه چه کوفتیه؟
مردم
وقتی آقای لاریجانی با دولت هست هیچکاری نمی توان کرد، بارها استیضاح وزیر آموزش پرورش به هیئت رئیسه ارسال اما ایشان جلوی آن را گرفته اند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام
بابا جان معلمان عزیزمان که هفته ای حداکثر سه روز سرکار می روند و تابستان چهار ماه تعطیل ، ایام تعطیل هم که هیچ حقوقشان که ماشلله چقدر باید زیاد شود. شما هم فقط مطالب سیاسی می زنید.
چرا به فکر پرستاران نیستید. پرستاری با شیفت 35 تا د رماهی که 30 روز نیست با استرس کاری بالا، حقوقش اصلا اضافه نشده است.
اگر شک دارید زنگ بزنید.09192418013
تا ادرس درست بهتون بدم. هی تیتر می زنید معلم معلم معلم چی یاد میدن که میگید معلم
مجید
فکر کنم شما از شکم مادر پرستار بیرون اومدید!!!!
در شش ماهه دوم سال 93 چهار حکم برای همه وزرات بهداشتی ها از جمله پرستاران زده شده است.
وقتی هم میری بیمارستان همش دارن وقت تلف میکنن حتی اگر مریضت اورژانسی باشه
دبیر باسابقه
خاضعانه به تمام پرستاران دلسوز ادای احترام می کنم.
عزیز من!
شغل معلمی جزء سخت ترین شغل های دنیاست. گاهی یک ساعت تدریس به اندازه ی ده روز برخی از شغل ها استرس وفشار روانی دارد. کاش شما می توانستید برای چند روزی طعم این کار سخت را می چشیدید ! کاش امکانش بود!
حلوای تنتنانی تا نخوری ندانی!!
پانصد تومان پيش گش مطالبات فرهنگيان روبدين ؟
كارمند دون پايه
كاش من كارمندهم يك معلم بودم.
چرا كه در تمام ايام سال كلا" همه روزهاي كاريم را كه روي هم بريزم بيش از 4 يا 5 ماه نخواهد شد. در هر محفل و مجلسي هم صحبت از معلم است و فرهنگي ,گور باباي ساير كارمنداي دولت البته به جز اعضاي فخيمه هيئت علمي و قضات و قس عليهذا كه تافته جدا بافته محسوب مي شوند و لاجرم اكثر تصميم گيرندگان و تصميم سازان دولت و مجلس كه دور هم مي نشينند و حقوق مزاياي حقوق بگيران كشور را مي نويسندخودشان ابوابجمعي همين حضراتند ودرون همين حلقه قرار گرفته و مي گيرند.آخه اكثر آقايون و خانما داراي مدارك مطمئنه دكتري و فوق دكتري از دانشگاه فلاني اند!!!
افشین
بخاطر اینکه تنها ارگان دولتی است که مثل بقیه کارمندان دولت رانت و رشوه و دزدی ندارند‌هر کسی لیاقت معلم شدن را ندارد‌چون معلمی شغل انبیا است.من خودم کارمند سایپا هستم.حقوقم خییلی خوبه ولی برکت نداره
حسین
من خانمم فرهنگیه
خدائیش خیلی خیلی پولش برکت داره، ولی خدائیش خوب هم کار میکنه به صورتی که وقتی میاد خونه نای حرف زدن هم نداره
Iran, Islamic Republic of
معنای عدالت را در کشور اسلامی دیدیم بعضی از پر خوری می ترکند و برخی از گرسنگی نحیف
ناشناس
تحلیل بنده این است که دولتی ها قراره این افزایش نسبتا قابل قبول را در مهر ماه صورت بدهند و دلیلش هم اینکه در اسفندماه انتخابات در پیش دارند و نشان دیگر آن اینکه در یک جلسه نسبتا خصوصی اذعان شده که حق مسکن کارگران هم در مهر ماه افزایش داشته باشد تا رضایتمندی این دو قشر را بهمراه داشته باشند
قزلسفلو
اتفاقا" این یک نشانه هست برای اینکه مطمئن باشیم طرح رتبه بندی اجرا نمی شه ، به زبان ساده یعنی همدستی مجلس و دولت برای سرکار گذاشتن معلما .
بابا معلم هستیم اما خر که نیستیم !!!!!
یک فرهنگی
United States
این دولت با معلما مشکل داره:1-از راه رسیدن حکم افزایش 150 تومنی حاجی بابایی رو کردن 70 تومن2-توی همین سال گذشته قبل از عید چند بارافزایش 400 تا یک ونیم میلیونی برای همه دستگاه ها از وزارت دادگستری و بهداشت و جهاد کشاورزی گرفته تا تامین اجتماعی و بانک و....چه و چه (وزارت نفتی که جای خود داره) زدن اما معلم بدبخت هیچی3-توی این افزایش های سنواتی همون روز اول تو بوق و کرنا کردن حقوق معلما روحکم زدیم 14 درصد افزایش (تعجب کردیم آقایون زرنگ شدن) نگو افزایش بقیه دستگاه ها سی و پنج درصدی قراره بزنن براشون(البته قول دادن بعد از خوابیدن اعتصابات معلما) باور ندارید برید از خود کارمنداشون بپرسید (جالبش اینه که افزایش 15 درصدی بازنشسته ها رو به زبون خودشون میگن یعنی قربون بازنشته ها برم یک درصد بیشتر از ما)4-از هیچ نهادی مقرری ماه اول کم نمیشه بجز معلم بدبخت5-پاداش عوامل اجرایی انتخابات 92 همه دستگاه ها بجز آموزش وپرورش پرداخت شده و هزار چیز دیگه که همه دستگاه ها دارن و شما ندارید از حق لباس و مسکن و... 5-مطالبات ما فرهنگیان نظام هماهنگ پرداخت حقوق است....ما مطالباتی نداریم هی مطالبات مطالبات میکنند 6-مگه پارسال که چهاربار حکم وزارت بهداشتی ها رو زدن ، اول رتبه بندیشون کردن؟این رتبه بندی دیگه چه کوفتیه؟
علی
حقوق کارکنان آموزش و پرورش نیاز به جلسه و نشت ندارد ،فقط حقوق کارکنان وزارت نفت را نگاه کنند و بر اساس آن عمل کنند ،همه چیز حل می شود .
حمید
چرا حقوق پزشکان که افزایش 300 درصدی داشت را رسانه ای نمی کنید ؟ چرا فقط فرهنگیان را سرچوب کرده اید . لعنت خدا بر مجلسی ها که به وزیران لایق رای ندادند و این وزیر ضعیف و ناتوان را انتخاب نمودند.
علوی
Iran, Islamic Republic of
آقای مهدی باسواد همه چیز دان ! تابستان شما چهارماه است ؟!!