پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۸
۵۷
در صورت تصویب عرضه بنزین تک نرخی رخ خواهد داد:

دست دولت در جیب کم مصرف‌ها برای تأمین کسری هدفمندی یارانه ها/ پرمصرف‌ها تشویق می‌شوند!

يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 424162
افزایش قیمت بنزین ۷۰۰ تومانی به ۱۰۰۰ تومان به معنای جبران کسری بودجه هدفمندی از جیب کم مصرف‌ها است و این در حالی است که دولت می تواند ۵ هزار میلیارد تومان کسری خود را صرفا با افزایش قیمت بنزین آزاد به ۱۵۰۰ تومان، از جیب پرمصرف ها جبران کند.
دست دولت در جیب کم مصرف‌ها برای تأمین کسری هدفمندی یارانه ها/ پرمصرف‌ها تشویق می‌شوند!
به گزارش جهان، عدم واریز سهمیه های بنزین خودروهای شخصی در ابتدای خردادماه، یکی از مهمترین اخبار روزهای اخیر است که نشان می دهد دولت به دنبال حذف بنزین سهمیه ۷۰۰ تومانی و عرضه بنزین به صورت تک نرخی و با قیمت ۱۰۰۰ تومان برای جبران کسری منابع هدفمندی یارانه ها در سال ۹۴ است.

در صورت تصویب و اجرای این سناریو، مردم کم مصرفی که در حد الگوی مصرف (سهمیه ها)، بنزین مصرف می کنند و عموما کم درآمد هم هستند، جریمه می شوند و با افزایش ۴۳ درصدی قیمت بنزین مواجه می‌‌‌‌شوند ولی پرمصرف هایی که بیشتر از سهمیه ها، بنزین مصرف می کنند و عموما پردرآمد هم هستند، تشویق می شوند.

جریمه کم مصرف ها و تشویق پرمصرف ها، سیاستی است که در تناقض آشکار با بندهای ۴ و ۸ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قرار دارد و افزایش میزان تورم و ایجاد نارضایتی اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت.

همچنین اجرای این سیاست که به معنای یارانه ای ماندن بنزین و یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر است، افزایش مصرف و واردات بنزین را به همراه خواهد داشت و نشان می دهد که دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها، اصلاح الگوی مصرف انرژی را مدنظر قرار نداده است و صرفا بدنبال افزایش درآمدها و جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه ها از راحت‌ترین روش های ممکن است.

دولت می تواند به جای اجرای سناریوی فوق، به سراغ اجرای سناریویی برود که کلیات آن سال گذشته، مورد تصویب کمیسیون انرژی مجلس نیز قرار گرفت و تناسب زیادی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دارد.

براساس این سناریو، صرفا قیمت بنزین آزاد را به ۱۵۰۰ تومان افزایش دهد و قیمت بنزین سهمیه ای را ثابت نگه‌دارد. با اجرای این سناریو، هم بیش از ۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل افزایش قیمت بنزین نصیب دولت می‌شود و هم مصرف بیشتر به معنای یارانه بیشتر نخواهد بود و الگوی مصرف بنزین کشور اصلاح می‌شود.

به عبارت دیگر، در صورت تصویب و اجرایی شدن این سناریو، هم نارضایتی اجتماعی ایجاد نمی شود، هم بدلیل قطع نسبی یارانه بنزین برای پرمصرف ها، عدالت اجتماعی به شکل مناسب تری رعایت می‌شود و هم مصرف و وارات بنزین کنترل می شود زیرا پرمصرف ها، انگیزه بیشتری برای مدیریت مصرف خود پیدا خواهند کرد.

به گزارش جهان، این در حالی است که روزنامه اعتماد امروز در این باره نوشت: «برخي عدم واريز سهميه‌ها را به تصميم دولت براي جبران كسري بودجه هدفمندي يارانه‌ها مرتبط مي‌دانند.»
* محسن دانشمند
منبع: مسیرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرگ برای ضعیف امر طبیعی است
هر قوی اول ضعیف گشت سپس مرد
درود که اینطوری شد شد که شد
هومن عباسی
Iran, Islamic Republic of
....800 میلیارد دلار را به تاراج زدند که این بنده خدا دستش خالیه
Iran, Islamic Republic of
یعنی الحق که نویسنده اش دانشمند هست. میشه توضیح بدن چطور ممکنه گرون شدن یه چیزی سبب مصرف بیشترش بشه؟ یعنی بنزین گرون بشه افراد بیشتر مصرف می کنند؟ آخه چرا به هر بهونه ای میخواید دولت رو بگوبید؟ دول اگر تک قیمتی کنه به طور قطع کار خوبی کرده و جلوی بسیاری از فسادهای ناشی از دوقیمتی بودن بنزین رو میگیره
مجید جان ؛ طبق روال و بر پایه افزایش هرساله باین برنامه یعنی بنزین پر مصرفها گران نشده . درک این معنی خیلی سخت نیست که در مقایسه دو تغییر ، یکی گران شدن بنزین هفتصدی به هزاری و گران نشدن بنزین هزارتومانی بمعنی همان ارزان ماندن بنزین آزاد است.
United States
آقاي روحاني امام رحمت اله از مردم عادي بعنوان ولي نعمت ياد كردند و انقلاب روي دوش اين مردم قراردارد اما سياست هاي اقتصادي شما در حمايت از اين قشر با سخن حضرت امام در تعارض است !
محسن
اي بابا دلت خوشه ها
تا به حالا كي به فكر مردم ضعيف بودند كه الان باشند
United States
این گرانی ای است برای دوران روحانی مچکریم
عبداله
چرا خودتان را به ...می زنید؟
تا کی باید آزاد و دولتی داشته باشیم؟

دولت فاصله کم 300 تومانی بین بنزین سهمیه ای و آزاد را اگر حذف کند، ....
دیگه خسته شده ایم از گرونیها.بخدا ما که درآمدی در حد 700 هزارتومان در ماه داریم با اجاره خونه و بنزین و ...چه کار کنیم؟
مرغ و گوشت که اصلا پیشکش.ماهی یکبار بخوریم هنر کردیم.
بخدا مردم فقط بخاطر نظام و رهبری تا بحال قیام نکرده اند و گرنه هیچ دلخوشی از دولت ندارند.
علی
مو از بیگانگان هرگز ننالوم-----که با ما هر چه کرد ان اشنا کرد
چغوک
اشنا البته ...هم بوده!!!!!!!!!
United States
کدوم اشنا؟
اگر پول مرحله دوم هدفمندی را بی حساب و کتاب ریختن تاو جیب وزارت بهداشتی ها تقصیر مردم چیه؟
روحانی جز گرانی تدبیر دیگه ای داره
Iran, Islamic Republic of
.... امسال افزایش قیمت نداریم راستگوست؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
این کار دولت بستن شمشیر روی مردم مستضعف است ....
Iran, Islamic Republic of
این کار دولت بستن شمشیر روی مردم مستضعف است والا پولدارها نه تنها مشکل مالی ندارند بلکه اصلا به خودرو های گران قیمتشان کارت تعلق نگرفته بوده است و سهمیه ای نداشته اند که حذف شود!! آیا دولتی که ابتدای سال گفت امسال افزایش قیمت نداریم راستگوست؟؟!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
وزیر بی صلاحیت، مرفح بی درد نباید هم به فکر مردم باشد
Iran, Islamic Republic of
این دولت بر خلاف آنچه که ...ادعا میکند به تنها چیزی که فکر نمیکند ....
United States
مردم
محمد
دولت چرا برای جبران کسری هدفمندی و تامین بودجه خود همش سراغ راحت ترین راه حل ها میره و اصلا فشار به کم درآمدها و کاهش مصرف انرژی براش مهم نیست، اون از نحوه افزایش قیمت گاز و برق پارسال، اینم از مدلشون برای نحوه افزایش قیمت بنزین!
حمید
گل گفتی اما بعید میدونم گوش شنوایی باشه
Romania
....سرمایه داری همینه دیگه...
Iran, Islamic Republic of
ایا نوشتن یک برنامه کامپوتری برای مصرف کنندگان متفاوت از نظر حجم بنزین انهم در ایران که مهد علم است اینقدر مشکل است . چرا همیشه می خواهید که هزینه ها را از جیب کم درامدها خرج کنیدد. برای پولدارها فرقی نمیکند که بنزین لیتری 2000 تومانی مصرف کند یا بیشتر. این کم درامد ها یا قشر اسیب پذیر هستند که تفاوت 300 تومانی هم برایشان مسئله ساز است.
برنامه ای بریزید که هرکه بیشتر مصرف کرد بیشتر هزینه کند. تا 60 لیتر همین قیمت تا 120 لیتر 1000 تا 200لیتر 2000 و بیشتر لیتری 2500 تومن.
با حذف سهمیه ها انهایی که خودروهای انچنانی و پر مصرف دارند سود می برند. چرا همیشه ثروتمندان باید برنده باشند.
در مورد یارانه هم اینگونه شده است .باید برنامه ریزی کرد
Iran, Islamic Republic of
نگاه ليبرالي يعني همين (طرف اغنيا را بگير)
امان از ساده دلاني كه فكر مي كنند اين تفكر مشكلاتشان را حل مي كند
دولت فقط قصدش ....
United States
معلومه دیگه منم بگم سانسور میشه
حیدر
متاسفانه تنها چیزی که در عملکرد این دولت مشاهده نمی شودتدبیر و صداقت ادعایی است که تاکنون دم از آن زده است.خدا به داد ما برسد!
قبادیان
Iran, Islamic Republic of
در حوزه های مختلف مخصوصا آموزش و فرهنگ دیدگاه لیبرال دولت در این دو سال مشهود بود و شنیده بودیم دولت در حال پرورش دیدگاه سرمایه داری(لیبرال) در حوزه اقتصاد است اما این یکی نوبره.
کلا هدف دو نرخی کردن فراموش شده شاید قیاس اشتباه باشه امیدوارم کلا انقلاب در این دولت فراموش نشه.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
چند نرخی بودن هر کالا و خدمتی خصوصا سوخت
سبب رانت و قاچاق به بیرون می شود.
عرب غیور
Saudi Arabia
اینه قدرت ....
United States
گرانی؟
مهدی
گفتند برای گران کردن نان برنامه ای ندارند ولی دیدیم که به نام آزاد پزی نان سنگک در شیراز از 500 گرم و 650 تومان شد 450 گرم و 950 تومان گفتند برای بنزین برنامه ای نداریم سهمیه را قطع کردند گفتند که مسکن مهر را تا پایان 94 تمام میکنیم بعد گفتند پایان 95 الان وزیر میگوید شاید چند دولت بعد پایان یابد گفتند عزت را به پاسپورت برمیگردانیم در عربستان برگشت گفتند برنامه 100 روزه داریم که اقتصاد را دگرگون میکند الان 2 سال میگذرد ولی 100 روز نشده گفتند مذاکره میکنیم با کدخدا تحریم برداشته میشود هر روز کدخدا تحریم اضافه میکند گفتند برنامه داریم برای بهبود کسب و کار ولی کسب و کارها و تولیدی ها 2 سال است که که میلنگند و دچار رکود هستند گفتند از رکود عبور کردیم ولی ما که ندیدیم گفتند که تورم جیب مردم است ولی الان گیر دادند که نه تورم آمار بانک مرکزی است و گفتند و گفتند و گفتند و گفتند و ........ گفتند ما دولت راسگویان هستیم و بس
قزلسفلو
از دولتی که با رای طبقه متوسط به بالا رای آورده بیشتر از این انتظار دارین ؟
اصلا" تا به حال هیچ طرحی در حمایت از محرومان از این دولت دیده شده ؟ ما که ندیدیم .
آرمین
من به آقای روحانی رای داده بودم، اما با این کار دیگه به هیچ عنوان به وی رای نخواهم داد!! واقعا برای این دولت متاسفم.!!!!؟؟؟؟
آرمین جان تاوان رای شما رو ماییم که بهش رای ندادیم و گفتیم حرفاش فقط شعار نه چرخ سانتریفیوزها میچرخه نه چرخ کارخونه ها داریم پس میدیم اینا اصلا نمیفهمن اقتصاد مقاومتی یعنی چی فقط چشم به مذاکره و توافق به هر قیمت و بیشتر شدن پول دولت دارن
بوسجین
دولت که این همه ب....
اصلاح طلب زردینی
Iran, Islamic Republic of
کار دولت اشتباه بوده
....
مهدی
France
...حالا شما منتشر نکنید...اصلا مهم نیست...
حساس نشو
France
ماها كه مرديم مگه ادميزاد چنبار مي ميره خدا بيامرزدمون
سینا
حجالا نه که 700 تومانی بود مردم ضعیف به جای آب بنزین میخوردند!!! قشر ضعیف ضعیفه حالا چه بنزین 700 باشه چه 1000!
عملکرددولت تدبیروامید رابایدقاب کردوبرسردرسازمان ملل نصب کنندتاهمه ببینند چقدراین دولت تاحالابه مردم خدمت کرده.زکی به این همه خدمت هاتون واون شعارهای موقع انتخاباتتون.دوربعدهمه روتلافی می کنیم.
علی
به خاطر 45 هزار تومان که اونم زیر زیرکی دارن حذفش میکنن تا حالا هر چی تونستن به مردم فشار آوردن و از حلقوممون کشیدن بیرون. فکر کنم نزدیک 10 برابر این پولو مردم باید بدن که آقایون راضی بشن خدا ازتون نمیگذره که با مردم و عزت مردم بازی میکنین.
علی
کلید روحانی چوبی است.
سجاد
الان منی که پراید دارم با اونی که سانتافه داره میریم تو یه پمپ بنزین و هر دو تا لیتری 1000 تومن بنزین می زنیم با این تفاوت که اون با یه پوزخند به من سوار ماشینش میشه و گاز میده و میره...
پس کجاست عدالت؟
عدالت نه این که همه مثل هم باشند یعنی این که هر چیزی سرجای خودش باشد.
مردم
خداوندا تا کی باید بی تدبیری های ....
روحانی کارت خیلی بد بود باز هم هوای سرمایه دارهارو داشتی پس مردم چی
عبداله
Iran, Islamic Republic of
یعنی پس انداز چندین ساله من رو دولت خورد؟ خوب لااقل مبلغ اختلافش رو به من بدید؟ یادتون باشه ...
United States
شیب ملایم این شکلی! هنوز 3 سال نشده سکان دولت برعهده گرفتن
حمید
اینا چرا بامردم این کارا رو میکنن شب میخابن صبح بلند میشن یه چیزی رو گرون میکنن نه که خیلی ماشین ایران استاندارده واسه همینه بنزینو گرون کردن اخرش واسه تنفس کردن باید قبض پرداخت کنی
United States
بیچاره ملت مظلوم
United States
روحانی مچکریم
معلم 53
من یه اصلاح طلبم.
اما: دوستان اگه بی توجهی دولت به فرهنگیان ادامه پیدا کنه و برنامه هایی مثل گران کردن بنزین، لبنیات، میوه و... ادامه پیدا کنه؛ مطمئن باشید که روحانی اولین رییس جمهور ایران میشه که فقط یه دروه رییس جمهور بوده و بعیده با این سیاست های ضد معلمی دولتش، دوباره رای بیاره.
البته دولت همون اندازه مقصره که مجلس!
فقط راهش اینه از این به بعدبا الاغ رفت وامد کنیم.
شقايق
دولت با روش بنگاه هاي معاملات املاك كشور را داره مي كند
پيشبرد كار و جوش دادن معامله به هر قيمت حتي با ....
رضا
Iran, Islamic Republic of
.... احمدی نژاد بنده خدا 8 سال سر کار بود بنزین 400 تومانی عرضه کرد این آقا هنوز 2 سال نشده 600 تومان گذاشته رو یه لیتر بنزین . خجالت هم خوب چیزیه والا!!!!